۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۴۸۹۶۶
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل:

ماهیت حوزه‌های علمیه تربیت نیروهای فقیه، عادل و عامل است/ حوزه متولی اشاعه ارزش های دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل‏، ماهیت حوزه های علمیه را تربیت نیروهای فقیه، عادل و عامل به عدل دانست و گفت: حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره متولی اشاعه ارزش های دینی در جامعه بوده‌اند.
حجت الاسلام مهدي ستوده، مدير کل تبليغات اسلامي اردبيل

حجت الاسلام مهدی ستوده‏، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، در تحلیل پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به علما، مراجع، طلاب و حوزه های علمیه‏، گفت: این پیام را می‌توان چکیده تحلیل و دیدگاه امام(ره) درباره روحانیت و حوزه‌ها و نیز حاوی فهرست دغدغه‌ها و نگرانی های ایشان درباره این قشر موثر جامعه دانست.

 

وی افزود: این پیام ارزشمند به‌درستی نیز عنوانِ منشور روحانیت به خود گرفت و در عداد مهم‌ترین پیامهای امام درآمد.

 

حجت الاسلام ستوده‏، تصریح کرد: امام در این پیام آخرین توصیه‌ها و هشدارها را به نسل های آینده حوزه‌ها و روحانیت ابلاغ می‌کند و حاصل تجربیات طولانی و دشوار خود را در برابر گرایش ها و لایه‌های انحرافی، وابسته، متحجر و مقدس‌نمای حوزه‌ها در اختیار آنان قرار می‌دهد.

 

علما و روحانیان در طول تاریخ در برابر انحرافات سینه سپر کرده اند

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل، اظهار داشت: در این راستا، حضرت امام (ره) به جایگاه و نقش بارز حوزه‌های علمیه در عرصه علمی و اجتماعی اشاره می‌کنند و همچنین جایگاه و نقش اجتماعی روحانیت مساله دیگری است که حضرت امام(ره) به آن می‌پردازند و وظایف خطیر روحانیت، مراجع و علمای دین را متذکر شده و از خدمات شایسته و ارزنده آنان در مقاطع و برهه های مختلف تجلیل می کنند.

 

وی افزود: تاریخ همواره نشان داده است که علما در برابر انحرافات و شبهه افکنی ها سینه سپر کرده و در راستای راهنمایی و ارشاد مردم انجام وظیفه کرده اند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی، ادامه داد: امروز دین اسلام نیز به همت همین تلاش های علما و روحانیت و در ادامه تلاش های ائمه اطهار(ع) در جهان می درخشد.

 

وی ابراز داشت: حوزه علمیه از ابتدای تاسیس خود در کنار مسائل علمی به مسائل سیاسی هم توجه داشته و در خط امام راحل(ره) قرار داشت و در طول زمان فعالیت خود تا کنون از مسیر و فعالیت خود دست نکشیده است.

 

وی افزود: علما بعد از ورود امام راحل(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی پیروزمندانه در کنار امام امت قرار گرفتند و آمادگی خود را برای انجام هر مسؤولیتی در نظام اسلامی اعلام کردند.

 

حجت الاسلام ستوده تصریح کرد: علما آماده بودند در هر کجایی که نظام کمبودی دارد وارد عرصه شده و خدمات خود را ارائه دهند و تا کنون نیز این خدمات ادامه داشته است.

 

وی با اشاره به این‌که ماهیت حوزه نهادی است که می‌تواند نیروهای فقیه، عادل و عامل به عدل تربیت کند، اظهار داشت: اگر در این میان کسانی باشند که عالم و عادل تربیت نشوند و یا یکی از این دو مهم در آنها وجود نداشته باشد، این نشان‌دهنده آن است که تربیت آنها مربوط به حوزه و ماهیت آن نیست.

 

وی افزود: حوزه امروز ما، همان رویکرد و ماهیت حوزه امیرمؤمنان(ع) را بر عهده دارد و با این حال اگر نتواند این رسالت که تربیت عالم عادل است را به خوبی انجام دهد، باید در مورد آن آسیب‌شناسی شود.

 

حجت الاسلام ستوده با اشاره به این که حوزه باید در تمامی ارکان نظام دخالت داشته باشد و اگر این چنین نباشد انحراف در نظام به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: حوزه باید با حضور همه‌جانبه خود در همه امور‏، خیرخواه و دلسوز رهبری باشد.

 

این مسؤول افزود: در طول تاریخ، روحانیت شیعه بزرگترین مانع در برابر نقشه ‌های دشمنان برای شکست وحدت ملی و فرهنگی بوده و در ادامه نیز اگر روحانیان نقش خود را به خوبی ایفا کنند در این زمینه موفق خواهند بود.

 

حجت الاسلام ستوده تاکید کرد: هرکس که راه امام را بشناسد، قبول داشته باشد و به آن عمل کند، پیرو راستین امام(ره) خواهد بود و مردم ویژگی های اصلی راه امام و پیروان راستین امام(ره) را می دانند و می شناسند.

 

وی با بیان این که وقتی افراد به راه امام عمل کنند، پیروان واقعی این راه خواهند بود‏، درباره برخی از مهم ترین ویژگی های راه امام گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های راه امام، صداقت، پرهیز از دروغ، افترا، تهمت و غیبت است.

 

حجت الاسلام ستوده دادن هویت اسلامی به افراد جامعه و ایجاد روحیه انسجام اجتماعی در جامعه را از مهم‌ترین وظایف حوزه علمیه و روحانیت در قبال جامعه و حکومت دانست و گفت: سامان‌بخشی به بعد دنیوی و اخروی مردم از وظایف برجسته حوزه های علمیه است و در واقع حوزه علمیه نهادی آموزشی در ایران بوده و متولی اشاعه ارزش‌های دینی در جامعه است.

 

وی ابراز داشت: حوزه علمیه متولی سامان دادن به شؤون عالمان دین و همچنین سامان دادن به وظایف آنان در قبال مردم و حاکمیت با ترویج و تحکیم دین است.

 

این مسؤول با اشاره به ضرورت ورود روحانیت به مباحث نظری مدیریت کشور برای تبیین ملاک های دانایی، توانایی و عدالت، نقد دینی حکومت و نظریه پردازی را از مهم ترین خدماتی دانست که روحانیت می تواند و باید به نظام اسلامی ارائه کند.

 

وی در ادامه همین بحث افزود: روحانیت باید در مباحث نظری و سیستم مدیریتی کشور ورود پیدا کرده و بحث کنند تا به این وسیله ملاک‌های دانایی، توانایی و عدالت افراد تبیین شود.

 

حجت الاسلام ستوده تصریح کرد: ما باید آسیب‌های موجود در سیستم حکومتی را پیدا کرده و براساس آموزه های دینی بررسی کنیم.

 

وی گفت: از مهم‌ترین خدماتی که روحانیت می‌توانند و باید به نظام اسلامی ارائه کنند اول باید سیستم را نقد دینی و دوم آن را با معیارهای اسلامی بررسی کنند چرا که روحانیت شیعه خاستگاه انقلاب اسلامی است و همچنین عقبه اسلامیت نظام نیز حوزه‌ های عملیه و روحانیان هستند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان، خاطر نشان کرد: روحانیت برای نظام جمهوری اسلامی نقشی راهبردی داشته و به همین دلیل به همان میزان که روحانیت نقش و تاثیر حیاتی برای نظام دارد باید سرمایه‌ گذاری در حوزه‌ های علمی، فکری، سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه ها انجام شود.

