۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۲۳۵۹۶۵
استاد حوزه علمیه قم:

کربلا میدان درس آموزی و پرورش نیروهای الهی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: کربلا تنها میدان نبرد بین جبهه حق و باطل نبود، بلکه میدان درس آموزی و پرورش نیروهای الهی نیز بود.
شهداي کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام سیدرضا هاشمی استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم عزای اباعبدالله الحسین(ع) که در مسجد جامع نجف آباد برگزار شد، گفت: کربلا تنها میدان نبرد بین جبهه حق و باطل نبود، بلکه میدان درس آموزی و پرورش نیروهای الهی نیز بود.

 

وی با قرائت آیه «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً» افزود: از جمله آیاتی که در صحرای کربلا و در روز عاشورا از سوی امام حسین(ع) برای یارانش خوانده شد، این آیه بود.

 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به آیه بیان شده، مردم را نسبت به مرگ دارای سه حالت عنوان کرد و گفت: حالت اول که شامل اکثریت افراد می شود، حالت نفرت و وحشت نسبت به مسأله مرگ است و غالب انسان ها از آن گریزان هستند.

 

وی در ادامه درباره مشخصه اصلی این گروه بیان داشت: همان گونه که خداوند در آیات قرآن اشاره کرده است این گروه همان افرادی هستند که در هنگام سختی و عذاب خداوند را عاجزانه صدا می زنند و با از میان رفتن عذاب و سختی به اعمال قبلی خود باز می گردند همانند مثال کشتی که در قرآن بیان شده است.

 

این استاد حوزه علمیه قم از جمله آثار یاد مرگ، را ذکر و یاد خدا بیان کرد و افزود: بسیار شاهد بودیم که در شرایط سخت حتی آنان که ایمان و اعتقادی به خداوند و جهان پس از مرگ ندارند، در هنگام وقوع حوادث که منجر به مرگ آنها می شود، عاجزانه از خداوند کمک می طلبند.

 

وی حالت دوم از حالات انسان در برابر مرگ را حالت آمادگی برشمرد و بیان داشت: این حالت شامل مومنانی است که در هر حال آماده و منتظر مرگ هستند و تمام اعمال و رفتارشان تحت الشعاع این مسأله است.

 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) درباره مشخصه افرادی که آماده مرگ هستند، گفت: انجام واجبات، ترک محرمات و کسب زیبایی های اخلاقی سه مشخصه ای که افراد آماده مرگ دارا هستند و برای رسیدن به این حالت تنها باید یک مسلمان واقعی بود.

 

وی نخستین قدم برای رسیدن به این حالت را داشتن تقوا و ترک گناه بیان کرد و گفت: جوانانی که در میدان نبرد به شهادت می رسند، دارای این حالت هستند و همانند مسافری می مانند که در انتظار رسیدن به مقصد است.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: حالت سوم، حالت اشتیاق و انتظار است و در این حالت فرد به گونه ای زندگی می کند که هر لحظه انتظار آمدن ملک الموت را دارد و اصحاب امام حسین از این دسته بودند و افرادی که دارای این حالت هستند بسیار اندک اند.

 

وی در ادامه بیان داشت: آنانی که در حالت اول باقی مانده اند و به بقیه حالت نمی رسند، همان افرادی هستند که قلب و روحشان تیره و سنگ شده است و در برابر نصایح و مواعظ انبیا و اولیای الهی هیچ تأثیری در آنها روی نمی دهد و این گونه افراد حتی با دیدن مرگ عزیزانشان نیز هیچ تحولی در آنها ایجاد نمی شود./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات