۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۲۳۸۹۳۸
آیت‎الله مظاهری:

هدف قصه‎های قرآن کریم تهذیب و خودسازی انسان است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه عبرت‎هایی که در قرآن حکیم به آنها اشاره شده است برای خودسازی و تهذیب از رذائل است، ادامه داد: قرآن کتاب حکمت و تهذیب است و برای عبرت گرفتن انسان داستان‎های اخلاقی از انبیا و اولیای الهی حکایت می‎کند.
سخنراني آيت الله مظاهري در ايام شهادت حضرت علي(ع) - مسجد حکيم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‎شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به بحث اهداف خلقت انسان، در ادامه بحثهای جلسات قبل گفت: یکی از اهداف خلقت انسان این است که طبق فرموده خدای متعال در قرآن حکیم انسان به مقام شجره طیبه برسد، یعنی تلاشی کند تا طیب و پاکیزه بشود.

وی با بیان اینکه حرکت در این مسیر مشکلاتی دارد، ادامه داد: تبدیل شدن به شجره طیبه مشکل است و نیاز به یک عمر زحمت و تلاش دارد، همچون حضرت یوسف(ع) که طبق فرموده قرآن کریم در جهت اخلاق حرکت کرد و در این راه با مشکلات زیادی روبرو شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: اگر انسان برای مقابله با رذائل اخلاقی در وجودش تلاش نکند هر صفت رذیلهای که در نفس انسان است همچون دشمن سرسختی است که انسان را تا مرز نابودی پیش میبرد.

وی با بیان اینکه عبرتهایی که در قرآن حکیم به آنها اشاره شده است برای خودسازی و تهذیب از رذائل است، ادامه داد: قرآن کتاب حکمت و تهذیب است و برای عبرت گرفتن انسان داستانهای اخلاقی از انبیا و اولیای الهی حکایت میکند.

آیتالله مظاهری با اشاره به داستان حضرت صالح(ع) و سرگذشت قوم ثمود، گفت: قوم ثمود در جهالت و پستی تا آنجا پیشروی کردند که در جواب دعوت پیامبرشان گفتند اگر ادعای معجزه داری برای اینکه ما ایمان بیاوریم و حرفهای تو را باور کنیم باید از دل کوه شتری بیرون بیاوری.

وی ادامه داد: به اذن خدای متعال شتری از دل کوه بیرون آمد درحالیکه قوم ثمود هم نظاره میکردند ولی وقتی که دل تاریک باشد و نفس تربیت نشده باشد حتی با دیدن معجزه هم ایمان نمیآورد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: آنها نه تنها با دیدن معجزه بیدار و هوشیار نشدند بلکه تصمیم گرفتند که شتر را بکشند، که در نتیجه گرفتار عذاب الهی شدند و غفلت ایشان موجب شد که همه دنیا و آخرتشان نابود شود.

وی با اشاره به اینکه در جامعه ما تزکیه نفس و خودسازی مورد بیتوجهی است، ادامه داد: متأسفانه مردم کمتر به فکر اخلاق و خودسازی هستند و گاهی از اثرات این کار غفلت میکنند.

آیتالله مظاهری افزود: اگر انسان از خودسازی که هدف خلقت است غافل بشود و نفس را تزکیه و تربیت نکند صفات رذیله بر دل حاکم میشود و مقابله با آنها سختتر از قبل خواهدشد و به درجات پایین سقوط میکند./914/پ202/ج

ارسال نظرات