۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۶۱۴۰۴

درخواست امام جمعه مراغه از دولت در آستانه سفر رییس جمهور به آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: وعده‌هایی در خصوص بازسازی و مرمت رصدخانه تاریخی مراغه داده شده که هنوز محقق نشده است.
حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي، امام جمعه مراغه

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، از مسؤولان خواست در احیای رصدخانه مراغه همه تلاش خود را به کار ببندند و اظهار داشت: رصدخانه مراغه یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین رصدخانه های موجود در کشور و جهان است.


وی با بیان این‌که رصدخانه های خارجی با الگوبرداری از رصدخانه مراغه طراحی و ساخته شده اند، از مسؤولان استانی و شهرستان مراغه خواست با برنامه ریزی دقیق و مطالعات کارشناسان، طرح احیای رصدخانه این شهرستان اجرایی شود.


عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که دولتهای مختلف، طرح‌های زیادی را برای احیای رصدخانه مراغه به تصویب رسانده اند اما متاسفانه هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است، یادآور شد: این مکان قله قدرت علمی و فناوری ایرانیان است، باید دغدغه مسؤولان منطقه برای حفاظت و احیای رصدخانه بیشتر باشد و موانع بازسازی آن رفع شود.


وی افزود: در دوران اصلاحات، رییس جمهور وقت، به چین سفر کرده بود و در سخنرانی خود با اشاره به اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی گفته بود ما مفتخریم که رصدخانه پکن با اقتباس از رصدخانه مراغه ساخته شده است، بعد از آن من به آقای خاتمی نامه نوشتم که شما در چین اینطور با آب و تاب از رصدخانه مراغه تعریف می‌کنید اگر بیایید و ملاحظه کنید با مخروبه ای بیش مواجه نمی شوید. در آن زمان دستور بازسازی رصدخانه را دادند و اقداماتی انجام گرفت اما بعد از دولت ایشان کار نیمه کاره رها شد.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به این‌که رصدخانه مراغه بزرگترین رصدخانه تاریخی جهان است، تصریح کرد: در روزگاری که هنوز خبری از تلسکوپ و دوربین های نجومی نبود، خواجه نصیرالدین طوسی رصدخانه ای را بنا کرد که سال ها به عنوان پیشرفته ترین رصد خانه جهان شناخته می شد.


وی افزود: رصدخانه مراغه که در مجموعه تاریخی افلاک‌نما برای مطالعات فصلی و نجومی دانشمندان ایرانی بنا شده است، رصد خانه مراغه، که این روزها آثار کمی از آن به جا مانده است، یادگاری از دوران طلایی علم و فرهنگ ایران در دنیا به حساب می آید که در سال657 بنا شد.


امام جمعه مراغه خاطرنشان کرد: در برپایی رصدخانه مراغه شخصیت های بزرگی مثل علامه قطب الدین فخرالدین مراغی، محی الدین مغربی، علی بن محمود نجم الدین الاسـطرلابی و دیگر بزرگان آن روزگار شرکت داشته اند.


گفتنی است، طرح احیای رصد خانه مراغه از طرح های نیمه کاره ای است که همواره مسؤولان دولتی وعده احیای آن را داده اند، ولی تا به امروز هیچ اقدامی در راستای این وعده ها دیده نشده است./935/ت302/ب4

ارسال نظرات