۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۵۴۴۴۸

سعودی تنهاتر شد؛ ترکیه خواستار پایان درگیری‌ها در یمن

خبرگزاری رسا ـ یک روز پس از اعلام بی‌طرفی پاکستان در جنگ ائتلاف عربی علیه یمن، ترکیه نیز برای دور ماندن از درگیری‌ها موافقت خود را با طرح چهاربندی ایران برای پایان درگیری‌ها در یمن اعلام کرد.
ترکيه و عربستان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، یک روز پس از اعلام بی‌طرفی پاکستان در جنگ ائتلاف عربی علیه یمن، ترکیه نیز برای دور ماندن از درگیری‌ها موافقت خود را با طرح چهاربندی ایران برای پایان درگیری‌ها در یمن اعلام کرد. عربستان نیز سعی می‌کند از طریق رایزنی با گروه‌های سیاسی همسو در یمن از باتلاقی که در آن فرو رفته بیرون بیاید.

 

تلاش‌های گسترده عربستان برای وارد کردن کشورهای بیشتر به جرگه ائتلاف عربی علیه یمن، به شکست منجر شده و هرچه زمان می‌گذرد این کشور بیشتر در منجلاب خود ساخته فرو می‌رود. رژیم آل سعود به امید پیوستن کشورهای ترکیه، پاکستان و مصر به این ائتلاف، جنگ نامعلومی را علیه گروه انصارالله شروع کرد اما پیش‌بینی‌های آل سعود اشتباه از آب درآمد و متحدانش یکی پس از دیگری زیر پای عربستان را خالی کردند.

 

پس از آنکه پارلمان پاکستان روز پنج‌شنبه به بی‌طرفی در جنگ یمن رأی داد، آنکارا نیز خود را کنار کشید و اعلام کرد که با طرح چهاربندی ایران برای پایان درگیری‌ها در یمن موافقت کرده است. به گزارش فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه در کنفرانسی خبری، از توافق کشورش با طرح ایران برای حل بحران یمن خبر داد. چاووش اوغلو گفت: «با تهران بر سر طرحی چهاربندی توافق کردیم که با توقف حملات آغاز می‌شود.»

 

بنابر گفته وزیر امور خارجه ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که هفته گذشته به تهران آمد، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد تا ریاض را به اجرای این توافق متقاعد کند. گفته می‌شود بندهای این توافق عبارتند از: 1- توقف حمله 2- ارسال کمک‌های بشردوستانه 3- آغاز گفت‌وگوهای داخلی و 4- تشکیل دولت فراگیر در یمن. همچنین رئیس‌جمهور ترکیه درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با پادشاه عربستان‌سعودی و امیر قطر تلفنی گفت وگو کرد.

 

تلویزیون دولتی ترکیه با اشاره به اینکه این گفت‌وگوهای تلفنی بامداد روز شنبه صورت گرفته است، بدون مطرح کردن اینکه در گفت وگوهای رجب طیب اردوغان با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر چه مسائلی مورد بحث قرار گرفته است، اعلام کرد: «تحولات منطقه‌ای موضوع این گفت وگوها بوده است.» ترکیه با آغاز تحولات در یمن از تجاوز نظامی عربستان به یمن حمایت کرد، ولی پس از سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران برخی از مقامات این کشور از احتمال همکاری تهران و آنکارا برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در یمن سخن گفته‌اند. 

 

نپیوستن ترکیه و پاکستان به ائتلاف ضد یمن، از وجود شکاف گسترده در این ائتلاف حکایت دارد که در نهایت می‌تواند شکست دیگری برای آل‌سعود در منطقه به همراه داشته باشد. هرچند عربستان جنگ علیه انقلابیون یمن را برای مقابله با نفوذ ایران آغاز کرد اما دیپلماسی فعال ایران برای دور نگه داشتن متحدان ریاض(ترکیه و پاکستان) از پیوستن به ائتلاف عربی، پیروزی دیگری برای تهران در معادلات منطقه‌ای است و نشان می‌دهد که حل بحران‌های منطقه‌ای بدون حضور ایران امکانپذیر نیست و کشورهای منطقه بارها به این مسئله اعتراف کرده‌اند.

