۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۲۴۹۷۴۶
استاد حوزه و دانشگاه:

عمر انسان در سایه توجه به معنویت برکت پیدا می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که هر اندازه افراد به معنویت نزدیکتر شوند، وجودشان بابرکت تر می‌شود، گفت: نیت خالص به عمر انسان برکت می دهد.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موحدی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیری که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد برگزار شد، در جمع اساتید و طلاب، گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیکُمُ الْفِتَنُ‌ کَقِطَعِ اللَّیلِ الْمُظْلِمِ‌ فَعَلَیکُمْ بِالْقُرْآن، هرگاه آشوب‌ها و فتنه‌ها چون شب تار شما را در بر گرفت، به قرآن روی آورید.»

 

وی با اشاره به این که قرآن ذاتاً حقیقتی پنهان ندارد و این ماییم که در حجاب هستیم، اظهار کرد: حجاب به دو حجاب فهم و روح و جان تقسیم می شود که حجاب فهم را با تخصص در برخی علوم می توانیم برطرف کنیم، در حالیکه حجاب روح و جان، با تربیت جان برداشته می شود.

 

حجت الاسلام موحدی افزود: بدون شک تفسیر قرآن، به معنی واقعی از زمان خود پیامبر اکرم(ص) و هنگام نزول نخستین آیات آغاز گشت، اما به صورت یک علم مدون از زمان امام علی(ع) شروع شد و بزرگان این علم را، از ایشان فرا گرفتند.

 

استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که تفسیر به رأی، خطرناک ترین شیوه ارتباط با قرآن است، گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «ما آمَن بِی من فَسَّر بِرَأیه کلامی، ایمان به من نیاورده کسی که کلام مرا به رأی و نظر خود تفسیر کند.»

 

وی با اشاره به آیه «کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَاب»،ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) همیشه در کنار هشدار نسبت به خطر تفسیر به رأی، مسلمانان را به بهره گیری از قرآن با فهم صحیح فرا خوانده اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تفسیر موضوعی تلاشی برای نظریه پردازی با توجه به مجموعه ای از آیات قرآن است که در یک موضوع مشخص است.  

 

حجت الاسلام موحدی افزود: تفسیر موضوعی یکی از روش های فهم قرآن است که از صدر اسلام مورد توجه اندیشمندان بوده است و البته در دو قرن اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

 

استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ائمه اطهار(ع) از شیوه تفسیر موضوعی به طور نمونه برای بیان اقل حمل و قطع ید سارق استفاده کرده اند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که برای برکت عمر چه کارهایی انجام دهیم؟ گفت: هر چیزی در عالم ماده از بین می رود، مگر آن چه وجه الله است، باقی می ماند؛ از این رو برکت به معنای استقرار خیرات و آن چه مستقر و جاویدان است.

 

استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: برخی از زمان ها مانند شب قدر برکت دارند؛ خداوند در قرآن می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ، ما آن کتاب پر معنویت را در شبى فرخنده نازل کردیم.»

 

حجت الاسلام موحدی با اشاره به این که هر اندازه افراد به معنویت نزدیکتر شوند، وجودشان بابرکت تر است، افزود: رویکرد نیت به عمر انسان برکت می دهد؛ از این رو سعی کنید تمام اعمالتان را برای رضای خدا انجام دهید تا عمر شما برکت کند.

 

وی گفت: بهترین تفسیرهای موضوعی معاصر، تفسیر در حال تدوین حضرت آیت الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی پیام قرآن حضرت آیت الله مکارم شیرازی و تفسیر حضرت آیت الله سبحانی هستند./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات