۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۲۳۶۷۳۴
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

تفرقه میان اقوام ایرانی از توطئه‌های دیرین دشمنان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که تفرقه میان اقوام ایرانی از توطئه‌های دیرین دشمنان در جهت ایجاد تحرکات جدایی‌طلبانه است، گفت: هویت ملی مسلمانان در قالب هویت دینی است.
حجت الاسلام مجتبي نظري، استاد حوزه و دانشگاه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع تعدادی از دانشجویان بسیجی با تأکید بر این‌که از دیدگاه اسلام تنها ملاک برتری تقوا شناخته می‌شود، اظهار داشت: ترک، کرد، لر، بلوچ، عرب، ترکمن و ... بر دیگری برتری ندارند و همه در قالب ملت مسلمان ایران هویت دارند.

 


وی با بیان این‌که تنوع قومی با وجود وحدت ملی تکیه‌گاه مهمی برای اقتدار کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: گاه تبلیغات سوء دشمنان در داخل و خارج از کشور، این فرصت عظیم را به تهدیدی جدی برای یکپارچکی و تمامیت ارضی ایران اسلامی تبدیل می کند که عدم هوشیاری و غفلت از این مسأله آثار جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

 


حجت الاسلام نظری با اشاره به زندگی سالم، صمیمی و دوستانه اقوام مختلف ایرانی در کنار یکدیگر گفت: همه مردم ایران پشتیبان هم هستند همچنان که در دوران دفاع مقدس هم آن را به خوبی نشان دادند، اما اگر مشاهده می کنیم که دشمن به دنبال تفرقه در کشور و تجزیه است، باید دانست که وحدت چه جایگاه مهم و ارزشمندی دارد.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که وطن‌پرستی یکی از مسائل مهم و مورد تأکید مفاهیم اسلامی است، افزود: در اسلام وطن‌پرستی و دفاع از مملکت اسلامی مطرح است، نه قوم‌پرستی، بنابراین مشاهده برخی جریان های افراطی و ناسیونالیستی و البته قوم‌گرا نشان می دهد که عده‌ای هنوز این مفهوم عالی اسلامی را درک نکرده اند.

 


مسؤول اسبق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز با بیان این‌که تفرقه میان اقوام ایرانی از توطئه‌های دیرین دشمنان در جهت ایجاد تحرکات جدایی‌طلبانه است، افزود: البته دشمن سال‌ها اقدام به تحریک اقوام مختلف ایرانی کرده و نتیجه نگرفته است، جالب است که امروز خود گرفتار این مسأله در برخی ایالات های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله اوکراین شده و از مدیریت اوضاع ناتوان است.

 


حجت الاسلام نظری با انتقاد از برخی تفکرات افراطی و تفریطی در موضوع هویت ملی، گفت: عقبه هویت ملی مسلمانان در نگاه نخست هویت دینی آنان است که تمسک به آموزه های اسلامی را از بسیاری آفت ها مصون می دارد، ضمن این‌که باید دانست؛ مهم‌ترین نکته در حفظ فرهنگ بومی اعتقاد به هویت ملی و از آن مهم‌تر هویت دینی است.

 


وی بی‌توجهی به فرهنگ، آداب و رسوم و زبان اقوام ایرانی را نیز تهدیدی جدی برای نظام دانست و گفت: آگاهی بخشی عموم جامعه در پاسداشت ارزش های اسلامی به وحدت ملی کمک می کند، باید نگاه مسؤولان، مجامع علمی و ملت به حضور اقوام کنار یکدیگر نگاهی مشترک و وحدت‌بخش باشد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات