۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۶۱۴۶۷
زیبا کلام:

بازگشایی سفارت آمریکا در ایران نیز مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ صادق زیبا کلام مشکلات اقتصادی کشور را به خاطر فساد از دوران مدرنیته تاکنون عنوان کرد و گفت: حتی با بازگشایی سفارت آمریکا در ایران مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد.
مناظره زيبا کلام و قديري ابيانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا٬ صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مناظره خود با محمد حسن قدیری ابیانه که عصر امروز در دانشگاه مفید قم برگزار شد اظهار داشت: عده‌ای اینقدر ساده لوح و خام هستند که لبخند ما به آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را در راستای رسیدن به نتیجه می‌دانند؛ این عده ایجاد روابط با آمریکا توسط دولت دکتر روحانی را در ادامه ادعای وی مبنی بر تبدیل شدن ایران به بهشت پس از برقراری مناسبات با آمریکا می‌دانند؛ این ادعا واهی و تهمتی بزرگ است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: تمام کسانی که به دنبال تنش زدایی با آمریکا هستند می‌دانند که در نهایت مشکلات کشور از این طریق حل نخواهد شد؛ کشورهای فراوانی در دنیا هستند که روابط بسیار صمیمانه و نزدیکی با آمریکا دارند ولی در عین حال دارای مشکلات عدیده اقتصادی هستند٬ پس حتی بازگشایی سفارت آمریکا در ایران مشکلات اقتصادی را حل نخواهد کرد.
زیبا کلام افزود: مشکلات اقتصادی ما از فساد و ناکارآمدی این اقتصاد نشأت می‌گیرد که از دوران مدرنیته آغاز و تاکنون ادامه دارد؛ تا زمانی که اقتصاد ناکارآمد دولتی حاکم است برقراری ارتباط با آمریکا٬ اتحادیه اروپا و در کل رفع تحریم‌ها مشکلی را از اقتصاد کشور حل نخواهد کرد.
وی با بیان خاطره‌ای از نیم قرن پیش اظهار داشت: قانون از کجا آورده است در دوران کودکی بنده و در زمان امینی تصویب شد تا از فساد در ادارات و مناصب را پیگیری و جلوگیری کنند؛ اگر در این مسأله حرکت محکمی انجام نشود نوه من نیز شاهد چنین وضعیتی خواهد بود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ابراز داشت: دوازده سال مسؤولان کشور به ما دروغ گفتند؛ این مسؤولان به ما گفته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای باعث رشد علمی و اقتصادی کشور خواهد شد و دشمن در مقابله با این پیشرفت به دنبال گرفتن حق هسته‌ای از ملت ایران است و باید با این دشمن مقابله و ستیز کرد.
زیبا کلام ادامه داد: انرژی هسته‌ای و دست یافتن به آن وسیله‌ای برای آمریکا ستیزی شده و تنها بهره برداری از آن در زمینه سیاسی و این شاخه خاص از سیاست یعنی آمریکا ستیزی بوده است؛ در صورتی که کشورهای دیگر دارای انرژی هسته‌ای هستند ولی هیچ یک به این خاطر پیشرفت اقتصادی و علمی چشم‌گیری نداشته‌اند.
وی اظهار داشت: ایران اعلام کرده است که به دنبال نابودی اسرائیل است و در عمل نیز با اهدای موشک‌های مختلف و راکت انداز‌ها به حماس این ادعای خود را اثبات کرده است؛ هسته‌ای و آمریکا ستیزی دو روی یک سکه است که بعضی در هراسند که اگر انرژی هسته‌ای را از دست بدهند روی دیگر سکه یعنی آمریکا ستیزی را از دست داده‌اند و اگر این فرش از زیر پایشان کشیده شود حرفی برای گفتن و افتخاری برای ارائه به دنیا در مسائل اقتصادی٬ سیاسی٬ اجتماعی و فرهنگی ندارند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: اقتصاد دولتی یعنی اینکه گاز٬ نفت٬ مس٬ آلومینیوم٬ آهن٬ ماشین سازی٬ تراکتور سازی و کارخانه‌های دیگر در اختیار دولت است و با اعمال قدرت کار می‌کند؛ حتی در بخش‌های خصوصی اقتصاد دولت تأثیر بسزایی دارد؛ در کشور ما دولت می‌گوید که قیمت کالاهای مختلف چقدر باشد؛ دولت می‌گوید چقدر بخر و چقدر بفروش؛ دولت می‌گوید کی صادر کن و کی صادر نکن؛ در این نظام اقتصادی جای رشد و پیشرفت برای کشور و مردم وجود ندارد و مفسده ساز است.
زیبا کلام گفت: از دانشجویان می‌خواهم که تحلیل محتوایی بر وقایع انقلاب انجام دهند؛ انقلابی که سی و شش سال قبل انجام شد دارای اهدافی از جامعه مدنی بود که با مرور روزنامه‌های سال 57 و 58 مشخص است و این اهداف در خاطراتی که دهه فجر از صدا و سیما پخش می‌شود به چشم می‌خورد اما در ادامه و پس از انقلاب این اهداف عوض شد تنها مشکل ما اسرائیل و آمریکا شد و به چیزهایی که فکر نشد رسیدن به جامعه مدنی و آزادی زندانیان سیاسی شد.
شایان ذکر است زیبا کلام در سخنان خود به کتابی با نام تولد اسرائیل که نوشته اوست اشاره کرد و گفت: این کتاب از سال نود به وزارت ارشاد تحویل شده است ولی تاکنون مجوز چاپ نگرفته است؛ این از مشکلات جامعه مدنی ما است؛ افغانستان در مسائل مدنی بیست تا سی سال جلوتر از ایران است./836/پ202/ج
ارسال نظرات