۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۲۴۵۹۳۸
استاد حوزه علمیه خواهران:

خدمت بدون منت زن به خانواده مصداق انفاق است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران بابیان این‌که رسول خدا(ص) زنان را برای مشارکت در امور خانه به ریسندگی، بافندگی و حتی تهیه عطرهای مختلف در منزل برای فروش دعوت می‌کردند،‌ گفت: چنین خدمتی از سوی زنان در تأمین مخارج خانه اگر بدون منت باشد مصداق انفاق است.
همايش بين المللي اتحاديه جهاني زن مسلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم خلعتی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که در زندگی برنامه‌ریزی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: انسان باید طبق رهنمودهای قرآن کریم و سخنان بزرگان دین وقت خود را به چهار بخش تقسیم کرده و در آن بخشی را به عبادت خداوند، قسمتی را به تأمین معاش خانواده، بخشی دیگر را به فعالیت‌های اجتماعی و بخش چهارم را به استفاده از لذت‌های حلال اختصاص دهد.

 

وی بابیان این‌که ما باید روزانه حداقل نیم ساعت از وقت را به خود اختصاص داده و درباره کارهایی که دوست داریم، فکر کنیم و یا فعالیتی را که می‌خواهیم انجام دهیم، گفت: گذاشتن این وقت برای خودمان موجب می‌شود که روحیه ما تقویت‌شده و انرژی و نشاط به دست آوریم.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که انسان باید اعمال عبادی خود را همان‌طور که به او دستور داده‌شده به‌موقع انجام دهد، اظهار کرد: انسانی که نسبت به اعمال عبادی خود بی‌تفاوت است در ابعاد خانوادگی، اجتماعی و شغلی هم نخواهد توانست موفقیت چندانی داشته باشد.

 

خانم خلعتی با اشاره به این‌که از امام صادق(ع) روایت‌شده که شیعیان برای ما مانند زنبورعسل مفید هستند، گفت: برای این‌که بتوانیم برای اهل‌بیت(ع) مفید باشیم باید برای خود هم‌نشین شایسته انتخاب کرده و همچنین به فعالیت مشغول بوده و از بیکاری دوری‌کنیم؛ زیرا بیکاری انسان را بی‌خاصیت و افسرده می‌کند درحالی‌که کار کردن و مشغول بودن به کارهای مختلف برای انسان نشاط و انرژی آورده و موجب می‌شود انسان در جامعه احساس مفید بودن کند.

 

وی تصریح کرد: به همین دلیل باید از همان دوران کودکی فرزندان خود را به کار دعوت کرده و آن‌ها را از بیکاری نجات دهیم و برای این‌که فرزندان در خانه احساس مفید بودن کنند می‌توانند به مادر خود در امور منزل و امور شخصی خود کمک کرده و به‌تبع مردان، هم می‌توانند در امور خانه یاور همسر و فرزندان خود باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در حدیثی بیان‌شده سخت‌ترین حسابرسی متوجه افرادی است که کارهایشان را دیگران انجام داده و خودشان بیکار هستند، ادامه داد: انسان وقتی کار خود را بر دوش مادر یا سایر افراد قرار می‌دهد به خاطر رنج و زحمت زیاد آن‌ها حق‌الناس مرتکب شده و به همین علت باید در پیشگاه خداوند مسؤول بوده و باید پاسخ دهد.

 

وی افزود: زنان درصورتی‌که شوهرانشان به دلایل مختلف قادر به تأمین مخارج خانه نیستند می‌توانند با کار در مشاغل هنری و خانگی و مشاغلی که باروح و روان آن‌ها در تضاد نیست به شوهران خود کمک کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: چنین کاری از سوی زنان مورد تأیید اسلام است و رسول خدا(ص) زنان را برای مشارکت در امور به ریسندگی، بافندگی و حتی تهیه عطرهای مختلف در منزل برای فروش دعوت می‌کردند و چنین خدمتی از سوی زنان در تأمین مخارج خانه اگر بدون منت باشد مصداق انفاق است و برای انسان ثواب انسان زیادی را به ارمغان می‌آورد.

 

خلعتی با اشاره به این‌که استفاده از لذت‌های حلال یا همان اوقات فراغت یکی از توصیه‌های اسلام برای برنامه‌ریزی در زندگی است، ادامه داد: استفاده از لذت‌های حلال در دو بخش فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد توجه است که انسان در بخش فردی می‌تواند به انجام کارهای هنری و فعالیت‌های ورزشی که مورد تأیید اسلام است پرداخته و انرژی و نیروی تازه برای کارهای خود به دست آورد.

 

وی ادامه داد: در بخش خانوادگی همان‌طور که در قبل گفته شد می‌توانیم برای خود و خانواده هم‌نشین و دوستان شایسته انتخاب کرده و وقت خود را در کنار آن‌ها بگذرانیم.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که اسلام درباره انتخاب دوست به ما توصیه‌های زیادی دارد و می‌گوید دوستان شایسته‌ای انتخاب کنید و باکسانی که از مؤمن و دین بدگویی و مذمت کرده و از هوای نفس پیروی می‌کنند هم‌نشین نشوید، گفت: چنین افرادی ما را نسبت به دین و مؤمنان بدبین کرده و ممکن است عذاب الهی که برای آن‌ها مقررشده باشد به خاطر هم‌نشینی با آن‌ها ما را هم فراگیرد.

 

خلعتی یادآور شد: یکی دیگر از توصیه‌هایی اسلام به ما درباره دوستان این است که نیازهای خود را به دوستان نگوییم چون ممکن است به دلیل عدم توان برآوری، دوستی ما نابود شود ولی برای این‌که دوستی ما افزایش یابد، اسلام و رسول خدا(ص) ما را به کمک و دستگیری زیاد از دوستان دعوت کرده‌اند./837/پ202/ی

ارسال نظرات