۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۴۱۱۹۴
آیت الله مقتدایی:

زندگی خانوادگی روحانیت باید برای دیگران الگو باشد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که خانوده های روحانی باید الگویی مناسب برای دیگر خانواده ها باشند، گفت: در تمامی مسائل مانند حجاب، نحوه زندگی، نحوه برخورد بین زن و شوهر و دیگر مسائل خانواده یک روحانی باید الگوی دیگران باشد.
آيت الله مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امروز در همایش پیوندهای آسمانی که در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزارشد، با تبریک ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم گفت: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند که یکی از فرزندان من به نام فاطمه در قم مدفون می شود، کسی که فرزندم را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.

 

 

وی با بیان این که مردم قم باید قدر خود و زندگی در شهر مقدس قم را بدانند، افزود: امام رضا(ع) فرمودند که تمام شیعیان به واسطه شفاعت حضرت معصومه(س) بهشتی خواهند شد.

 

 

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در روایات آمده است علم از شهر قم در جهان نشر پیدا می کند، اظهار داشت: به برکت وجود حضرت معصومه(س) در قم حوزه های علمیه برپا شد و امروزه شاهد انتشار علم از قم و تحقق روایات هستیم.

 

 

وی حوزه علمیه را منشأ برکت دانست و ادامه داد: امروزه افراد بسیاری از سراسر جهان  برای فراگیری علوم الهی در قم حضور پیدا می کنند، این افراد در قم کسب علم کرده و این علوم را در کشورهای خود نشر می دهند؛ طلاب بدانند که در کنار حضرت معصومه(س)  کسب علم کردن بسیار توفیق می خواهد، از همین رو باید به صورت دائم با حرم در ارتباط بود و به حضرت توسل کرد.

 

 

آیت الله مقتدایی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت مسأله ازدواج در اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: در اسلام و نزد خداوند هیچ بنایی محبوبتر از بنای ازدواج و تشکیل خانواده نیست؛ بنابراین کسانی که این امر مهم را انجام دهد؛ محبوب خداوند هستند.

 

 

وی ازدواج را سنت رسول اکرم(ص) عنوان کرد و یادآور شد: حضرت رسول(ص) فرمودند «هرکس می خواهد تابع من باشد، باید ازدواج کرده و به دنبال آن به فکر فرزند آوری باشد که من در روز قیامت به سبب کثرت امتم نسبت به امت های دیگر افتخار می کنم»، باید توجه داشت هر فرزندی که به دنیا می آید بر پیرو اسلام و حضرت رسول(ص) اضافه می شود.

 

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که برای تشکیل خانواده باید اموری رعایت شود، خاطرنشان کرد: اسلام زن و شوهر را به ابراز محبت و اظهار علاقه توصیه کرده است، در روایات آمده است که اگر مردی علاقه خود را به همسرش ابراز کند، این ابراز علاقه هیچ گاه از ذهن او بیرون نمی رود.

 

 

وی با اشاره به این که محبت به خانواده از اخلاق انبیا است، گفت: رسول اکرم(ص) فرمودند اگر خداوند خیر دنیا و آخرت کسی را اراده کند به او قلب خاشع، زبان ذاکر، قدرت تحمل در مشکلات و همسر مؤمنه به او عنایت می کند.

 

 

آیت الله مقتدایی با بیان این که علاقه و احترام زن و شوهر باید دوطرفه باشد، افزود: زنان با یاری کردن شوهران خود در مسائل گوناگون جهادی بزرگ انجام می دهند به همین دلیل است که علامه طباطبایی فرمود همسر من در ثواب نوشتن تفسیر المیزان شریک است.

 

 

وی با اشاره به این که خانواده های روحانی باید الگویی مناسب برای دیگر خانواده ها باشند، اظهار داشت: در تمامی مسائل مانند حجاب، نحوه زندگی، نحوه برخورد بین زن و شوهر و دیگر مسائل خانواده یک روحانی باید الگوی دیگران باشد.

 

نایب رییس جامعه مدرسین درپایان سخنانش گذشت را سبب استمرار محبت بین زن و شوهر دانست و گفت: زن و شوهر باید با گذشت ریشه کدورت ها را نابود کنند، اگر این مسأله رعایت نشود، گاهی سرانجام زندگی چنین خانواده ای  طلاق خواهد شد، این را بدانید که هرکس زودتر گذشت کند، پاداش خداوند از آن او خواهد بود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات