۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۶۶۷۰۷
رییس موسسه زلال نور تربت حیدریه:

رشد و کمال اجتماعی، شالوده شاخص همه ادیان الهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه خیریه زلال نور تربت حیدریه گفت: اهرم های تشویقی وترهیبی قدرتمندی در همه ادیان الهی و به خصوص دین مبین اسلام، آمده است که تزکیه، رهایی انسان از رزایل اخلاقی و متخلق شدن جامعه به اخلاق حسنه از این اهرم ها محسوب می شوند.
کمال انسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تربت حیدریه، محمد جواد اسماعیل زاده، رییس موسسه زلال نور تربت حیدریه، امشب در مسجد جامع این شهرستان با اشاره به جرم شناسی و نگاه صاحب نظران در این زمینه، اظهار کرد: آنچه که امروزه، به عنوان پیشگیری از جرم مورد تأکید تمامی صاحب نظران علوم اجتماعی و جرم شناسی و مقامات قضایی انتظامی و امنیتی تمامی کشورهای دنیا قرار گرفته است، از مدت های پیش در تار و پود پیام های رهبران دینی و کتب الهی با تأکید های فراوان آمده است.

 

اسماعیل زاده با بیان این که شالوده اصلی همه ادیان الهی، بر پایه رشد وکمال فردی و اجتماعی است، تصریح کرد: اهرم های تشویقی و ترهیبی قدرتمندی در همه ادیان الهی و به خصوص دین مبین اسلام، به جهت پیشگیری از وقوع آن تعریف شده است که این جنبه ها، تمامی وجوه فردی و اجتماعی را مورد توجه و تأکید خود قرار داده است. تزکیه، رهایی انسان از رزایل اخلاقی و متخلق شدن جامعه به اخلاق حسنه از این اهرم ها محسوب می شوند.

 

وی با اشاره به تأثیر باورهای دینی و عقیدتی در کنترل خشم، خاطرنشان کرد: باورهای دینی در کنترل افراد در موقعیت های وسوسه بر انگیز و جرم زا، نقش عمده ای را ایفا می کند؛ به گونه ای که تحقیقات نشان داده در ایام خاصی همانند ماه مبارک رمضان و محرم الحرام که توجه مردم به مبانی و معارف دینی بیشتر می شود، به میزان قابل ملاحظه ای از آمار جرایم کاسته می شود.

 

رییس موسسه خیریه زلال نور تربت حیدریه،با اشاره به کارکردهای درونی و بیرونی دین، ابراز کرد: به طور کلی با توجه به ماهیت ادیان الهی دو کارکرد فردی و اجتماعی و یا به عبارتی دو سامانه کنترل درونی و بیرونی، برای دین تعیین شده است که در کارکرد فردی و درون زا احساسات درونی انسان تقویت و به زندگی معنی و مفهوم وارزش می بخشد.

 

اسماعیل زاده با اشاره به اثرات این کارکردها در زندگی دنیوی، یادآور شد: این نوع کارکرد، اضطراب از آینده را کاهش داده و فرد را از انجام رفتار های خلاف و نامشروع باز می دارد؛ که این نوع از خود کنترلی به لحاظ کارآمدی در سطح والایی قرار داشته و هزینه بسیار پایین آن در قرآن و روایات غالبا با عنوان تقوی مورد تاکید قرار گرفته است تا آن جا که ملاک شرافت وکرامت انسان ها ومیزان قبولی اعمال، در قرآن کریم تقوی معرفی شده است.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که قوی ترین نوع ابزار کنترلی بشر، در پرتو ایمان وتقوی الهی شکل می گیرد، اظهار کرد: این ابزار کنترلی، این توانایی را در خود دارد تا به دور از هر گونه اعمال قانون و فشار افکار عمومی و نگاه دیگران، موجب صیانت و حراست نفس و کرامت انسان باشد و در برابر ناهنجاری های اجتماعی و درونی مصونیت پیدا کند./930/پ202/ب5

ارسال نظرات