استاد حوزه علمیه قم:
کارگروه های تخصصی برای تبیین اقتصاد مقاومتی در حوزه تشکیل شود
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم واکاوی اقتصاد مقاومتی را از وظایف شرعی طلاب حوزه علمیه بر شمرد و گفت: برد فرهنگ سازی در مصرف کالاهای داخلی تا حدی مشخص است و نمیتوان از مردم توقع داشت که کالای بی کیفیت و گران را خریداری کنند.
حجت الاسلام مصطفی ابوطالب استاد حوزه علمیه قم در تحلیل خود از سخنان اقتصادی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی اعتماد به نیروها و سرمایههای داخلی، کم کردن تکیه بر نفت و منابعی که میتواند برای آیندگان مورد استفاده قرار گیرد.
استاد حوزه علمیه قم در تشریح وظایف حوزههای علمیه گفت: در حوزه علمیه باید کارگروههای تخصصی تشکیل شود تا مباحث فقهی اقتصاد مقاومتی را استخراج کنند؛ کارگروههای تخصصی میبایست از لحاظ شرعی اقتصاد مقاومتی را مورد کنکاش قرار دهند و طلاب را در زمینههای اقتصادی مطلع سازند.
حجت الاسلام ابوطالب ادامه داد: بندهای اقتصاد مقاومتی به صورت جزیی باید در کارگروههایی از طلاب مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد؛ این موارد باید به صورت اسلامی و علمی مورد توجه قرار گیرد و چکش کاری شود؛ ریز مطالب باید به صورت بسیار شفاف و روشن به صورت طرح اجرایی در آمده و در اختیار قانونگذاران و سیاست گذاران قرار گیرد.
وی تصریح کرد: این گروهها باید به وظیفه شرعی خود عمل کرده و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب را واکاوی کنند هر چند مسؤولان قوای مقننه و اجرائیه توجهی به نتایج فعالیتهای آنها نداشته باشند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: در استفاده از نتایج به دست آمده توسط طلاب باید همدلی و همزبانی بین طلاب و دولت وجود داشته باشد و سعی شود تا تنش ایجاد نشود؛ نمونه کارها و نظرات طلاب باید به قوای مختلف ارائه شود تا به مرور باعث ایجاد رغبت در آنان گردد.
حجت الاسلام ابوطالب درباره ایجاد ارتباط صحیح بین اقتصاد دانان حوزوی و قوای مقننه و مجریه گفت: ایجاد ارتباط بین حوزویان و قوه مجریه نیاز به نیرویی سیاسی که این دو گروه را به هم پیوند زند دارد؛ فردی باید وجود داشته باشد تا با توانایی خود و ترفندهای خاصی ارتباط بین حوزویان اقتصادی و مسؤولان کشوری را نزدیکتر کند.
وی درباره تبلیغات و فرهنگ سازی در زمینه مصرف تولید داخلی گفت: میتوان سرفصلهایی را با دفتر تبلیغات جهت تبلیغ مبلغین در ایام اعزام هماهنگ کرد تا طلاب حوزه علمیه در سراسر ایران مصرف کالای داخلی را نهادینه کنند؛ صدا و سیما نیز بزرگترین و مؤثرترین مرکزی است که میتواند فرهنگ کشور را به بهترین شکل ترقی دهد.
استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: نمیتوانیم از مردم توقع داشته باشیم تا اجناس داخلی را با بدترین کیفیت و بالاترین قیمت خریداری کنند؛ در این راستا برد فرهنگ سازی تا حدی است که از دایره عقل خارج نشود؛ دولت باید انحصار را از تولید برداشته و دست از حمایت تولید کنندگانی که کالاهای بی کیفیت عرضه میکنند بر دارد./836/ت302/ج
ارسال نظرات