۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۵۱۵۵۵
نتیجه نظرسنجی خبرگزاری رسا نشان داد؛

تعامل دولت با حوزه های علمیه نیازمند ترمیم است

خبرگزاری رسا ـ نتیجه نظرسنجی خبرگزاری رسا نشان می دهد که تعامل دولت با حوزه های علمیه در وضعیت مطلوبی نبوده که نیازمند بررسی دلایل و اتخاد شیوه های امید آفرین است.
نظرسنجي تعامل دولت و حوزه علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از مسائل مهم پس از انقلاب اسلامی ایران، مساله ارتباط دوسویه حوزه با دولت بوده است که هرگاه قوه مجریه و وزارتخانه های آن توانستند با حوزه های علمیه ارتباط ایجاد کنند و از بهره های فکری و توان تبلیغی و ترویجی و جایگاه اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در راستای اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی استفاده کنند، در نفوذ گفتمان و پیشبرد عملکردش سرعت بخشیدند.
 
بدون شک حوزه های علمیه همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند خود را نسبت به حکومت دینی مسؤول می دانند و آگاه به شرایط تاریخی و وظیفه خطیر خود در این برهه حساس هستند و از هیچ حمایتی در ساحت های گوناگون تولید مبانی نظری، بسط ارزش های اسلامی، تبلیغ و ترویج احکام و آداب دینی و حفظ و حراست از مرزهای عقیدتی و فداکاری در راه اعتلای ارزش های انقلاب اسلامی مبتنی بر گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دریغ نمی ورزند و تبدل دولت ها در اصل این اعتقاد هیچ خدشه ای وارد نمی سازد اما به هر حال چگونگی تعامل دولت با حوزه های علمیه و اتخاذ شیوه های عملی در برقراری تفاهم و و بسط زمینه های همکاری، اثری چشمگیر در مسیر همکاری می گذارد.
 
در دولت یازدهم به ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که خود افتخار شاگردی در مکتب علمی اهل بیت(ع) در حوزه های علمیه را دارد و از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز می باشد، گمان می رفت ارتباط دولت با حوزه علمیه اعم از ارکان علمی و اجرایی و بدنه طلاب به اوج خود برسد که البته تعدد سفر مسؤولان دولتی به قم و ارائه گزارش به مراجع و علمای قم را در این مسیر باید تحسین کرد. در این میان سفر اخیر حجت الاسلام والمسلمین روحانی به قم که البته با تاخیری نزدیک به دو سال از آغاز دولت انجام شد را باید به فال نیک گرفت.
 
اما آنچه حوزه های علمیه به خصوص اساتید و فضلا و طلاب انقلابی بدون وقفه آن را رصد می کنند، چگونگی مواضع و عملکرد دولت در عرصه های کلان فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و بین المللی است و اینکه رهاورد اینگونه جلسات، تحقق دستورالعمل های مراجع و علما در تاکید بر نقش مردم، دشمن شناسی و پرهیز از انفعال در مقابل دشمن، تحقق اقتصاد مقاومتی، تلاش در راه اعتلای فرهنگ اسلامی و آلوده نشدن به حواشی، مبارزه با فساد اقتصادی و... خواهد بود یا خیر؟
 
خبرگزاری رسا به منظور بررسی رابطه قوه مجریه با حوزه های علمیه نظرسنجی ای را با سوال" به تعامل دولت با مراجع تقلید و حوزه های علمیه چه نمره ای می دهید؟" مطرح کرد که 53 درصد به دولت، نمره صفر تا ده را داده اند. همچنین 12 درصد درصد به دولت نمره ای میان 10 تا 15 و 6 درصد  نمره 15 تا 18 و 29درصد، دولت را حائز نمره 18 تا بیست دانسته اند.  
 
نتیجه نظرسنجی خبرگزاری رسا نشان می دهد، تعامل دولت با حوزه های علمیه در وضعیت مطلوبی نبوده و مسؤولان امر باید نسبت به این امر حساسیت نشان داده و از تمامی ظرفیت های خود برای ایجاد همکاری و تعام افزون تر یاری گیرند و با اتخاد شیوه های امید آفرین، تدبیری بیندیشند. /909/پ201/ج
ارسال نظرات