۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۲۳۸۴۷۸
رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم:

انسان باید بر اساس بصیرت دین خود را انتخاب کند

خبرگزاری رسا ـ رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر انسان تقلید کورکورانه و احساسی در هر دینی داشته باشد نتیجه همان بلایی است که در طول تاریخ به نام دین صورت گرفته است، بر اساس آنچه قرآن فرموده انسان باید بصیرت داشته باشد و دین خود را انتخاب کند.
آيت الله محقق داماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در نشست چند جانبه اسلام و بودیسم تحت عنوان «همکاری مسلمانان و بودائیان برای مقابله با خشونت و افراط گرایی» با حضور رهبران عالی‌رتبه بودایی از سری‌لانکا، میانمار و تایلند در مجتمع امام خمینی سازمان ارتباطات اسلامی ساختمان شهید رحیمی برگزار شد، گفت: آنچه بشر امروز از آن بیشتر از مساله بلایای طبیعی رنج می‌برد فقدان معنویت است اما سوال این است که باید چه کرد و چه کسی مسئول درمان این درد بشریت است؟

 

وی خطاب حاضران در جلسه افزود: تنها راه درمان بشریت دین است زیرا دین می‌تواند معنویت را برای بشریت به ارمغان آورد اما دین با چه تفسیر و برداشتی مگر نه این است که در زمان حاضر اکثر جنایات اخیر در منطقه خاورمیانه به نام دین صورت گرفته است؟

 

رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: امروز برخی از انسانها به نام دین برده یا کشته می‌شوند، دین به تنهایی نمی‌تواند مشکل گشا و چاره‌ساز باشد اگر برداشت انحراف از آن شود خود درد بی‌درمان می‌شود.

 

حجت‌الاسلام داماد در ادامه افزود: به نظر من به جای گفت وگوهای کلامی مختلف ما باید میزان تعقل در ادیان و فهم دینی را اصل قرار دهیم، ما قبل از ورود به دین باید بپذیریم که انسان زنده عاقل، آزاد و مسؤول هستیم و هر دینی را که  تعلیماتی که بر خلاف عقل، عدالت، وحی، دوستی، مهربانی و آرامش داد انسان از ابتدا وارد آن دین نشود.

 

وی بیان داشت: اگر انسان تقلید کورکورانه و احساسی در هر دینی داشته باشد نتیجه همان بلایی است که در طول تاریخ به نام دین صورت گرفته است، به عنوان مثال مسیحیت زمانی‌که فریاد بدون تعقل از ایمان برآورد  انسانهای بزرگ زیادی را از بین برد، بر اساس آنچه قرآن فرموده انسان باید بصیرت داشته باشد و دین خود را انتخاب کند.

 

رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در پایان خطاب به حاضران در نشست خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده به دوستان بودایی این است نگاهی به اسلام شیعه و نه هر اسلامی داشته باشند اسلام شیعه بر اساس عقلانیت است، از سازمان ارتباطات اسلامی نیز درخواست می‌کنم که به معرفی الهیات تشیع که بر اساس عقل دور می‌زند همت بیشتری کنند./807/پ202/ب6 

ارسال نظرات