۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۴۷۱۴۰
مدیرکل اداره هواشناسی استان قم:

مسؤولان به توصیه‌های کارشناسان هواشناسی توجه نمی‌کنند/ قم در آخر هفته شاهد نزولات آسمانی خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اداره هواشناسی استان قم با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به توصیه‌های کارشناسان هواشناسی، گفت: پیشنهاداتی همچون تغییر الگوی کشت تأثیر بسزایی در کاهش مصرف آب دارد.
هواشناسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یحیی زارع مدیرکل اداره هواشناسی استان قم امروز در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی در تشریح وضعیت زیست محیطی استان، اظهار داشت: 20 درصد قم بخش کوهستانی و 80 درصد آن دشت است.

 

وی افزود: اداره کل هواشناسی استان قم 12 ایستگاه هواشناسی در استان دارد که برخی از آنها سینوپتیک تحقیقی و برخی دیگر اصلی هستند؛ 50 ایستگاه باران سنج داریم اما ایستگاه‌های سینوپتیک پارامتر‌های بیشتری از جمله باد، فشار، دما، درجه حرارت تر و خشک، حداقل و حداکثر را اندازه گیری می‌کند.

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان قم با بیان این‌که در قم 6 ایستگاه دیتا لاگر وجود دارد، گفت: اینها ایستگاه‌هایی هستند که به صورت اتوماتیک کار می‌کنند و به عنوان مثال میزان بارندگی را اندازه گیری کرده و به مرکز استان مخابره می‌شود.

 

زارع با اشاره به این‌که کارهواشناسی یک کار بین‌المللی است، ابراز داشت: اطلاعات ایستگاه‌ها از سطح استان جمع‌آوری و در اداره کل هواشناسی از طریق سیستم سویچ ساعت به ساعت به تهران مخابره شده و سپس از تهران نیز به مرکز منطقه آسیا مخابره می‌شود.

 

وی تعداد کل پرسنل اداره هواشناسی استان قم را سی نفر اعلام کرد و گفت: اینها به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی مشغول به کار هستند و از این تعداد برخی در بخش اداره کار می‌کنند اما عده‌ زیادی دیده بان هستند و به صورت شبانه روزی کار می‌کنند.

 

دیده‌بانان اداره هواشناسی به صورت گمنام مشغول کار هستند

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان قم با اشاره به این‌که ایستگاه‌های هواشناسی مطابق با استانداردهای جهانی احداث شده و مساحت آن 10 هزار متر مربع است، گفت: معمولا در این ایستگاه‌ها یک نفر بیشتر نیست که آن هم به صورت گمنام کار کرده و این اطلاعات را جمع آوری می‌کنند.

 

زارع درباره میزان تحصیلات پرسنل این اداره،‌ گفت: پرسنل ما دارای مدرک لیسانس به بالا هستند و چند نفری نیز در مقطع دکتری مشغول به ادامه تحصیل هستند؛ اینها اغلب از قشر زحمت کش انقلاب هستند.

 

وی نتیجه کار هواشناسی را در برنامه ریز‌های همه مسؤولان استانی و کشوری مؤثر دانست و بیان داشت: در بخش‌های کشاورزی، آب، راه سازی، حمل و نقل، اطلاعات هواشناسی حرف اول را می‌زند.

 

بارندگی امسال کاهشی 46 درصدی داشته است

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان قم درباره وضعیت بارندگی استان، ابراز داشت: سال زراعی از اول مهر تا پایان شهریور ماه سال آینده است؛ تا کنون در قم 41 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که در سال گذشته در همین تاریخ 56 میلی متر بارندگی داشته‌ایم؛ در آمار بلند مدت سی ساله میزان بارندگی به صورت متوسط 78 میلی‌متر بوده است و تقریبا می‌توان گفت تا کنون حدود 46 درصد بارندگی امسال کمتر از این میانگین است.

 

زارع وضعیت بارندگی استان را نامناسب خواند و گفت: امیدواریم روز جمعه و شنبه بارندگی خوبی در استان داشته باشیم و با توجه به این‌که درجه حرارت تغییر می‌کند امید داریم بخشی از این نزولات به شکل برف باشد.

 

وی با اشاره به این‌که مهم ترین مسأله در زندگی بشر آب و هوا است، بیان داشت: اگر یکی از اینها دچار مشکل شود زندگی مختل می‌شود به همین دلیل جنگ امروزه دنیا بر سر این مسائل است.

 

تغییر الگوی کشت تأثیر بسزایی در زمینه کاهش مصرف آب دارد

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان قم با بیان‌ این‌که مسؤولان اجرایی به توصیه‌های اداره هواشناسی توجه نمی‌کنند، گفت: در زمینه کشاورزی برای صرف جویی در مصرف آب ما تغییر الگوی کشت را توصیه کرده‌ایم اما توجه نمی‌کنند؛ انتظار ما از شما این است که با توصیه و رهنمود به دستگاه‌های و مسؤولان مرتبط آنها را تشویق کنید آنها را از تا به گونه‌‌ای اقدام کنند که خدمات رسانی بهتری به مردم شود.

 

زارع تبیین مبانی دینی در زمینه صرفه‌جویی آب شرب و دیگر منابع عمومی کشور را مهم‌ دانست و اظهار داشت: در بسیاری از موارد انسان موجب آلودگی این منابع طبیعی می‌شود؛ ماشین‌های غیر استاندارد و تک سرنشین تأثیر زیادی در بحث آلودگی هوا و این مسأله نیز موجب کاهش بارندگی می‌شود.

 

وی چرای بی‌رویه دام‌ها از مراتع و بوته زارها را نیز در افزایش گرما و کاهش بارندگی تأثیرگذار خواند و گفت: خشک شدن تالاب‌ها در اثر بی‌رویه آب‌های زیر زمینی و حفر چاه‌های عمیق موجب خشکی زمین می‌شود و آب‌های سطحی‌ را از بین می‌برد.

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان قم با اشاره به این که خشکسالی استان قم شش سالی ادامه پیدا کرده است، یادآور شد: بارندگی بلند مدت ما سه سال بیش 185 میلی‌متر بود اما به دلیل این‌که هر سال 25 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم این میزان به 165 میلی‌متر رسیده است که خطری برای استان بوده و ممکن است موجب فرار مردم از روستا‌ها و بخش‌ها شود./928/پ201/ب4

ارسال نظرات