۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۲۲۹۳۰۴
دادستان کل کشور:

کسانی که شب عاشورا با امام حسین ماندند حقیقتا دین مدار بودند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که دین مداری در فرهنگ اسلام به معنای دلدادگی با تمام وجود است، گفت: اساس دین و رابطه امام و امت، عاشقانه است؛ در شب عاشورا نیز همه می روند و تنها عاشقان که حقیقتا دین مدار هستند با امام می مانند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور شب گذشته در مراسم سوگواری شب عاشورای حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) به تبیین حقوق امام حسین(ع) بر مسلمانان پرداخت.

 

وی اظهار کرد: به استناد آیات قرآن، اولین حق امام بر ما، محبت و مودت آن حضرت است که پیش نیاز آن، داشتن شناخت و معرفت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: کسب معرفت نیز وابسته به این است که مانعی مانند هوای نفس، جلوی ابزارهای کسب معرفت انسان(گوش، چشم و قلب)را نپوشانده باشد چنان که به فرموده امام حسین(ع)، شیطان، قلوب سپاه دشمن در عاشورا را تسخیر کرده و مانع درک حقیقت از سوی آنان شد.

 

محبت مبتنی بر معرفت، سختی های مسیر را آسان می کند

دادستان کل کشور با طرح این پرسش که آیا زندگی در حکومت علوی یا حسینی برای انسان سخت است یا در حکومت اموی، گفت: قطعا آسان گیری ای که در حکومت اموی هست، در جکومت ائمه اطهار(ع) نیست چرا که حکومت اسلام، حتی برای جنگ نیز آداب و اخلاقی دارد که باید رعایت شود.

 

وی با اشاره به حدیث «هَل الدّین إلّا الحبّ»، خاطرنشان کرد: مبنا و سنگ بنای دین اسلام چیزی جز محبت مبتنی بر معرفت نیست؛ اگر کسی دین و اولیای دین را شناخت سبب معرفت و دلدادگی او می شود و در پی آن سختی های این راه بر او آسان و شیرین خواهد شد.

 

 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که اساس دین و رابطه امام و امت، عاشقانه است، افزود: شب عاشورا یکی از جلوه های این عشق است که همه می روند و تنها عاشقان و دین مداران با امام می مانند زیرا دینشان لقلقه زبانشان نیست و ریشه در محبت دارد.

 

نمی توان دین را از برخی صحنه های زندگی منها کرد

وی با بیان این که دین مداری در فرهنگ اسلام یعنی دلدادگی با تمام وجود، تصریح کرد: دین یک بسته کامل و جامع است و نمی توان آن را از برخی صحنه های زندگی منها کرد؛ کسانی که هنگام ارتکاب امری نادرست، توجیه می کنند که یک شب هزار شب نمی شود، باید به آنان گفت حتی یک لحظه هم هزار شب می شود و در سرنوشت انسان اثرگذار است.

 

ترک گناه و زمان شناسی؛ دو ویژگی مهم دین مداران

دادستان کل کشور، ترک گناه و زمان شناسی را از ویژگی های دین مداران عنوان و خاطرنشان کرد: دومین حق اباعبدالله الحسین(ع) بر ما، الگوگیری از ایشان به عنوان اسوه حسنه است چنان که خود ایشان فرمودند من برای شما الگو هستم.

 

 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یاداور شد: به هر میزان که نسبت به ائمه اطهار شناخت داشته باشیم می توانیم و باید از ایشان الگو بگیریم.

 

وی با اشاره به طبیعی زندگی کردن ائمه اطهار(ع) در حالی که دارای علم لدنی و قدرت ماوراء الطبیعة بودند، افزود: اگر ایشان از قدرت های ماوراء طبیعی بهره می گرفتند دیگر قابلیت الگوشدن برای مردم را نداشتند.

 

چرا دشمنان همیشه در پی فراموش شدن عاشورا هستند

دادستان کل کشور، عاشورا را جلوه روشنی از بدعاقبتان و خوش عاقبتان دانست و گفت: همه ائمه اطهار(ع) برای ماندگاری عاشورا و از سوی دیگر، دشمنان برای فراموشی آن تلاش کردند چرا که می دانستند قرار است عاشورا منشأ همه تحولات فکری و اندیشه ای در زمین و زمینه ساز حکومت مهدوی شود.

 

وی با اشاره به 13 آبان و روز استکبارستیزی، همزمانی این روز با عاشورای حسینی را پرمعنا توصیف کرد و افزود: این تصادف زمانی، برای همه مسلمانان و آزاد اندیشان دنیا الهام بخش و نشانه این است که قیام امام حسین(ع)، علیه ظلم و ستم و استکبار بود.

 

حجت خدا تا آخرین لحظه درصدد هدایت انسان ها است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: برای امام و حجت خدا که هدفی جز نجات انسان ها ندارد، رهایی از شقاوت و عاقبت بخیری یک نفر ولو شمر باشد، اهمیت دارد از این رو امام حسین(ع) تا آخرین لحظه از هدایت و ارشاد دشمن دست نکشیدند.

 

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) فرمودند: «سوره فجر را در نمازها بخوانید که سوره امام حسین(ع) است و ایشان صاحب نفس مطمئنه و راضیه و مرضیه هستند»./930/پ202/ب5

 

 

 

ارسال نظرات