۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۴۹۸۴۵
کارشناس فضای مجازی:

فضای مجازی به اندازه اصل انقلاب اسلامی اهمیت دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فضای مجازی را به اندازه اصل انقلاب با اهمیت خواندند، گفت: اگر فرصت این فضا را جدی بگیریم می تواند انقلاب را به تمام دنیا منتشر کند، در غیر این صورت، زمینه نابودی انقلاب را فراهم می کند.
شبکه هاي اجتماعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، روح الله مؤمن نسب، کارشناس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) توس، صبح امروز با اشاره به این که امروزه فضای مجازی ساحت دیگری از زندگی حقیقی ماست، افزود: هر چیزی که در فضای حقیقی ما وجود دارد به ازای آن در فضای مجازی نیز هست که این فضای مجازی روابط حقیقی ما را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده مانند کمرنگ شدن روابط خانوادگی بوسیله گوشی های هوشمند است.

 

وی با بیان این که هوشمند یعنی، ابزاری که نسبت به شما هوشمندی دارد و می تواند یک مغز مجازی برای شما و مطابق خواسته های شما ایجاد کند، اظهار کرد: بی توجهی به فضای مجازی باعث ضربه های زیادی به بطن جامعه  می شود که نباید از آن غفلت کرد.

 

فضای مجازی به اندازه اصل انقلاب اسلامی اهمیت دارد

مؤمن نسب با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فضای مجازی را به اندازه اصل انقلاب با اهمیت خواندند، خاطر نشان کرد: هر کشوری برای فضای مجازی تدبیری دارد برای مثال، آمریکا آن را پنجمین نیروی ارتش خود می داند؛ در کشور جمهوری اسلامی ایران نیز فضای مجازی جایی به اندازه خود حکومت دارد که اگر آن را جدی بگیریم می تواند انقلاب را به تمام دنیا منتشر و در غیر این صورت می تواند انقلاب  را نابود کند.

 

کارشناس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با اشاره به این که ما با اصل شبکه های اجتماعی مشکل نداریم و اجتماع فی نفسه خوب است ولی هر اجتماعی خوب نیست، تصریح کرد: انقلاب ما با شبکه های اجتماعی شکل گرفت ولی آن چه امروز به عنوان شبکه های اجتماعی مطرح است در واقع رسانه اجتماعی و سایت اینترنتی است که بخشی از پازل رسانه ای غرب به شمار می روند.

 

وی با معرفی مبانی قرآنی از جمله مسجد ضرار که در سوره توبه آمده است، قاعده نفی سبیل و نیز خطبه 34 نهج البلاغه، اظهار کرد: خدا هرگز راهی برای احاطه دشمن بر مسلمانان قرار نخواهد داد، شبکه های اجتماعی یا به عنوانی ضد اجتماعی باعث تسلط دشمن بر ما شده است پس در استفاده از آن ها باید دقت و توجه بیشتری داشت.

 

شبکه های اجتماعی بدون امنیت هستند

مؤمن نسب، به فرموده رهبری که جنگ نرم را ایجاد تردید در دل ها و ذهن های مردم معرفی می کنند، اشاره و اضافه کرد: رسانه های اجتماعی به شما دروغ گفتن یاد می دهند و قبح دروغ شنیدن را می شکنند؛ شبکه های اجتماعی دروغ های بزرگ را به شکل واقعیتهای بدیهی جلوه می دهند و نیز بدیهی ترین مسائل را مبهم می کنند.

 

کارشناس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خاطر نشان کرد: معتبرترین مؤسسه جهانی برای امنیت نمره هفت را در نظر گرفته و به امنیت رسانه های اجتماعی نمره یک می دهند یعنی بطور تقریبی  نزدیک به صفر است.

 

وی به امنیت کاربران داخلی اشاره کرد و ادامه داد: شبکه داخلی 100درصد ایرانی وجود ندارد ولی کاربران ایرانی از جمله بیسفون، ساینا و برخی دیگر از لحاظ امنیت بالاتر است یعنی از خارج کشور امکان هک اطلاعات فرد وجو ندارد.

 

مطالبه برای فیلترینگ هوشمند باید افزایش یابد

مؤمن نسب در پاسخ به این که می شود در  فضای شبکه های اجتماعی، فعالیت مذهبی و فرهنگی و آموزنده انجام داد، به دو قاعده دینی در اسلام که می گوید، ما به تکلیف مسؤول هستیم نه به نتیجه و این که، هیچ گاه هدف وسیله را توجیه نمی کند، اشاره و تصریح کرد: گاهی وسیله ها ما را از اهداف دور می کنند برای مثال دزدی کردن با هدف کمک به فقیران، بنابراین توجیه فعالیت مذهبی در این فضاها وجود ندارد.

 

کارشناس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با تأکید بر این که باید مطالبه افزایش یابد تا دولت سرعت طرح  فیلترینگ هوشمند شبکه های اجتماعی را افزایش دهد، یادآور شد: کشور های غربی برای استفاده از این فضاها محدودیت سنی برای فرزندان خود قائل می شوند ولی در کشور ما این محدودیت وجود ندارد پس ضرورت فیلترینگ افزایش می باید.

 

مؤمن نسب ادامه داد: بازی های اینترنتی باید کوتاه باشد تا مشغله فکری و وابستگی ایجاد نکند نه این که مانند برخی بازی ها دزدی، غارت، قتل و جنایت را در ذهن افراد تقویت کند./844/پ202/ب5    

ارسال نظرات