۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۳۴۲۶۲
با هدف بررسی مشکلات آموزشی و رفاهی طلاب؛

نشست هم اندیشی مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه دامغان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم اندیشی مدیران، معاونان و اساتید برجسته سه حوزه علمیه شهرستان دامغان با موضوع بررسی موانع و چالش‌های موجود در زمینه‌های آموزشی، تربیتی و رفاهی مدارس علوم دینی این شهرستان در محل حوزه علمیه امام صادق(ع) دامغان برگزار شد.
نشست مديران معاونان و اساتيد برجسته حوزه هاي علميه دامغان نشست مديران معاونان و اساتيد برجسته حوزه هاي علميه دامغان نشست مديران معاونان و اساتيد برجسته حوزه هاي علميه دامغان نشست مديران معاونان و اساتيد برجسته حوزه هاي علميه دامغان نشست مديران معاونان و اساتيد برجسته حوزه هاي علميه دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان،  در این نشست که با هدف ارائه راهکار‌ها و پیشنهادات مدیران، دست‌اند‌رکاران و اساتید با تجربه حوزه‌های علمیه این شهرستان جهت ارائه به اجلاسیه اساتید حوزه‌های علمیه کشور، با حضور ائمه جمعه موقت، مدیران حوزه‌های علمیه سه‌گانه امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع)، معاونان و اساتید مجرب مدارس علمیه دامغان برگزار شد، شرکت کنندگان نقطه‌نظرات علمی و تجربی خود را در زمینه موضوعات مطرح شده بیان کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه دامغان در پیامی مکتوب به این این نشست که از سوی حجت الاسلام محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) قرائت شد، اظهار داشت: حوزه علمیه قم امروز قطب مذهبی و فرهنگی جهان اسلام است و پرورش‌یافتگان آن در زمینه‌های مختلف صاحب علم، جایگاه و منزلت خاصی‌هستند.

 

وی خاطر نشان کرد: بسیار مطلوب و شایسته است که علمای پرورش یافته این حوزه علمیه بزرگ دنیای اسلام، با علم و تخصص‌های معین و مدارک الی که کسب کرده‌اند جهت تدریس به حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها بروند و از آنچه آموخته‌اند برای پرورش طلاب جوان این مدارس علوم دینی بهره‌ بگیرند که بی‌تردید این مهم، بزرگترین انجام وظیفه است.

 

امام جمعه دامغان با تأکید بر اینکه باقی ماندن طلاب و روحانیان سطوح عالی به مدت طولانی در حوزه‌های علمیه بزرگ کشور به‌ویژه قم و استفاده از شهریه مراجع معظم تقلید نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلاتی را برای طلبه‌های جوان و مستعد تازه وارد به این حوزه‌ها، به طور مثال در بحث تأمین مسکن ایجاد می‌نماید، حال آنکه حضور این روحانیان و اساتید عالی‌قدر در شهرستان‌ها می‌تواند هجرتی مقدس نام گیرد که موجب حل مشکل کمبود استاد و تقویت بنیه آموزشی حوزه‌های علمیه این مناطق می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی در بخش دیگری از پیام خود بر لزوم صدور اجازه تأسیس حوزه‌های علمیه در شهر‌های کوچک تأکید کرد و افزود: مقصود این است که مسؤولان شرط جمعیت پنجاه هزار نفری برای تأسیس حوزه علمیه را برداشته و اجازه دهند این گونه مدارس علمیه زیر نظر حوزه مرکزی شهرستان فعالیت کنند، بدین معنا که هر شهر دارای امام جمعه رسمی در صورت درخواست و داشتن ظرفیت مجوز تأسیس حوزه علمیه دریافت کند.

 

ضرورت پرداختن اساتید حوزه‌ها حتی به قدر دقایقی در هر جلسه از تدریس به بیان نکات و آموزه‌های اخلاقی، لزوم تلاش طلاب، روحانیان و مدیریت حوزه‌های علمیه هر شهر برای پوشش کامل مساجد و تأمین نیاز آنها به امام جماعت برای اقامه نماز، از دیگر توصیه‌ها و نظرات ارائه شده توسط امام جمعه دامغان در حاشیه این نشست بود.

 

در ادامه این جلسه حجج اسلام احمد عالیشاهی، محمد حسن رستمیان، احمد فوادیان و محمد علی آذری اساتید مجرب حوزه‌های علمیه دامغان و دیگر علمای حاضر در این نشست به بیان برخی چالش‌های مبنایی در شیوه و آیین‌نامه‌های آموزشی حوزه‌های علمیه پرداختند که از مهم ترین مطالب عنوان شده می‌توانم به نکات زیر اشاره کرد.

 

نخست آنکه در گذشته اساتید شهیر با روش استاد پروری، به معنی تدریس در سطوح پایین‌تر به اذن اساتید بزرگ حوزه و رشد پلکانی با تجربه کافی تربیت می‌شدند، اما امروزه اکثر اساتید جوان بواسطه آیین‌نامه‌ها تنها با یک امتحان برگزیده می‌شوند، حال آنکه استادی بدون سابقه تدریس چگونه ممکن است در آموزش طلاب به حد مطلوبی از موفقیت دست یابد.

 

با عنایت به اینکه اساتید باید در زمینه‌های تهذیب، پژوهش، آموزش و تربیت نقش آفرینی کنند و با وجود قوانین الزام آور تدریس چهار درس برای هر یک از اساتید تمام وقت و البته نیاز طلاب، به‌ویژه در سال نخست تحصیل، به توجه، تخصص، تجربه و صرف وقت بیشتر استاد، بی‌شک اساتید کم‌تجربه با وقت محدود خود در جذب طلاب و ایجاد شور و عشق لازم برای تلاش بیشتر آنها در امر یاد‌گیری توفیق چندانی به‌دست نمی‌آورند.

 

اساتید برجسته و مدیران حوزه‌های علمیه دامغان، نبود مطابقت بین محدوده درسی و میزان مباحث کتب با مدت زمان موجود برای آموزش و ظرفیت یادگیری طلاب را یکی از مشکلات ریشه‌ای در بحث آموزشی حوزه‌های علمیه عنوان کرده و افزودند: بی‌تردید کمتر شدن حجم دروس و حذف نکات غیر ضروری در کنار استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی نظیر وسایل کمک آموزشی دیداری و نرم افرارها بالاخص در سطوح مقدماتی می‌تواند بر کیفیت تدریس و یادگیری بیفزاید./977/پ202/ب4

ارسال نظرات