۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۲۷۵۴۸
کارشناس تخصصی تبلیغ مطرح کرد؛

تبلیغ چهره به چهره دربردارنده همه فرایندهای ارائه پیام

خبرگزاری رسا ـ استاد تبلیغ دینی حوزه علمیه قم با اشاره به این که باید در کنار مجتهدپروری به مبلغ پروری هم توجه داشت، اظهار داشت: شاید بتوان گفت که وظیفه و رسالت اصلی حوزه، این است که عده ای تفقه در دین داشته باشد و مباحث اصلی دین را از آیات و روایات استخراج کنند و عده ای به شکل های مختلف، اعم از بیان، سخنرانی، کلاس داری، نوشتاری و رسانه ای، معارف دینی را منتقل کنند.
اعزام مبلغان ماه محرم الحرام

حجت الاسلام عباس آزاد، استاد مرکز تخصصی تبلیغ، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به اهمیت تبلیغ پرداخت و اظهار داشت: لازمه رسیدن اسلام به حیات واقعی خود، نشر و تبلیغ آن است. در آیه 32 سوره مائده آمده است که اگر یک نفر را بکشید، مثل آن است که همه انسان ها را کشته اید و اگر یک نفر را زنده کنید، مثل آن است که همه انسان ها را زنده کرده اید.

 

استاد مرکز تخصصی تبلیغ افزود: فضیل بن یسار می گوید خدمت امام باقر(ع) رسیدم و عرض کردم منظور از أحیاء در آیه 32 سوره مائده فقط غرق شدن و سوختن است؟ امام باقر(ع) فرمودند همه این موارد است ولی بزرگترین تعبیر این آیه، هدایت کردن شخصی از گمراهی است. طبق این مسأله باید به اهمیت تبلیغ توجه شود.

 

وی با اشاره به ضرورت توجه به رهنمودهای بزرگان درباره تبلیغ، گفت: در جوامع ما مراکز تبلیغ تخصصی، در حال گسترش است. یکی از بزرگترین وظایفی که بزرگانی از جمله امام خمینی(ره) برای حوزه مطرح می کنند، تبلیغ به شیوه مطلوب و مدرن است. همچنین در فرمایش رهبر معظم انقلاب آمده است که دنیا با تبلیغات در حال حرکت است.

 

حجت الاسلام آزاد ابراز داشت: یکی از زیباترین جلوه های مسأله تبلیغ، تبلیغ چهره به چهره است. در تبلیغ چهره به چهره، مبلغ و مخاطب به شکل رو در روی یکدیگر قرار گرفته و در این نوع تبلیغ، تمامی ارکان یک فرآیند تبلیغ دینی رعایت می شود.

 

وی به یکی از مؤلفه های مهم تبلیغ چهره به چهره اشاره کرد و گفت: ارکان تبلیغ دینی را می توان یکی از مؤلفه های تبلیغ چهره به چهره بیان کرد. ارکان تبلیغ دینی شامل مبلغ، مخاطب، معارف دینی و ابزار مورد استفاده در رساندن معارف است.

  

حجت الاسلام آزاد، تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ فرد با جمع را از اقسام تبلیغ به شمار آورد و گفت: نگاه دقیق به تبلیغ چهره به چهره، یکی از بهترین شیوه‌هایی است که نسبت به سایر شیوه های تبلیغ، اثرگذاری بیشتری دارد.

علم و عمل، دو بال موفقیت در تبلیغ

استاد مرکز تخصصی تبلیغ درباره زمان شروع تبلیغ طلاب اظهار داشت: مبلغ برای موفقیت در تبلیغ، باید دو بال علم و عمل را دارا باشد. این علم و عمل، مقدمات اولیه در فرایند آموزش طلبه ها در فضای تبلیغ را نیاز دارد که باید گذرانده باشند. یک مبلغ باید حداقل بحث های تخصصی از معارف دینی و آیات و روایات که به طور صحیح وارد شده است را فرا گرفته باشد.

 

وی گفت: طلبه هایی هستند که بعد از گذشتن چندین سال از تحصیل علم، جرأت وارد شدن در عرصه تبلیغ را به خود نمی دهند و این یکی از آسیب ها در فضای حوزه است.

 

کارشناس دینی به تشکیل مراکز تخصصی تبلیغ پرداخت و ابزار داشت: تشکیل مراکز تخصصی تبلیغ از جمله مؤسسه سفیران هدایت سبب شده است که دوره آموزشی تبلیغ تخصصی راه اندازی شود و علمی که مورد نیاز طلبه ها است را به صورت فشرده در بازه زمانی 5 تا 8 سال به طلبه ها آموزش داده و آنها را آماده فضای تبلیغ می کنند.

 

وی درباره تخصصی شدن فرآیند آموزشی حوزه علمیه گفت: اگر فرآیند آموزشی حوزه با حمایت مدیریت حوزه و مراکز مختلف به سمت تخصصی شدن به ویژه تبلیغ تخصصی برود و طلبه ها را از نظر علمی قوی کنند، طلبه ها در عرصه تبلیغ موفق تر خواهند شد.

  

حجت الاسلام آزاد با اشاره به این که باید در کنار مجتهدپروری به مبلغ پروری هم توجه داشت، اظهار داشت: شاید بتوان گفت که وظیفه و رسالت اصلی حوزه، این است که عده ای تفقه در دین داشته باشد و مباحث اصلی دین را از آیات و روایات استخراج کنند و عده ای به شکل های مختلف، اعم از بیان، سخنرانی، کلاس داری، نوشتاری و رسانه ای، معارف دینی را منتقل کنند.

 مبلغان باید تخصص های کار تبلیغ را فراگیرند

استا تبلیغ دینی افزود: با نگاه به مکان هایی از جمله مؤسسه سفیران هدایت و مؤسسه تخصصی تبلیغ که چندین سال است وارد بحث تبلیغ شده اند، می توان دریافت که در کنار برخی مباحث اصلی حوزه از جمله صرف و نحو، آشنایی با ادبیات، فقه، منطق، فلسفه و اصول که لازمه کار طلبه است، مبلغان باید تخصص های کار تبلیغ را فراگیرند.

 

 

وی فن خطابه را از مهم ترین تخصص های کار تبلیغی نام برد و گفت: در دوره تخصصی فن خطابه، مباحثی از قبیل شیوه های ایجاد انگیزه برای مخاطبان و نحوه جذب آنها، مراحل سخنرانی و نقطه اوج آن و انواع ارتباط با مخاطب آموزش داده می شود. اینها نکات ظریفی است که با توجه به شرایط زمان ما، باید از ابتدای شروع دوران طلبگی و بیش به پیش به بحث تبلیغ نگاه تخصصی داشت.

 

حجت الاسلام آزاد افزود: مبلغان باید روانشناسی و روش های کلاس داری کودکان و نوجوانان، فن رثاء، روانشناسی تبلیغات، بحث مشاوره تخصصی تبلیغ، شیوه های آموزش قرآن کریم و بیان احکام را فراگیرند.

 

مبلغ حوزه علمیه قم به جایگاه مشاوره در تبلیغ دین پرداخت و ابراز داشت: در زمانه ای قرار گرفته ایم که پیچیده شدن مسائل زندگی از یک طرف و حساسیت روز افزون نقش های تربیتی از سوی دیگر سبب شده است که مبلغ مذهبی حداقل باید با تخصص مشاوره به شکل امدادهای اولیه آشنا باشد.

 

وی افزود: مردم از طلبه ها انتظار دارند و نمی توان از مطالبات روز افزون مردم از جمله مشکلات عدیده در خانواده ها، پیشگیری از مسائل و عوارض و مشکلات روانی، تربیتی و رفتاری دوری کرد.

 

حجت الاسلام آزاد در پایان ابزار داشت: تخصصی شدن امور زندگی، مباحث تربیتی، اعتماد مردم به مبلغان و... وظیفه مبلغان را در فراگیری بحث مشاوره سنگین تر می کند. با توجه به ضرورت و نیاز مشاوره مذهبی و گرایش و تمایل به مذهب درمانی در دنیا، مبلغان باید به مشاوره در تبلیغ توجه داشته باشند./822/ت301/س

ارسال نظرات