۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۲۴۱۳۰۵

امضاء تفاهم نامه همکاری میان اداره کل اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش خراسان رضوی

خبرگزار رسا ـ تفاهم نامه همکاری میان اداره کل اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش خراسان رضوی با محوریت ترویج و تقویت فرهنگ نماز، عترت، قرآن و شهادت به امضا رسید.
تفاهم نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جواد حسینی، مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی، پیش از ظهر امروز در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری میان اداره کل اوقاف و امور خیریه و  آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست دولت، آموزش و پرورش باید از نهاد آموزش زده به یک نهاد تربیتی و فرهنگی تغییر رویکرد دهد.

 

 وی، برای عملیاتی کردن این رویکرد دیدگاه هایی را مطرح و تصریح کرد: معلم به عنوان تنها عامل تعلیم و تربیت نیست و عوامل دیگری نیز در امر دخیل باشد، کتاب درسی به عنوان تنها منبع مورد استفاده دانش آموزان نباشد و از منابع دیگر نیز بهره ببریم و مدرسه به عنوان تنها محل یادگری به شمار نمی رود و باید موقعیت های آموزشی دیگر را نیز در نظر گرفت. در این نوع نگرش توسعه آموزش ها ضرورت دارد.

 

حسینی، با بیان این که شوراها در آموزش و پرورش به دو نکته توجه دارند، اظهار کرد: تمرکز زدایی از آموزش و پرورش و مشارکت همه ارگان ها در بحث تعلیم و تربیت با آموزش و پرورش از موارد مورد توجه است.

 

 

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی، با ابراز امیدواری نسبت به همکاری بیشر بین اداره اوقاف و آموزش و پرورش، گفت: به چهار مبحث نماز، عترت، قرآن و ترویج فرهنگ شهادت در این تعامل توجه می شود.

 

وی در خصوص نماز افزود: آموزش و پرورش سند جامعی تدوین کرده و تمرکز بر گسترش آن دارد. در بیش از 90 درصد از مدارس نماز برگزار می شود و مابقی نیز به علت نداشتن نمازخانه و یا تعداد کم دانش آموزان نماز برگزار نمی شود.

 

 حسینی، توجه به تهیه محتوا دینی در بین نمازها، در این تفاهم نامه اشاره و اظهار کرد: تلاش می شود با همکاری اداره اوقاف از محتوای متناسب با مقطع تحصیلی در مدارس استفاده شود و فرهنگ وقف بین دانش آموزان، اولیاء و جامعه گسترش یابد.

 

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی، به بحث عترت اشاره و اظهار کرد: جریان امام شناسی از امسال به عنوان یک رویکرد در این سازمان شکل گرفته است و استان ها قطب بندی شده اند. استان خراسان به شناساندن امام رضا(ع) و امام سجاد(ع) توجه دارد. البته در خصوص سایر اهل بیت(ع) در کتاب های آموزش و پرورش پرداخته شده است.

 

وی در خصوص فعالیت های قرآنی در آموزش و پرورش، گفت: این فعالیت ها در آموزش و پرورش نهادینه می شود. مسابقات قرآن، عترت و احکام در مراحل مختلف منطقه ای، شهری، استانی و بین المللی برگزار می شود و در سال گذشته در این مسابقات بیش از 700 هزار نفر شرکت کردند و امسال برنامه ریزی شده است این تعداد به 800 هزار نفر برسد.

 

 حسینی، با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آموزش و پرورش، تصریح کرد: در این خصوص استان خراسان بیش از 6 برنامه ویژه دارد که بخشی از آن ها اجرا شده است و از جمله این برنامه ها اعزام بیش از 30 هزار نفر به مناطق دفاع مقدس در غالب کاروان های راهیان نور است.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی، به برنامه های دیگر در بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره و خاطرنشان کرد:  شهید پژوهشی، راویان معلم( تا در طول سال روایتگر ایثار و شهادت باشند)، راویان دانش آموز، ایستگاه ایثار و شهادت، طرح 105 مدرسه شاهد و 105 یادواره از جمله برنامه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

وی به مباحث مورد توافق در این تفاهم نامه اشاره و تصریح کرد: آموزش اولیاء و مربیان، تهیه محتوا برای ائمه جماعات مدارس، طرح فقط قآان، بازسازی در برنامه تلویزیونی صراط، دانش آموزان قرآنی، هیأت های مذهبی دانش آموزی و برگزاری مسابقات قرآنی و اذان از موارد مورد تفاهم است.

 

حسینی در ادامه افزود: 520 هزار جزوه و 150 هزار سی دی آموزشی در خصوص رشته مفاهیم اداره اوقاف تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است./1310/پ202/ب5

ارسال نظرات