۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۲۴۴۰۲۱
استاد حوزه علمیه قم:

علم، فرهنگ و اقتصاد سه شاخصه مهم در اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی سه شاخصه مهم علم، فرهنگ و اقتصاد نقش مهم و اساسی دارد.
حجت الاسلام محمد جواد سيفي مازندراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام محمد جواد سیفی مازندرانی، استادحوزه علمیه قم شنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد سلمان کاشان در ادامه سلسله مباحث اقتصاد مقاومتی گفت: علم و فرهنگ و اقتصاد نه تنها کشور ما را بلکه تمامی کشورهای دنیا را تحت تأثیر خودش قرار داده است.

 

به گفته وی، کشوری که به لحاظ علم و تکنولوژی در جهان حرف برای گفتن داشته باشد در بین دیگر کشورهای دنیا یک سر و گردن بالاتر است، یعنی کشوری که به لحاظ فرهنگ، جامعه و اجتماع یک فرهنگ مقبول، یک جامعه آرام و یک جامعه مترقی داشته باشد، یک سر و گردن از تمدن و فرهنگ بقیه کشورها بالاتر است.

 

حجت الاسلام سیفی گفت: کشوری که اقتصاد آن بر پایه های عدالت و تساوی حقوق جامعه و با رفاه نسبی و به دور از ظلم و بی انصافی باشد این سه شاخصه، شاخصه بهترین و مترقی ترین کشور است.

 

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر همین اساس بود که از سال ها قبل تولید علم و فرهنگ و اقتصاد را در صدر تمام شعارها و فعالیت ها و خواسته های خود قرار دادند.

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که بخشی از این خواسته ها و فرمایشات بر عهده مسوؤلان اجرایی کشور و بخشی نیز بر عهده مردم است، گفت: آنچه از اقتصاد مقاومتی که بر عهده مردم در جامعه است را باید مورد توجه قرار دهیم.

 

به گفته وی، در اقتصاد مقاومتی، ریشه های اقتصاد مقاومتی راکه در بدنه جامعه و کسبه کوچه و بازار تأثیر دارد باید مورد توجه قرار بگیرد که یکی از این آنها بحث رشوه در جامعه است.

 

حجت الاسلام سیفی یادآور شد: امروز رشوه در جامعه ما ضربه های خیلی جدی هم در سطوح بالای مملکت و هم در سطوح پایین به اقتصاد در حال ضربه زدن است.

 

وی بحث رشوه را درکشور مسأله غیر قابل انکار خواند و افزود: وقتی بحث رشوه در سطوح بالای کشور از سوی مسؤولانی که قرار است عدالت را در جامعه پیاده کنند انجام می شود نگاه مردم را به عملکرد مسؤولان تغییر می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که در جامعه اسلامی و در نگاه پیامبر اکرم(ص) رشوه در حد و اندازه کفر بالله است گفت: در روایت از پیامبراکرم(ص) است که رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه بین این دو کافر هستند.

 

حجت الاسلام سیفی در ادامه به اشکال مختلف دریافت رشوه در جامعه نیز اشاره کرد و یکی از رایج ترین رشوه های در جامعه امروز را کار راه اندازی در ادارات و سازمان ها از سوی برخی از کارمندان اعلام کرد.

 

وی همچنین کسب برخی از درآمدها را درحد رشوه دانست و استفاده از قدرت اجتماعی برای کسب درآمد، دریافت زیر میزی در کنار دریافت حقوق و کسب درآمد های ناشی از فروش مشروبات و مخدرات و هر چیزی که انسان را از حالت عادی خارج کند از جمله اقداماتی اعلام کرد که در حد رشوه دادن، رشوه گرفتن و یا واسطه بین این دو است.

 

 استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اظهار تأسف از متهم کردن بانک ها به ربا گفت: اتهام ربا باید اثبات شود و بدون اثبات نمی توان سیستم بانکی کشور را متهم به ربا کرد.

 

حجت الاسلام سیفی با اشاره به این که واژه ربا تعریف خاص خودش را دارد و به هر نوع عملیات بانکی نمی توان ربا گفته شود، یاد آورشد: گاهی اوقات برخی از اقدامات در ظاهر ربا است اما در قرار دادن یک فعالیت دیگر در کنار آن از حالت ربا خارج می شود، مانند این که با بیان دو کلمه هر چیز حرامی تبدیل به حلال می شود.

 

 

این استاد حوزه قم با تأکید بر اصلاح در سیستم بانکی کشور یادآور شد: با این سیستم فعلی بانکی کشور، مصداق همان نعم الفرار است./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات