۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۷۰۶۲۲
آیت الله علم الهدی تبیین کرد؛

قرآن کریم جامع هر دو نوع آموزش سمعی و بصری است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گفت: در قرآن کریم ذات مقدس پروردگار هر دو نوع آموزش را بیان فرموده، قرآن در مقام تبیین احکام، حقایق و واقعیت ها به صورت بیان و تحلیل و تشریح آموزش می دهد و در کنار آن آموزش بصری نیز دارد؛ خداوند در قرآن تابلوسازی می کند تا آموزش سمعی در عمق اندیشه ها جای بگیرد.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله علم الهدي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات روزانه تفسیر قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه محمد(ص) در مهدیه مشهد برگزار می شود، به عبارت «کَذَلِکَ یَضرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمثَالَهُم» اشاره کرد و گفت: این جمله را در کتابت های قرآنی در زمان های خیلی قبل به عنوان آیه ای مستقل حساب کرده اند و در کتابت های قرآنی اخیر به عنوان بخش آخر آیه سوم است در هر حال آن چه مسلم است در این عبارت ذات مقدس پروردگار نکته مستقل اساسی را درباره نوع آموزش های قرآنی بیان می کند.

 

وی افزود: اصولا آموزش بر دو قسم است؛ یکی سمعی و دیگری بصری. گاهی معلم در جلسه درس مطلبی را بیان می کند و یک فرمول شیمیایی را تشریح و تبیین می کند که این آموزش سمعی است اما همین فرمول تبیین شده را در لابراتوار به دانش آموز یا دانشجو عملا نشان می دهد که این آموزش بصری است.

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در قرآن کریم ذات مقدس پروردگار هر دو نوع آموزش را بیان فرموده، قرآن در مقام تبیین احکام، حقایق و واقعیت ها به صورت بیان و تحلیل و تشریح آموزش می دهد و در کنار آن آموزش بصری نیز دارد و ذات مقدس پروردگار در قرآن تابلو سازی می کند و در کنار یک آموزش تابلویی را به انسان ها نشان می دهد تا آموزش سمعی در عمق اندیشه ها جای بگیرد.

 

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: تابلوسازی قرآن به وسیله مثَل های قرآنی است؛ ذات مقدس پروردگار در آیه 21 سوره حشر می فرماید: «وَ تِلکَ الأمثال نَضرِبُها لِلنّاس لعَلَّهُم یتفَکَّرون» یعنی ما مثَل ها را برای مردم می زنیم تا مردم در برابر آن ها فکر کنند.

 

وی افزود: برای مثال در سوره مبارکه عنکبوت خداوند می فرماید: «مَثَلُ الَذینَ اتَّخذوا مِنْ دونِ اللّهِ اولیاءَ کمَثلِ العنکبوتِ اتَّخَذَتْ بیتاً وَ اِنَّ أَوْهَنَ البیوتِ لبیتُ العنکبوتِ ؛ مثَل کسی که وابسته حقیقتی غیر از خدا شود مانند عنکبوتی است که در ساختن خانه اش با ظرافت، زحمت، دقت و هنرمندی خاصی پرده ظریف تار خود را می تند و وقت زیادی صرف می کند اما این تار با یک باد و فوت از بین می رود».

 

وی این تمثیل را بسیار دقیق دانست و افزود: همه دقایق این مثال در مطلبی که ذات مقدس پروردگار بیان می کند منعکس است؛ عنکبوت بالاترین هنرمندی ها را در تنیدن تار به کار می برد، سخت ترین تلاش ها را تحمل می کند و رنج آور ترین برنامه ها را اجرا می کند اما تارش با یک فوت نابود می شود.

 

امام جمعه مشهد مقدس با استفاده از این تمثیل ادامه داد: وابستگی به خدا خیلی خرج ندارد اما وابستگی به غیر خدا خیلی هزینه، زحمت و رنج دارد.

 

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: این که خداوند در مثال ها همه چیز را روشن می کند، تابلوسازی محسوس خدا است که با جریان محسوسی بیان مثال می کند مانند مثالی که در سوره جمعه از یهودیانی که تورات را خوانده و حفظ کرده اند بیان کرده و ایشان را به چهارپایانی که بار کتاب دارند تشبیه کرده است.

 

وی نوع دیگر تابلوسازی قرآن را استفاده از جریان های تاریخی عنوان کرد و گفت: نقش تاریخ مانند آیینه است و انسان با خواندن تاریخ اندام زندگی خود را در آن می بیند؛ ذات مقدس پروردگار از این آینه استفاده کرده و خیلی از مسائل را با گرفتن این آینه جلوی افراد بیان می کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عبارت «کَذَلِکَ یَضرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمثَالَهُم» گفت: خدا برای مردم امثال این کافرین را که دچار اضلال عمل اند و نیز مؤمنانی را که در سرنوشت شان اصلاح بال و تکفیر سیئات است، مثال می زند.

 

وی افزود: بهترین تفسیر برای این عبارت، معنای ظاهری خود جمله است یعنی خداوند این ها را برای مردم ضرب المثل قرار می دهد؛ مؤمنانی که در نتیجه پیروی حق به سعادت می رسند، نمادی برای مردم می شوند تا مردم با نگاه کردن به آن ها تجربه بیاموزند و کفاری که پیرو باطل هستند به سردرگمی عمل رسیده و برای مردم ضرب المثل می شوند.

 

امام جمعه مشهد مقدس در پایان این جلسه تفسیر خود به حضور کارمندان و کارکنان برخی ادارات در جلسات تفسیر قرآن طی روزهای اخیر انتقاد کرد و گفت: تفسیر قرآن، درک قرآن و دانش قرآنی برای همه ما لازم است اما عزیزانی که وسط ساعت کاری شان است و باید پاسخگوی مردم باشند، انجام خدمت برایشان از شرکت در جلسه تفسیر قرآن لازم تر است و خدای ناکرده حق دیگران تضییع نمی شود؛ در ماه مبارک رمضان که روزه هستید در رسیدگی به کار مردم عبادت بسیار پر فضیلت تری از شرکت در نماز جماعت دارید.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در این نظام هر کاری انجام دهید، آبروی پیامبر(ص) و امام زمان(عج) است؛ هر چه مردم به این نظام دل بسته و خوش بین شده و وابسته شوند باعث آبروی اسلام است از این رو بهتر است همه عزیزان در ساعت خدمت تکالیف خود را انجام دهند که مردم سرگردان نشوند./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات