کشورهای اسلامی برای تحول در علوم انسانی از ایران الگو میگیرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین محمدی دوستدار، سرپرست مرکز نشر دانشگاهی، پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی نشست بینالمللی استعمار زدایی علم در دانشگاه ناتینهام که در سالن همایشهای پژوهشگاههای علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد به اهمیت اسلامی سازی و بومیسازی علوم دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اگر علوم دانشگاهی به هدف رفاه و بهبود وضعیت معیشت تدریس شود، سبب سکولار شدن در علوم و بیاعتقادی دانش آموختگان این علوم میشود و اگر علوم دانشگاهی در راستای اهداف ائمه اطهار(ع) نباشد بیثمر و بی فایده است.
محمدی دوستدار به همکارهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاهها و نهادهای علمی مالزی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی همچون کشورهای عربی، آفریقای شمالی و کشورهای جنوب آسیای شرقی به دنبال تغییر در علوم دانشگاهی و بومیسازی این علوم است.
سرپرست مرکز نشر دانشگاهی ابراز کرد: نهادها و مراکز علمی بینالمللی از کشور ایران تقاضا کردهاند تا تجربیات و متون اسلامی و مباحث تغییر در علوم اسلامی و اجتماعی را در اختیار آنها بگذارند و این مراکز جریان تحول در علوم انسانی در ایران را دنبال میکنند.
وی به جریان اسلامی و بومیسازی علوم در دانشگاههای مالزی اشاره کرد و گفت: مجموعه تغییر علوم در مالزی از سال 2002 فعالیتهایش را آغاز و تا کنون 12 کنفرانس برای تغییر علوم و بومیسازی علوم دانشگاه برگزار شده است و کشو ر ایران 7 کنفرانس بینالمللی در این موضوع با حضور اندیشمندان جهان برگزار کرده است.
محمدی دوستدار عنوان کرد: دانشمندان غربی از علوم بومی و اسلامی کشورهای اسلامی الگو گرفتهاند و علوم سکولاری برای تدریس در دانشگاههای اسلام تدوین و توزیع کردهاند.
سرپرست مرکز نشر دانشگاهی با بیان این که کشورها جهان اسلام برای تحول در علوم انسانی کشور ایران را الگو قرار دادهاند، گفت: حوزههای علمیه کشور باید پیشگام در تولید و تحول در علوم اسلامی باشند بنابراین وظیفه سنگین بر عهده روحانیان و اندیشمندان حوزه است که در علوم اسلامی و انسانی در سطح بینالملل علم تولید کنند./998/پ202/ف