۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۲۹۳۲۳
امام جمعه موقت اصفهان:

نهضت عاشورا نهضت استکبار ستیزی است

خبرگزاری رسا ـ‌ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بهترین راه رسیدن به کمال شرکت در مجالس عزاداری و توسل به حضرت سیدالشهدا(ع) است.
آيت الله مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در جمع عزاداران حسینی انسان ها را در مقابله با مصائب و مشکلات به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: بخش اول افرادی هستند که با آمدن مصیبتی ناله و شیون می کنند، که اغلب مردم در این دسته جای دارند اما این مطلوب نیست.

 

وی در بیان توصیف دسته دوم گفت: این دسته شامل افرادی است که در برابر مصیبت ها تسلیم اند و می گویند وقتی ناله و فریاد ما اثری ندارد پس چرا بیهوده بی تابی کنیم.

 

آیت الله مهدوی افزود: اینگونه نیست که این افراد هیچ کاری نکنند، بلکه مانند سربازی که تا آخرین فشنگ مقابله می کند، تلاش می کنند اما وقتی فشنگ آن ها تمام می شود در برابر اراده الهی تسلیم اند.

 

وقتی حکمت خدا را باور داشته باشیم، در برابر مصائب هم راضی هستیم

 

وی دسته سوم را انسان های راضی و خشنود برشمرد و گفت: این دسته افراد نه تنها در نعمت ها بلکه در مقابله با مصیبت ها نیز راضی و خشنودند، چراکه به حکمت الهی اعتماد کرده اند.

 

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: وقتی خداوند را به حکیم بودن باور داشته باشیم، می‌دانیم از حکیم کار بیهوده سر نمی زند لذا در  برابر مصائب نیز راضی هستیم، چون می دانیم حکمتی دارد که ما از آن بی خبریم.

 

وی بالاترین مرتبه را دسته چهارم دانست و گفت: این دسته از افراد در برابر مشکلات و مصائب نه تنها راضی و خشنودند، بلکه خداوند را به خاطر آن مصیبت سپاسگزارند.

 

رمز سجده زیارت عاشورا، شکر در برابر مصائب است

 

وی افزود: اگر خداوند نعمت دهد، وظیفه شکر است و اگر بلایی بفرستد باید صبور باشیم و اگر کسی این شکر و صبر را داشته باشد، دینش کامل است، حال دسته چهارم از این مرحله نیز عبور کرده اند و حتی در برابر مصیبت نیز شکر می کنند.

 

آیت الله مهدوی رمز سجده زیارت عاشورا را همین شاکر بودن دسته چهارم دانست و گفت: در این سجده بندگان شایسته الهی خدا را به خاطر عظمت مصیبت شکر می کنند.

 

وی ادامه داد: هر یک از ما برای رسیدن به کمال سال ها باید تلاش کنیم و بهترین راه شرکت در این مجالس و توسل به سیدالشهدا(ع) است. هرچه بیشتر دلتان را به اباعبدالله الحسین(ع) وصل کنید، جدایی و دوری از هواهای نفسانی، شهوات، گناهان و دنیا برایتان راحت تر می شود.

 

ولایت فقیه رمز حیات شیعه است

 

وی با اشاره به آیه 103 سوره صافات  گفت: با اینکه حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح اسماعیل تسلیم بود، اما از ته دل محزون و غمگین بود.  امام حسین(ع) یک شب از دشمن وقت گرفت تا به عبادت و راز و نیاز با خدا بپردازد، چرا که از این کار لذت می برد. حضرت سیدالشهدا(ع)‌ نه تنها راضی و خشنود بودند بلکه شکر خدا را به جا می آوردند در حالی که می دانستند فردا همه یارانشان به شهادت می رسند و خانواده ایشان به اسیری می روند.

 

وی با بیان این‌که انسان با ولایت زنده است و حیات و زندگی ما وابسته به ولایت فقیه است، گفت: حضرت هنگام خروج از مکه در جواب ممد حنفیه که مقصد ایشان را سؤال کرد، گفتند؛ تقدیر الهی این است که ما به شهادت برسیم و خدا دوست دارد خانواده ما را در اسیری ببیند.

 

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این‌که حفظ جان امام بر همگان واجب است، تصریح کرد: به همین جهت بود که اباعبدالله(ع) شب عاشورا اصحاب را جمع کردند و گفتند من بیعتم را از شما برداشتم، ‌یعنی  وجوب حفظ جان امام را از شما بر داشتم.

 

وی گفت: عده زیادی آن شب بر خواستند و رفتند، چراکه به خاطر انجام فریضه واجب آمده بودند و در دسته دوم بودند، یعنی تسلیم اراده الهی بودند اما از ته دل راضی نبودند. کسانی که آن شب ماندند کسانی بودند که مرحله چهارم رسیدند و به امام (ع) گفتند اگر ما هزار بار هم به شهادت برسیم،‌دست از یاری شما بر نخواهیم داشت.

 

آیت الله مهدوی نهضت عاشورا را نهضت استکبار ستیزی دانست و  گفت: برای رسیدن به درجه محسنین باید هزینه های بسیاری بپردازیم و ایستادگی در برابر طاغوت و استکبار به راحتی میسر نخواهد شد.

 

وی با بیان این‌که ایستادگی در برابر آمریکا هزینه دارد، گفت: این طور نیست که وقتی دست از مخالفت با آن ها برداریم، آن ها دست از دشمنی با ما بردارند. دشمنی آن ها بر سر موضوع هستی نیست، همانطور که پس از معلق کردن بسیاری از فعالیت های هسته ای خودشان گفتند اگر می توانستیم همه پیچ های تأسیسات را باز می کردیم.

 

نماینده خبرگان رهبری در پایان افزود: به استناد سخن امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه همواره تقابل حق و باطل وجود دارد لیکن " العاقبه للمتقین"./1305/پ201/ب

ارسال نظرات