 

وی افزود: لازم است روحانیان از نظر ابعاد آموزشی، پژوهشی، علمی و سخت افزاری حمایت شوند تا بتوانند موجب ارتقای سطح فرهنگی جامعه شوند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان به نفش روحانیت در روند انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: ﻧﻘﺶ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻊ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭﻟﻲ ﻧﻔﻮﺫ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺩﺭ ﻧﻘﺶ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻧﻴﺰ ﺟﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ معظم ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺭﺃﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﺒﻜﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﭘﻴﺎﻡ ﺭﻫﺒﺮ ﺗﺎ ﺑﻄﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

 

وی ابراز داشت: ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻳﻜﺼﺪ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺧﻴﺮ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻣﻠﺖ ﻭ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﭼﺎﺭ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺧﻄﺮﺍﺕ ﺟﺪﻱ ﺷﺪﻩ، ﺭﻭﺣﺎﻧﻴاﻥ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﻱ ﺷﻴﻌﻪ همواره در ﺻﻒ ﻣﻘﺪﻡ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻄﺮات ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻘﻮﻁ ﻧﺠﺎﺕﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ.

 

حجت الاسلام ستوده به نقش مهم علما ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ اشاره کرد و افزود:  ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﻣﺘﻘﻲ ﺣﻮﺯﻩﻋﻠﻤﻴﻪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﻠﻤﻴﻪ ﻗﻢ ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺁﻏﺎﺯ ﻧﻬﻀﺖ انقلاب اسلامی ﺩﺭﻛﻨﺎﺭ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺷﺒﻜﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﻗﻮﻱ ﭘﻴﺎﻡﻫﺎﻱ ﺭﻫﺒﺮی ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮﻛﺸﻮﺭ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺭﺳﺎﻧدﻧﺪ.

 

وی با اشاره به این پیام امام که ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻧﻘﺶ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺩﺭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ؛ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﻨﻬﺎﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻴﭻ ﻭ ﺍﺻﻼً ﺭﻭﺣﺎﻧﻴاﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﻻﺯﻡ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺍﺳﻼﻡ ﻫﻢ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴاﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ادامه داد: ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺑﺎ ﺭژﻳﻢ ﭘﻬﻠﻮﻱﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﺑﺮﻣﻲﮔﺮﺩﺩ ﺍﻣﺎ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﻲ(ﺭﻩ) ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺍﺯ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﺩﻫﻪﭼﻬﻞ، ﻧﻘﻄﻪ ﻋﻄﻒ ﻭ ﻓﺼﻞ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﺒﺎﺭﺯﺍﺕ ﺑﺎ ﺭژﻳﻢ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ.

 

این مسؤول تصریح کرد: ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ  ﻧﺴﻞ ﺟﺪﻳﺪﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺍﻧﻘﻼﺑﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺒﻌﻴﺪﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﻲ(ره) ﻫﺪﺍﻳﺖ ﮔﺮ ﻧﻬﻀﺖ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﺁﻣﺪ.

 

وی در ادامه همین بحث افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و وارد شدن حوزه های علمیه و روحانیت به عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری اجرایی و در اختیار داشتن ابزارهای رسانه ای فراگیر، فصل نوینی در فرهنگ سازی از سوی حوزه های علمیه به وجود آمد و فراهم آمدن چنین عرصه ای و عدم برخورداری حوزه از شیوه های لازم برای ورود به این عرصه باعث بروز کاستی هایی در ورود به این عرصه بود.

 

وی با اشاره به چالش های فراروی روند حرکتی حوزه های علمیه و روحانیت گفت: اینک پس ازگذشت 3 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی شایسته است حوزه‌های علمیه و روحانیت به بازبینی نقش و جایگاه و منزلت خود در عرصه های تبلیغ، آموزش و پژوهش پرداخته و با مطالعه و بررسی نقادگونه و به عبارت دیگر شناخت چالش های فراروی حرکت مبارزه حوزه به ارزیابی خود و ارائه ترسیم و تصویر عملکرد مطلوب و مورد انتظار خود پرداخته و سیاست های لازم را برای رفع نواقص احتمالی اتخاذ نماید.

