۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۵۱۷۲۲
رییس دانشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات مطرح کرد؛

لزوم حضور روحانیت برای ایجاد وحدت شیعی در افغانستان

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات به لزوم حضور طلاب علوم دینی در مسیر ایجاد وحدت شیعی در بین مردم افغانستان اشاره کرد و گفت: طلبه‌ها باید در صحنه حضور پیدا کنند، انتظار این‌که بدون حضور و تلاش حق شما را بدهند، فکر اشتباهی است، هرکسی به‌اندازه تلاش و توان خود باید در صحنه حضورداشته باشد.
حجت الاسلام موسي رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام موسی رضایی، رییس دانشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات ظهر امروز در نشست علمی «شهید مزاری و مشارکت اقوام در ساختار قدرت» که به مناسبت بیستمین سالروز شهادت شهید مزاری در جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، به بیان پیشینه شکل‌گیری قدرت در افغانستان پرداخت و گفت: اگر پیشینه قدرت را در افغانستان را مرور کنیم، می‌بینیم که قدرت منحصر در یک نگاه سیاسی بود.

 

وی ادامه داد: نکته دوم این‌که می‌بینیم دولت موقت در پیشاور پاکستان شکل می‌گیرد اما حضور شیعیان را نادیده گرفته و در چارچوب این دولت قرار نمی‌دهند؛ با در نظر گرفتن چنین پیشینه‌ای، لزوم طرح موضوع حکومت مشارکت ملی را بیشتر درک می‌کنیم.

 

رییس دانشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات بابیان این‌که طرح این موضوع حتی در شرایط فعلی گوارا نیست، خاطرنشان کرد: هفته‌نامه‌هایی که در پاکستان منتشر می‌شد نیز موج هویت مردم شیعه و هزاره را در افغانستان زیر سؤال می‌بردند؛ طرح مشارکت اقوام موضوعی ساده نبود اما با در نظر گرفتن پیشینه ساختار حکومت در افغانستان، لزوم طرح آن بیش‌ازپیش احساس می‌شد.

 

وی با اشاره به استفاده دولت‌های اخیر از ظرفیت‌های شیعه، اظهار کرد: چه می‌شود که دو دوره حکومت آقای کرزای، دولت انتقالی و موقت، بر روی مردم شیعه تکیه کرده و می‌گویند ما بدون مشارکت شیعیان نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم؛ در انتخابات گذشته نیز شاهد بودیم در دو گروه انتخاباتی، شیعیان نقش بسیار پررنگی داشتند.

 

حجت‌الاسلام رضایی با تأکید بر این‌که دو دوره انتخابات اخیر ثابت کرد که دیگر نه پشتو، نه تاجیک و نه ترکمن‌ها نمی‌توانند به‌تنهایی سرنوشت کشور را تعیین کنند، خاطرنشان کرد: شهید مزاری معتقد بود باید تمام گروه‌های سیاسی و اجتماعی را در کنار یکدیگر جمع کنیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، برخی حساسیت نشان می‌دادند اما شهید مزاری معتقد بود اگر بخواهیم به شکل مذهبی به موضوع نگاه کنیم، همه اقوام را که اهل سنت هستند در مقابل شیعیان قرار می‌دهیم اما اگر به شکل قومیتی وارد عرصه قدرت شوند می‌توانیم همه را در کنار هم با یک سهم در اداره کشور دخیل کنیم.

 

وی با تأکید بر این‌که وحدت ملی در ساختار حکومت و جامعه با اعتماد به وجود می‌آید، تصریح کرد: حضور شیعیان در بدنه حکومت، موضوعی است که ما نسبت به آن منتقد بودیم؛ در دهه هفتاد مردم شیعه و هزاره 25 درصد از قدرت سهم داشتند که هم در دوره دولت موقت و دولت شهید ربانی محقق شد.

 

رییس دانشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات با بیان این‌که نه 25 درصد دوره شهید مزاری و نه 20 درصدی که پس‌ازآن برای مردم شیعه و هزاره تعیین‌شده محقق نشده است، یادآور شد: نسل بعد میراث دار خوبی برای شهید مزاری نبود، آن اقتدار حزبی، وحدت شخصیت‌ها، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی که در زمان شهید مزاری اتفاق افتاده بود را امروز ازدست ‌داده‌ایم و عدالت اداری نیز به‌جز یک ولایت، در دو ولایت شیعه‌نشین دیگر تحقق پیدا نکرد.

 

وی به لزوم حضور طلاب علوم دینی در مسیر ایجاد وحدت شیعی در بین مردم افغانستان اشاره کرد و گفت: طلبه‌ها باید درصحنه حضور پیدا کنند، انتظار این‌که بدون حضور و تلاش حق شما را بدهند، فکر اشتباهی است، هرکسی به‌اندازه تلاش و توان خود باید در صحنه حضور داشته باشد، در غیر این صورت از عرصه سیاسی کشور خارج خواهیم بود و شرایط تغییری نخواهد کرد./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات