۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۵۰۳۸۹
مدیر گروه علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی:

تربیت در اسلام بر مدار تعلیم و تعلم استوار است

خبرگزاری رسا - مدیر گروه علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی با بیان این که در نگاه اسلام تعلیم و تعلم از تربیت جدا نیست، گفت: اخلاق از مباحث مهم دین مقدس اسلام است که در عرصه مختلف زندگی تأثیر شگرفی دارد.
تعليم و تربيت در اسلام
 به گزارش خبر نگارخبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی همت بناری، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان این که در اسلام تعلیم و تعلم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: اولین آیات کتاب آسمانی اسلام به این امر اختصاص یافته است.
 
وی افزود: اسلام از نخستین روزهای ظهورش مسلمانان را به کسب علم و دانش تشویق و علم و دانش را مایه حیات و اساس هر خیری معرف کرده است.
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که اخلاق از حیطه‌های مهم دین مقدس اسلام است، گفت: اخلاق کاربردی به عنوان یکی از شاخه های مهم علم اخلاق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در حوزه‌های مختلف مورد توجه بوده و یکی از این حوزه‌ها، حوزه دانش و تعلیم و تعلم آن است.
 
وی ادامه داد: اخلاق تعلیم و تعلم عبارت از شرایط، ویژگی‌ها و به طور کلی باید و نبایدهای مربوط به فرایند آموزشی است که از استاد و دانش آموز رعایت این اخلاق انتظار می‌رود.
 
حجت الاسلام همت بناری با بیان این که از نگاه اسلام علم‌آموزی و یادگیری محصول تلاش مشترک معلم و شاگرد است، گفت: هر دو در آن سهیم‌اند و این دو در تعامل با یکدیگر یاد می‌گیرند و به رشد می‌رسند.
 
مدیر گروه علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی با اشاره به این که در نگاه اسلام تعلیم و تعلم از تربیت جدا نیست و هر نوع آموزش گونه‌ای از تربیت را در پی دارد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر و فرایند آموزش به صرف انتقال یک سری آموزه‌ها و اطلاعات محدود نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: در خلال آن معلم و شاگرد درس‌های مهمی برای زندگی فرا می‌گیرند و به ویژه معلم الگوی کامل برای شاگرد است و از این طریق عاداتی در شاگرد ایجاد می‌شود که در شکل‌گیری شخصیت وی مؤثرند.
 
حجت الاسلام همت بناری با بیان این که در اسلام برای معلم و برای شاگرد شرایط و ویژگی‌ها و آدابی لحاظ شده است، گفت: بخشی از این توصیه‌ها به بعد علمی معلم و شاگرد و بخش به بعد تربیتی مربوط می‌شود.
 
وی افزود: در بعد علمی معلم ویژگی‌هایی چون کوشش در بذل دانش و دریغ نکردن از انتقال آن به دیگران ارتقا علمی و خجالت نکشیدن از آموختن نزد دیگران، رعایت سطح توان شاگردان، پرهیز از آموزش فرد بی‌انگیزه، ملاطفت با شاگردان ضعیف، خوب گوش دادن به پرسش‌های شاگردان و اذعان به ندانستن در جایی که پاسخ پرسشی را نمی‌داند و در بعد تربیتی ویژگی‌هایی چون حلم، تقدم تعلیم و تربیت خود بر دیگران، مدارا و عدم سخت‌گیری، به‌کارگیری و عمل به علم، خوش‌خلقی و نرم‌خویی نسبت به شاگردان، با وقار بودن، مدارا با شاگردان، حفظ حرمت شاگردان، تواضع و فروتنی در برابر شاگردان و رعایت مساوات میان آنان اشاره شده است.
 
مدیر گروه علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی بیان این که از سوی دیگر برای شاگرد نیز در جنبه علمی و آموزشی به ویژگی‌هایی چون تمرکز و آمادگی ذهنی، همراهی و مشارکت در یادگیری، اولویت‌بندی در مطالب آموختنی است و گفت: اندیشیدن در آموخته‌ها، عادت به علم‌آموزی و خسته نشدن از آن، خوب گوش دادن، سؤال نیکو پرسیدن، و در جنبه تربیتی اخلاص و انگیزه الهی داشتن، صبر و بردباری در راه تحصیل علم، احترام به معلم، تواضع در برابر معلم و زیاده‌روی نکردن در پرسش و خسته نکردن معلم، مسئولیت‌پذیری و رسالت مداری مورد توجه قرار گرفته است. /921/پ202/ی
ارسال نظرات