۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۲۲۹۹۰۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

مبلغان افزون بر سخنرانی باید بر شیوه برگزاری مجالس عزاداری نیز نظارت کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عیسی زاده به سوء استفاده دشمن از انحرافات موجود در برخی عزاداری ها اشاره کرد و گفت: از غفلت هایی که امروزه در حوزه های علمیه صورت می گیرد، عدم حضور نخبگان و فضلای حوزه در مجالس عزاداری است، مبلغان باید بر مجالس عزاداری نظارت کرده و صرفا به سخنرانی بسنده نکنند.
عيسي عيسي زاده

حجت الاسلام عیسی عیسی زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت وگو باخبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رسالت حوزویان در عرصه آسیب شناسی عزاداری، گفت: از زمان غیبت امام عصر(عج) مردم دین شان را از علما و مبلغان دینی گرفته اند، از اهرم های اصلی القا پیام دین، جریان حماسه عاشورا است؛ بنابراین با توجه به جایگاه حماسه عاشورا در انتقال پیام دین، ضروری است که مبلغان یکی از ابزار های انتقال دین که عزاداری است را از انحرافات دور کنند.

 

عزاداری ابزار انتقال دین است

 

وی افزود: اگر ابزار انتقال دین که عزاداری است نادرست باشد، به دنبال آن دین نیز نادرست می شود، مبلغان در جهت دهی مسیر عزاداری نقش بسیار مهمی دارند؛ بنابراین باید وارد میدان شوند.

 

این مبلغ دینی با اشاره به فرمایشی از آیت الله جوادی آملی مبنی بر این که «اگر علمای دین در عرصه عزاداری وارد نشوند و چهره واقعی دین را تبیین نکنند، چه بسا همین عزاداری ها ابزاری برای انحراف مردم می شود» اظهار داشت: اگر در عزاداری ها انحرافاتی پدید آید سبب دوری از اسلام ناب محمدی می شود.

 

عدم حضور فضلا در مجالس عزاداری از غفلت های حوزه است

 

وی به سوء استفاده دشمن از آسیب های عزاداری اشاره کرد و ادامه داد: از غفلت هایی که امروزه در حوزه های علمیه صورت می گیرد، عدم حضور نخبگان و فضلای حوزه در مجالس عزاداری است، مبلغان باید بر مجالس عزاداری نظارت کرده و صرفا به سخنرانی بسنده نکنند.

 

حجت الاسلام عیسی زاده با بیان توصیه هایی به مداحان، ابراز داشت: متأسفانه برخی از مداحان فقط به مسأله عاطفه تکیه کرده اند در حالی که اشعارشان افزون بر احساسات صحیح، باید رساننده فرهنگ شهادت، بیداری اسلامی و استکبار ستیزی باشد، احساسات تنها سبب بیداری یک جوان نمی شود.

 

وی در پایان با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در عزاداری ها خاطر نشان کرد: ائمه(ع) پیشگامان عزاداری امام حسین(ع) بودند، امام صادق(ع) با دعوت شاعران و مداحان اهل بیت(ع) به همراه دوستدارانشان به عزاداری جد غریب خود می پرداختند./1323/ت302/ف

 

ارسال نظرات