 

تلاش ریاض برای برون‌رفت از بحران

اگرچه متحدان عربستان سعی می‌کنند با کمک ایران بحران یمن را حل کنند اما در سوی دیگر، عربستان سعودی تلاش دارد، پس از 17 روز بمباران بی‌نتیجه مردم یمن، به طور آبرومندانه از باتلاقی که در آن گیر افتاده بیرون آید، از این رو گروه‌های همسو با خود در یمن را در ریاض گرد آورده است.

 

منابع بین‌المللی از شروع رایزنی‌ها و گفت‌و گوهای داخل پایتخت عربستان در مورد بررسی راه‌های جدید برای حل موضوع یمن خبر می‌دهند. به نوشته پایگاه خبری اخبار الیمن، در راستای این رایزنی‌ها در ریاض، تعداد زیادی از اعضای هیئت عالی نظارت بر گفت‌و گوهای ملی در یمن [همسو با عربستان] سعی دارند گروه‌ها و قبایل یمنی به استثنای جنبش انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور مخلوع یمن را برای رسیدن به یک راه حل جهت برون‌رفت از بحران این کشور دور هم جمع کنند.

 

کمک اطلاعاتی امریکا به سعودی‌ها

کشورهای غربی که از زمان شروع حملات هوایی عربستان به یمن از سعودی‌ها حمایت کرده‌اند، سعی دارند با کمک‌های اطلاعاتی این کشور را برای ادامه جنگ علیه گروه‌های انقلابی یمن پشتیبانی کنند. از این رو، دولت امریکا در حال افزایش تبادل اطلاعات با عربستان سعودی است و قصد دارد اطلاعات بیشتری را در رابطه با اهداف بالقوه در کمپین هوایی ریاض علیه حوثی‌ها در یمن در اختیار آل سعود قرار دهد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، به گفته مقام‌های امریکایی، این افزایش تبادل اطلاعات شامل اطلاعات حساس می‌شود که با استفاده از آن سعودی‌ها می‌توانند بهتر اهدافشان را در یمن هدف قرار دهند. یکی از مقام‌های امریکایی گفت: «ما اطلاعات را با شرکای عربستانی به اشتراک گذاشته‌ایم. ما به آنها کمک می‌کنیم تا درک بهتری از میدان نبرد و شرایط بازی با نیروهای حوثی داشته باشند. ما همچنین به آنها در شناسایی منطقه «حمله ممنوع» کمک می‌کنیم تا بدین وسیله آمار تلفات غیرنظامی را کاهش دهیم.»

 

همچنین وزیر خارجه فرانسه نیز عصر روز شنبه در سفری وارد ریاض شد. به گزارش روزنامه عربستانی عکاظ، رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور در این سفر با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و تعدادی از مقامات این کشور برای بررسی مسائل مشترک از جمله روابط دو جانبه میان دو کشور و پرونده هسته‌ای ایران و روند سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها و تحولات بحران یمن دیدار می‌کند.

 

سفر فابیوس به ریاض در بحبوحه جنگ علیه یمن، می‌تواند نشانه‌ای بر حمایت‌های بیشتر از ریاض در مقابل گروه انصارالله باشد. همچنانکه فرانسه در همسویی با اعراب در بستن سفارتخانه در صنعا، برای تحت فشار قرار دادن انقلابیون یمن بلافاصله سفارت خود را بست تا حمایت خود را از رژیم آل سعود نشان دهد.

 

روسیه قطعنامه ضدیمنی را به تأخیر انداخت

در حالی که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تلاش می‌کردند پیش‌نویس قطعنامه ضد حوثی‌ها را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند به در بسته روسیه خوردند. به گزارش الجزیره، روسیه جمعه شب فراخوان برگزاری نشست مشورتی غیر رسمی در شورای امنیت درباره پیش نویس قطعنامه درباره یمن را که نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سازمان ملل آماده کردند به تأخیر انداخت. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز در تماس تلفنی خواستار گام‌های فوری برای توقف عملیات نظامی در یمن شدند.

 

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه لاوروف و بن علوی در گفت و گوی تلفنی خود جنگ یمن را بررسی کردند و درباره ادامه عملیات نظامی در این کشور که باعث کشته شدن صدها غیرنظامی و وخامت فاجعه انسانی شده است، ابراز نگرانی کردند./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات