۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۵۸۱۱۰
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

هوا‌پرستی ریشه تمام گناهان و زمینه‌ساز ضلالت است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، گفت: انسان هوا‌پرستی که می‌داند راه درست را طی نمی‌کند اما به کار خود ادامه می‌دهد در واقع دچار ضلالت کیفری شده است زیرا هوا‌پرستی ریشه تمام گناهان است.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدي ري‌شهري، رييس مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شامگاه پنج‌شنبه در جلسه تفسیر سوره حمد که در مصلی شهرری برگزار شد، گفت: در آیه 7 سوره حمد خداوند مردم را به سه دسته نعمت‌یافتگان، مغضوبان و گمراهان تقسیم می‌کند.

 

وی افزود: در جلسات گذشته مباحثی درباره گمراهان عنوان شد بحث این جلسه درباره انواع ضلالت است که وقتی ما از خداوند می‌خواهیم جز گمراهان نباشیم منظورمان کدام گمراهان است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با اشاره به دو دسته گمراهان ابتدایی و گمراهان کیفری، عنوان کرد: گمراهان ابتدایی کسانی هستند که در اثر نبود راهنما گمراه شود، به همین دلیل خداوند پیامبری از جنس خود آنها را مبعوث می‌کند تا این گمراهان را راهنمایی کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری در ادامه گفت: به عنوان مثال اعراب جاهلی از گمراهان ابتدایی بودند که بت پرستیده، دختران خود را زنده به گور کرده یا برخی از آنها خانه خدا را به شکل عریان طواف می‌کردند خداوند پیامبر اسلام(ص) را برای هدایت آنها فرستاد تا از این ضلالت نجات پیدا کنند.

 

وی با اشاره به ضلالت کیفری بیان داشت: در قرآن کریم 33 بار ضلالت به خداوند نسبت داده شده است و آیاتی از قرآن تصریح می‌کند که خدا هر کس را بخواهد گمراه می‌کند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، افزود: خداوند در آیاتی از قرآن کریم می‌فرماید کسانی که معجزه‌های پیامبر(ص) را نمی‌پذیرند در ضلالت به سر می‌برند، خداوند هر کس را بخواهد گمراه یا هدایت می‌کند و می‌تواند همه انسان‌ها را امت واحده مسلمان قرار دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری، در توضیح ضلالت کیفری، اظهار داشت: ضلالت کیفری یعنی وقتی خداوند سبحان پیامبری فرستاد تا راه را نشان دهد اگر کسی سخنان پیامبر را شنیده و عمل کرد هدایت یافته اما اگر با لجبازی نپذیرد خداوند با رها کردن فرد در گمراهی او را مجازات می‌کند.

 

وی در ادامه گفت: نخستین مجازات خداوند قطع ارتباط خود با آن شخص است یعنی خداوند او را رها می‌کند که از اثرات آن کاسته شدن علاقه شخص به عبادت و دستورات الهی و افزایش روزافزون میل او نسبت به گناه است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، افزود: پیامبر(ص) در مناجات‌های خود همواره از خداوند درخواست می‌کرد که مبادا او را یک لحظه به حال خود رها کند، اگر خداوند بندگان خود را رها کند اسیر وسوسه‌های شیطان شده و به سمت و سوی گناه میل پیدا خواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری، با اشاره آیه 27 سوره ابراهیم، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر ایمان آوردید به ایمان خود عمل کنید تا خداوند به شما قدرتی دهد که در برابر وسوسه‌های شیطان مقاوم شوید.

 

وی افزود: هر کس به اندازه ظلمی که دارد از راه راست منحرف می‌شود، کسانی که ایمان آورده و به خاطر ایمان خود ظلم نمی‌کنند خداوند در آخرت آنها را نجات خواهد داد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در پایان خاطرنشان کرد: انسان هوا‌پرستی که می‌داند راه درست را طی نمی‌کند اما به کار خود ادامه می‌دهد در واقع دچار ضلالت کیفری شده است زیرا هوای‌پرستی ریشه تمام گناهان است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات