۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۴۷۱۹۱

فساد اقتصادی نماد درجا زدن در دولت سازی اسلامی

خبرگزاری رسا - آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی را فقط با آثار و پیامد‌های ظهور اسلام و بعثت پیامبر عظیم‌الشأن می‌توان مورد مقایسه تطبیقی قرار داد و همترازی این دو تحول بزرگ تاریخ بشر را ملاحظه کرد.
اقتصادي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی را فقط با آثار و پیامد‌های ظهور اسلام و بعثت پیامبر عظیم‌الشأن می‌توان مورد مقایسه تطبیقی قرار داد و همترازی این دو تحول بزرگ تاریخ بشر را ملاحظه کرد.

 

در بسیاری از نوشته‌های سال‌های اولیه در خصوص انقلاب اسلامی در مغرب‌زمین، از این انقلاب با عنوان انقلاب «به نام خدا» یاد می‌شد و صاحب‌نظران و اندیشه‌ورزان در حوزه انقلاب‌ها، نظریه‌های رایج در مورد انقلاب‌ها را  ناتوان در تحلیل و تفسیر انقلاب اسلامی می‌دانستند. هیچ یک از تئوری‌های مربوط به انقلاب که تا آن زمان رایج بود، قادر به تحلیل انقلاب اسلامی نبود، زیرا انقلاب اسلامی یک معجزه الهی و انفجار نور بود. حرکت ملت ایران در راه خدا بود و این ملت با پذیرش ولایت الهی با برگزیدن حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام و پیشوای خود، قابلیت دریافت نصرت الهی را کسب کرد و از رهگذر الطاف و عنایات الهی بود که انقلابش به صورت معجزه‌آسا و برخلاف روال‌های عادی و طبیعی به پیروزی رسید.

 

این انقلاب دینی و الهی، طی 36 سال گذشته دستاورد‌های بزرگ و ارزشمندی را داشته و این دستاوردها در سطوح ملی، منطقه‌ای، جهانی و تاریخی قابل مطالعه و ارزش‌گذاری هستند. بررسی‌های راهبردی نشان می‌دهد، انقلاب اسلامی تمامی حوزه‌های اساسی و استراتژیک مرتبط با مسائل انسانی و جوامع بشری را تحت تأثیر قرار داده و آثار و پیامد‌های این تأثیر‌گذاری در آینده بیشتر نمایان خواهد شد. انقلابی که بتواند هندسه سیاسی قدرت در جهان را دگرگون سازد و مسیر تاریخ بشر را تغییر دهد، انقلاب بزرگی است و چنین انقلابی را فقط و فقط با ظهور ادیان بزرگ آسمانی می‌توان مقایسه کرد.  بدیهی است با چنین نگاهی به بزرگ‌ترین انقلاب دوران معاصر، آسیب‌شناسی از انقلاب برای نیروهای مؤمن و وفادار به آن یک ضرورت و شرط لازم برای تداوم و پیشرفت انقلاب به حساب می‌آید. انقلاب بزرگ و تمدن‌ساز، دشمنان بزرگ و پای کار هم دارد. نبرد همه‌جانبه انقلاب اسلامی با نظام سلطه و متحدین و عواملش طی 36 سال گذشته، این نظریه و  ادعا را اثبات می‌کند. بر این اساس، نیروهای جبهه انقلاب اسلامی باید همواره با برآورد از وضعیت انقلاب، آسیب‌ها و چالش‌های انقلاب را مورد توجه قرار  دهند و قبل از آنکه این آسیب‌ها و چالش‌ها به یک تهدید جدی تبدیل شود، برای آنها چاره‌اندیشی نمایند.

 

یکی از راه‌های آسیب‌شناسی در سطح راهبردی از انقلاب اسلامی، بررسی وضعیت انقلاب اسلامی و موقعیت کنونی آن، بر اساس نقشه راه انقلاب است. انقلاب اسلامی، انقلابی با مبانی، اصول، آرمان‌ها و اهداف مشخص است. چنین انقلابی را در هر مقطع، می‌توان با توجه به مبانی، اصول، آرمان‌ها و اهداف راهبردی‌اش مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. بر اساس چنین ملاک‌ها و معیار‌هایی می‌توان در مسیر بودن یا از مسیر خارج شدن انقلاب را تشخیص داد. بر اساس همین معیارها می‌توان سرعت و شتاب حرکت انقلاب به سمت آرمان‌هایش را محاسبه کرد.

 

کسانی که انقلابی هستند و به مولای خود اقتدا می‌کنند که فرمودند «من یک انقلابی‌ام»، باید همواره دغدغه انقلاب را داشته با شند و با بررسی‌های دقیق مراقبت نمایند که اولاً انقلاب از مسیر اصلی خارج نشود، ثانیاً حرکت انقلاب‌ کند نگردد یا در یک مرحله متوقف نشود. با چنین آسیب‌شناسی‌ای  می‌توان موانع و عوامل کندکننده حرکت انقلاب را مرتفع ساخت و به حرکت انقلاب شتاب بخشید. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، در نقشه ترسیمی برای راه انقلاب به سوی آرمان‌هایش، پنچ گام یا پنج مرحله را برای انقلاب مورد توجه قرار می‌دهند.

 

گام‌ها و مراحل پنج‌گانه عبارت است از: 1- انقلاب اسلامی 2- نظام‌سازی 3- تشکیل دولت اسلامی 4-تشکیل کشور و جامعه اسلامی 5- تمدن‌سازی اسلامی و تشکیل دنیای اسلام. از نظر معظم‌له مرحله اول و دوم به خوبی سپری شده و اکنون انقلاب اسلامی و ملت انقلابی ایران، در مرحله سوم یعنی مرحله دولت‌سازی اسلامی قرار دارد. به نظر می‌رسد انقلاب اسلامی در این مرحله با آسیب‌ها و چالش‌های اساسی مواجه شده و موانعی بر سر راه قرار گرفته و این موانع، حرکت انقلاب برای عبور از این مرحله را به شدت کاهش داده است. به عبارت دیگر نیروهای انقلاب اسلامی در مرحله دولت‌سازی اسلامی در حال درجا زدن هستند و حرکتشان بسیار کند است.

 

از نظر مقام معظم رهبری، دولت اسلامی به معنای عام کلمه (نه صرفاً قوه مجریه)، آن دولتی است که تمامی کارگزاران و مدیرانش از منش اسلامی برخوردار باشند. دولت اسلامی، آن دولتی است که در آن رشوه‌خواری، رانت‌خواری، پارتی‌بازی، حیف و میل بیت‌المال، فساد و تبعیض و بی‌عدالتی وجود نداشته باشد. بر اساس این نقشه راه، موقعی می‌توان انتظار شکل‌گیری جامعه اسلامی و کشور اسلامی را داشت که از مرحله دولت‌سازی اسلامی به معنای دقیق کلمه عبور کرده باشیم. مردم کوچه و بازار در بسیاری از امور، به کارگزاران نگاه می‌کنند. از طرف دیگر کارگزاران نظام موقعی می‌توانند در هر سطح و جایگاهی، هدایتگر مردم به سمت خوبی‌ها باشند که خود در قول و عمل به آن خوبی‌ها و فضیلت‌ها آراسته باشند. مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه اکنون ما در مرحله سوم قرار داریم، می‌فرمایند: «نمی‌توانیم ادعا کنیم که ما یک دولت اسلامی هستیم، ما کم داریم.» این کم و کاستی‌ها باید بررسی و برطرف شود. آن شاخص‌های مورد نظر مقام معظم رهبری برای شکل‌گیری دولت اسلامی باید مدنظر قرار گرفته و به سرعت دولت اسلامی ایجاد شود.

 

در این میان، مبارزه با فساد، مبارزه با تبعیض، مبارزه با بی‌عدالتی و تلاش برای تحقق و پیاده‌سازی عدالت در همه امور، مهم‌ترین‌ها و اولویت‌دارترین‌ها هستند. ای‌کاش مسئولان قوای سه‌گانه و تمامی دست‌اندرکاران در نظام اسلامی، پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در امر مبارزه با فساد را جدی می‌گرفتند و بر اساس آن عمل می‌کردند. مبارزه با فساد در کشور باید آسیب‌شناسی شود، باید برای عبور از مرحله سوم انقلاب، فساد را ریشه‌کن کرد. سیاسی برخورد کردن با مقوله فساد و افراد فاسد، مهم‌ترین مانع بر سر راه مبارزه واقعی با فساد است. تا زمانی که برای جریان‌های سیاسی، نخبگان و احزاب، مسئولان و دست‌اندرکاران، فساد و مفسد بر اساس نگاه‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای، باندی و حزبی، به خوب و بد تقسیم شود، فساد ریشه‌کن نخواهد شد. باید همگان فساد را بد بدانند و با آن مبارزه کنند، حتی اگر فرد مفسد از گروه آنان باشد./997/د102/ی

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات