۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۲۶۹۸۷۳
آیت الله سیدان:

برداشت ناصحیح از قرآن عامل اصلی حرکت به سوی فتنه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان گفت: تفسیری که هر فرد با افکار و آراء مسلم و از پیش تعیین شده خود ایجاد کرده و نظر خود را بر آیه تحمیل کند، تفسیر به رأی نام دارد و بدون شک جایگاه چنین فردی دوزخ و آتش ابدی خواهد بود.
بررسي روش صحيح تفسير قرآن توسط آيت الله سيدان در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم که در منزل وی برگزار شد، با اشاره به سوره نصر و ارتباط میان آیات مختلف قرآن اظهار کرد: طبق آیات این سوره، هر انسانی پس از تسلط بر لغات و قواعد عربی، با توجه به مقدمات لازم در این کتاب بایستی در زمینه فهم قرآن و درک عناوین آسمانی آن دقت لازم را مبذول دارد. همچنین نباید از ارتباطات میان آیه های مختلف غفلت کنیم.

 

وی تصریح کرد: برخی از آیات شاهد برخی دیگر هستند و لازم است تا در زمینه های قرآنی به بیانات معصومین و ائمه اطهار(ع) توجه ویژه ای صورت گیرد و از قدرت فهمی که خداوند متعال برای تفکر و تعقل به ما عطا کرده است، بهره کافی را ببریم.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه، با تأکید بر لزوم پرهیز از تفسیر به رأی و تأثیرات آن ابراز کرد: تفسیری که هر فرد با فکرها و رأی های مسلم و از پیش تعیین شده خود ایجاد کرده و نظر خود را بر آیه تحمیل کند، تفسیر به رأی نام دارد و بدون شک جایگاه چنین فردی دوزخ و آتش ابدی خواهد بود. حتی در طول تاریخ برخی از مشاهیر با این گرفتاری برخورد کردند که نمونه های بارز آن وجود دارد.

 

آیت الله سیدان در ادامه با اشاره به آیه «مَن ضرب القرآن بعضُها بِبَعض» خاطر نشان کرد: در این آیه، مفهوم ضرب قرآن به منزله آن است که قرآن را باز کنند و از روی بی اعتنایی چنان که درکی پیدا می کنند با آن برخورد کنند. برخی نیز می گویند مقصود از این عبارت تغییر به غیر علم است یعنی معنای قرآن بدون حساب و کتاب است. برخی نیز مقصود آن را این می دانند که برخی آیات که در کنار برخی دیگر قرار می گیرند، با هم تضاد دارند و متناقض هستند و کسانی که این برداشت را دارند یقینا سخت منحرف و گمراه خواهند بود.

 

وی با بیان این که برداشت اشتباه از قرآن موجبات فتنه را فراهم می آورد، یادآور شد: برداشت اشتباه از قرآن یعنی حرکت به سوی فتنه و امام حسن عسگری(ع) از طریق صحابه خود یکی از کسانی را که به سمت این فتنه حرکت می کرد؛ به راه درست و سالم هدایت کرد.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه، افزود: اگر کسی در تعبیرات قرآنی و معنی کردن آن حکم ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه را نمی داند و مسائل مربوط به مطلق و مقید و فهم قرآنی را با هم اشتباه می گیرد، این فرد بدون شک استفاده های قرآنی را به هم می ریزد.

 

وی با اشاره به برخی از عوامل فتنه که به دنبال منسوخ شده ها هستند، اظهار کرد: دلیل این که عوامل فتنه به چنین بدبختی و فلاکت افتادند، این بود که اینان اصل قرآن را کنار زدند و به سمت و سوی فساد حرکت کردند و بخش هایی از آیاتی که منسوخ شده بود را مجددا مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و عمل منسوخ شده را به انجام رساندند. در حقیقت این افراد به آیه های متشابه تمسک جسته و از آیه هایی که عمومیت داشتند، فاصله گرفتند.

 

آیت الله سیدان در ادامه با اشاره به ربا و جنگ با خدا تصریح کرد: در قرآن آمده است آن هایی که محارب خداوند هستند، باید کشته شوند و جزای کسانی که با خدا می جنگند، نیز کشته شدن شان خواهد بود. در آیات الهی به جهانیان گفته می شود: «فَعَلِموا» یعنی بدانید که در مصداق ربا خواری و جنگ با خدا هستید.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فواید بسم الله الرحمن الرحیم، اضافه کرد: انقطاع به حق با خضوع و خشوع و استعانت از پیشگاه حضرت حق از عواملی هستند که سبب می شود تا خداوند ما را دست خالی باز نگرداند. در حقیقت این عبارت قرآنی به منزله کمک گرفتن از خداوند متعال بوده و انسان را از ضرر ها مصون می دارد.

 

وی با اشاره به تفاسیر واژه «الله» در کنز الدقائق خاطرنشان کرد: در کتاب کنز الدقائق آمده است: «فقال والله هو الذی یتاله علیه هذا الحوائج» و این آیه به منزله آن است که بشر در زمان حوائج به میزان بیشتری به ذات اقدس خداوند استغاثه می کند. همچنین هیچ یک از حواس ظاهر و باطن ما در درک پروردگار و قدرت وجودی او به اندازه و کافی نبوده و عقل هم به هیچ وجه نمی تواند شمای کلی از خالق هستی در اختیار بگذارد. بنابراین خداوند در عین این که غیب مطلق است، از هر چیزی نورانی تر بوده و ذات مقدس الهی وجودی بالاتر از تصورات را به خود اختصاص داده است./864/پ202/ب5

ارسال نظرات