 

حجت الاسلام ستوده با اشاره به هدف اصلی حوزه علمیه، که تربیت روحانیان با صلاحیت و شایسته ای است افزود: روحانیان به عنوان رهبران فکری، فرهنگی و سیاسی جامعه اسلامی و مربیان اخلاقی و معنوی آن، باید بیشترین کارایی را در انجام مسؤولیت های خطیرمحوله به نظام روحانیت واجد باشند و بتوانند رسالت های تبلیغی اسلام را به بهترین وجه به انجام برسانند.

 

وجود نقاط ضعف دلیل کنار کشیدن روحانیت از صحنه نیست

 

حجت الاسلام ستوده ادامه داد: وظیفه علما این است که اساس و بنیان هویت جامعه اسلامی را به وسیله قرآن کریم و در مقام تفسیر و تبیین روایات پیامبر(ص) تبیین کرده و از مودت مسلمانان به حضرت رسول(ص)، به عنوان محور وحدت جامعه اسلامی، در شکل دهی هویت اسلامی استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه هیچگاه وجود برخی نقاط ضعف و اشکال مجازی دلیل برای کنار کشیدن علما و روحانیت از حراست و صیانت از نظام اسلامی نیست و نخواهد بود، گفت: علما و روحانیت  باید به مقابله نیرومند و اندیشمندانه با تهاجمات مخصوصا فرهنگی بپردازند و از طرف دیگر  با حفظ و صیانت از هویت مشترک اسلامی باید بتوانند نهضت انقلاب اسلامی را در برخورد با آسیب ها مقاوم کرده و از انقلاب اسلامی دفاع کنند.

 

علما و روحانیان نقش بسزایی در بیداری اسلامی در جهان دارند

 

وی در ادامه بحث با اشاره به نقش علما و روحانیت دربیداری اسلامی افزود: طبق شواهد تاریخی، مؤثرترین افراد در شکل گیری جریان بیداری اسلامی در جهان اسلام و پرچمداران مقابله با تهاجم فرهنگی و بیداری اسلامی روحانیان بودند و در واقع بیداری جوامع اسلامی، مبین نقش هدایت گری علما و روحانیان است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان‏، بیان داشت: علما، نقش مهمی در تببین اندیشه های اسلامی در جامعه ایفا کردند و در تربیت جامعه و سوق دادن آن به سر منزل مقصود نقش مهمی دارند.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه ­ی انقلاب، در طول بیش از بیست سال رهبری توأم با حکمت و عزت، جامعه اسلامی را منزل به منزل به سوی افق های متعالی دینی و معنوی راهبری کرده­اند و حوزه­های علمیه نیز همواره در این مدت، ذیل عنایات و ارشادات معظم­له، گام‌های مؤثری در جهت پیشبرد و ارتقای حوزه برداشته­ است.

 

حجت الاسلام ستوده با اشاره به برخی آسیب ها در حوزه، بر ضرورت برنامه ریزی مستمر جهت گسترش اخلاق در حوزه ها تاکید کرد و افزود: در حوزه های علمیه، برای رفع آسیب ها و نواقص باید بیش از گذشته و با برنامه ریزی موثر به گسترش اخلاق سازنده اهمیت داده شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود به وظایف مهم حوزه‌های علمیه در راستای تحقق تمدن اسلامی و مقابله با چالش های فرارو اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه باید بدون فوت وقت، صلاحیت هاى لازم را براى مقابله با بحران هاى فکرى در حوزه و در میان اعضاى حوزه به وجود آورد.

 

وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید نظام اسلامى را از خود بداند و براى تکمیل و رفع نقص آن، همه کوشش خود را مبذول کند چرا که حوزه علمیه نباید چیزهایى را که مى‏توانند بحران فکرى براى نسل جوان به وجود آورند، نادیده بگیرد./937/ت300/ب4

ارسال نظرات