۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۴۵۲۹۵
دبیر علمی سی‌و دومین دوره جایزه کتاب سال:

حوزه پژوهش علوم قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ دبیرعلمی سی‌و دومین دوره جایزه کتاب سال گفت: حوزه پژوهش علوم قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد و آمار پژوهش با کیفیت نیز افزایش پیدا کند.
حجت الاسلام مهدوي راد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد، دبیرعلمی سی‌و دومین دوره جایزه کتاب سال، در نشست خبری سی دومین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که شنبه 18 بهمن ماه در سرای اهل قلم برگزار شد، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گفت: میراث مکتوب کتاب و قلم نشانه اندیشمند بودن فضای فرهنگی ملتها است.
 
وی افزود: برگزاری جایزه کتاب در حوزه تمدن اسلامی حادثه فرهنگی بسیار عظیمی است و در همه کشورها اتفاق هایی می افتد تا نشان دهد جامعه به کتاب دانش، بینش و پژوهش توجه دارد.
 
دبیر علمی سی‌و دومین دوره جایزه کتاب سال با اشاره به این که چرخه داوری کتاب سال جمهوری اسلامی چندان تغییر نکرده است، خاطرنشان کرد: منظور از کتاب سال همان کتاب هایی است که از اول فروردین تا اسفند همان سال مجوز دریافت کرده است و به چاچ رسیده و ما آنها را در پیشخوان های کتاب فروشی ها مشاهده می کنیم.
 
حجت الاسلام مهدوی راد گفت: کتاب ها در محله اول از سوی همکاران بررسی اولیه می شود و بر اساس معیار های آیین نامه بخش مهمی از آنها وارد چرخ داوری و بعد از تفکیک به چهار داور سپرده می شود.
 
وی با بیان اینکه هزار و 721 کتاب مورد داوری اولیه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: از این مقدار آثار در حوزه تمدن اسلامی تا کودک و نوجوان را شامل می شود و در در نهایت 238 اثر به مرحله داوری نیمه نهایی رسید و 8 اثر نیز در مرحله داوری نهایی برگزیده اعلام شد و 25 اثر نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
 
دبیر علمی سی‌و دومین دوره جایزه کتاب سال با اشاره به آثار داوری شده در جایزه جلال آل احمد افزود: در جایزه جلال آل احمد در سه حوزه ادبیات، رمان و مستند آثار برسی شده است و آثار برگزیده در رسانه ها نیز اعلام شده است و در این جایزه نیز همین روند ادامه دارد و جوایزی به ترجمه و تحقیق و تالیف داده می شود.
 
حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه در حوزه میراث مکتوب ترجمه آثار جدی صورت گرفته است، اظهار کرد: تفاوت ترجمه با تحقیق در این است که تحقیق بازخوانی و بازنگری یک اثر کهن است و کتابی در قرن های اولیه یک نسخه ای را گرد آورد است و سپس آن اثر ترجمه می شود و در واقع از تالیف و ترجمه یک کتاب سخت تر است.
 
وی با بیان اینکه امسال روند داوری در ادبیات داستانی شعر نیز انجام شده است، گفت: در بخش شعر برگزیده نداشتیم و برای سال آینده این موضوع مدنظر قرار دارد و بازنگری می شود.
 
دبیر علمی سی‌و دومین دوره جایزه کتاب سال اظهار کرد: همان روند از داوری را که در جشنواره جلال آل احمد و شعر فجر در کتاب سال انجام شد، در این جایزه نیز به همان شیوه است و از سال آینده مورد بازنگری قرار می گیرد.
 
حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه بسیاری از متفکران کشور های دیگر می گویند که نمی توانند از آثار و تحقیق های برادران مسلمان خود در ایران بهره ببرند، خاطرنشان کرد: حوزه ترجمه کتاب بحث مهمی است و این کار نیاز به تلاش زیادی داردو باید انجام شود.
 
وی با انتقاد به اینکه ترجمه به لحاظ کمیت بالا است و به مساله کیفیت توجه نمی شود، گفت: البته بخش قابل توجهی از آثار  ارسال شده قابلیت خواندن و پژوهش  را دارد اما جایزه ای به آن تعلق نمی گیرد و تاسف آمیز است کمیت بر کیفیت چیره شده است.
 
دبیر علمی سی‌و دومین دوره جایزه کتاب در پایان با اشاره به آسیب شناسی پژوهش اظهار کرد: باید پژوهش در حوزه علوم قرآنی به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد و محقق و نویسنده به جای چند کتاب زمان خود را صرف یک کتاب باکیفیت بالاتر کند./818/پ202/ب4
ارسال نظرات