۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۲۳۵۳۴۵
معاون فرهنگی کانون های مساجد استان قم:

ترویج سبک زندگی اسلامی نیازمند الگوگیری از وقایع کربلا است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان این که یک خانواده موفق باید از رفتارهای خاندان رسالت الگو بگیرد، گفت: در وضعیت کنونی مطالعه وقایع کربلا و چگونگی رفتار اهل بیت(ع) با یکدیگر الگوی خوبی می تواند برای جامعه ما و خانواده مان باشد.
سبک زندگي اسلامي

حجت الاسلام سید احمد موسوی، معاون فرهنگی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درپاسخ به سوال، یک خانواده با معیار اسلامی چه پیام های کاربردی را می تواند از کربلا دریافت کند گفت: در ابتدا باید به چند نکته توجه داشته باشیم تا بتوانیم به پاسخ بهتر دست پیدا کنیم.

 

وی گفت: مطلب اول در قیام کربلا وظیفه شناسی است. وقتی به وقایع کربلا نگاه کنیم خواهیم دید که امام حسین(ع) و اصحابش عمل به وظیفه را در راس امور خود قرار می دادند. اهل بیت امام حسین(ع) وقتی دیدند برای حفظ دین اسلام و امربه معروف و نهی از منکر باید این مشقات و سختی ها را تحمل کنند چاره ای جزء حضور درصحنه کربلا ندیدند. در هیچ جای تاریخ نیامده که خانواده امام حسین(ع) با اینکه می دانستند فردا جنگی خواهد شد و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد درخواست بازگشت کنند. این روحیه وظیفه شناسی آنها بود که باعث این همکاری ویژه شد. درحالی که عده زیادی بودند در میان راه پشیمان شدند و برگشتند.

 

معاون فرهنگی کانون های مساجد بیان داشت: دومین خصوصیت که می توان در واقعه کربلا دید اوج عاطفه و مهربانی است. در تمام صحنه های عاشورا عاطفه و مهربانی را می شود حس کرد. در حالی که در جنگ روحیه خشن جنگی لازم است. ولی وقتی نگاه می کنیم که حضرت اباعبدالله(ع) در راس اصحاب در اوج عطوفت و مهربانی با خانواده اش برخورد می کند و سختی ها و مشکلات جنگ بیرون از خیمه ها را به داخل خیمه ها نمی آورد و همینطور برخورد های نامناسب که دشمن با امام داشت را داخل خانواده منعکس نمی کند بلکه وقتی وارد خیمه ها و خانواده خویش می شود با اوج لطافت و مهربانی با آنها رفتار می کند.

 

وی در ادامه گفت: مطلب سوم از واقعه کربلا که می شود به آن اشاره کرد، احترام و همکاری با همسر و خانواده است. وقتی به واقعه عاشورا بنگریم خواهیم دید که وقتی یکی از فرزندان خاندان اهل بیت(ع) شهید می شدند مادر یا خواهران آن شهید نزد امام حسین(ع) گریه و بی تابی و گلایه نمی کردند. بلکه همه اهل بیت(ع) یک همکاری ویژه ای با سیدالشهدا(ع) داشتند و دلیل اینکه بیشتر کوفیان پیمان شکستند این بود که زنان به شوهرانشان گفتند چطور می توانی ما را تنها بگذاری و فرزندانمان را یتیم کنی، این گونه شد که زنان با این ترفند به شوهرانشان اجازه ندادند از حضرت مسلم دفاع کنند و حضرت را غریبانه به شهادت رساندند.

 

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: همچنین نحوه برخورد امام حسین(ع) با حضرت علی اکبر(ع) که دریای معرفت بودند می تواند الگوی خوبی برای جوانان باشد. یا برخورد حضرت قاسم(ع) و حضرت عبدالله فرزندان امام حسن(ع) با عمویشان که الگوی خوبی برای نوجوانان است. اینها نکاتی است که باید در زندگی مان داشته باشیم.

 

وی افزود: مطلب چهارم در قیام کربلا صبوری بود. یک خانواده موفق باید در مشکلات صبور باشد و در زندگی این را بداند که «ان مع العسر یسرا»، یعنی بعد از هرسختی آسانی خواهد بود فقط یک مقدار انسان باید در مقاطعی از زندگی مشکلات و سختی را تحمل کند تا بتواند به آرامش و راحتی برسد. در کربلا ما می توانیم ببینیم که اهل بیت(ع) چقدر صبر و تحمل از خودشان نشان دادند و اگر صبر خانم زینب نبود این خون های ریخته شده این قدر منزلت پیدا نمی کرد.

 

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: مطلب پنجم که در واقعه کربلا چشمگیر بود حفظ  کرامت انسانی است که در اوج نیاز و مشکلات که اهل بیت(ع) با آنها دست و پنجه نرم می کردند هیچ کدام چه از اصحاب و چه از اهل بیت(ع) کرامت انسانیشان را زیر پا نمی گذاشتند و وقتی بچه ها گرسنه می شدند به دشمن درخواست یا التماس نمی کردند

 

معاون فرهنگی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در ادامه افزود: یک خانواده موفق باید از این رفتارهای خاندان رسالت الگو بگیرد؛ همچنین زندگی پستی و بلندی ها و سختی های زیادی دارد و نباید انسان با کوچکترین فشار و مشکلی دستش را کنار دیگری دراز کند و شان و کرامتش را زیر پا بگذارد.

 

 وی همچنیندر پاسخ به این سوال که آیا این الگوسازی در ترویج سبک زندگی اسلامی جامعه ما تأثیرگذار است گفت: مطمئنا این الگوسازی ها در ترویج سبک زندگی ما در جامعه بسیار موثر است. مخصوصا امروزه سبک زندگی ها با زندگی غربی ها انس و الفت گرفته اند. در این وضعیت مطالعه وقایع کربلا و چگونگی رفتار اهل بیت(ع) با یکدیگر الگوی خوبی می تواند برای جامعه ما و خانواده مان باشد. امیدوارم که حضرت اباعبدالله حسین(ع) به ما عنایت کند که در این مسیر، زندگی خودمان را به صورت سبک زندگی اسلامی اداره کنیم./1325/ت302/ب6

ارسال نظرات