۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۷۲۸۲۶
آیت الله دستغیب تبیین کرد؛

ویژگی‌های علم الهی

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با اشاره به این که خداوند خالق علم و استعداد انسان است، گفت: انسان ها از علم غیب با خبر نیستند از این رو خداوند فرموده است به انسان می آموزم آن چه را که نمی داند.
 آيت الله دستغيب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت الله سید علی اصغر دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در جلسه ای که بعد از ظهر امروز در حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) با حضور روحانیان و اقشار مختلف مردم برگزار شد با بیان ادامه تفسیر سوره مبارکه لقمان با اشاره به ایه ان الله عنده علم الساعه و ینزل الغیث ویعلم ما فی الارحام وما تدری نفس ماذا تکسب غدا و ما تدری نفس بای ارض تموت ان الله علیم خبیر، گفت: همانا علم رستاخیز فقط در نزد خداست که باران فرود آورد و آن چه را در رحم ها است می داند، کسی نمی داند که فردا چه می کند و کسی نمی داند که در کدام سرزمین می میرد، همانا خدا دانا و آگاه است.


آیت الله دستغیب اظهار داشت در این آیه سه مورد از مواردی که علم خدا به آن ها تعلق گرفته بر شمرده، یکی علم به قیامت است که این علم فقط به خدا اختصاص دارد و کسی جز او به آن احاطه ندارد همچنان که فرمود: ان الله عنده علم الساعه به درستی که علم به قیامت تنها در نزد خدا است.

 

وی ادامه داد: دوم، فرستادن باران و سوم، علم به آنچه در رحم زنان باردار است، و این دو علم نیز به خدا اختصاص دارد، مگر آنکه خودش آن را تعلیم کسی دهد، و دو مورد دیگر را که بر شمرده از مواردی است که انسان از آن بی اطلاع است و از حوادث آینده خود خبر ندارد و علم به این موارد نیز اختصاص به خداوند دارد، یکی این که هیچکس نمی داند فردا چه چیزی را به دست می آورد و دیگر این که هیچ کس نمی داند در چه سرزمینی می میرد.

 

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ) تصریح کرد: با یادآوری این دو مورد می خواهد بفرماید که خدای تعالی عالم به هر امر کوچک و بزرگی است از علم به قیامت تا علم به احوال و اقوال آینده بندگان، ولی انسان از حوادث آتی بی خبر است و اگر غیب می دانست هر آینه همه خیرها را بسوی خود جلب کرده و همه امور ناپسند را از خود دفع می کرد، اما نظام زندگی دنیا بر این اساس بنا شده که بعضی امور برای انسان آشکار و بعضی مخفی باشد و این امر به جهت آن است که نظام آزمایش و امتحان الهی و پس از آن مجازات در محضر حق، کامل و تمام شود.



وی ابراز کرد: با توجه به این که خدا می داند و علم مطلق دارد اما علم بشر ناقص و جزئی است، پس بر انسان ها است که فقط او را بپرستند و از اوامر او پیروی کنند و از دعوتش روی نگردانند که در این صورت به جهت نادانی خویش هلاک خواهند شد.


نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: علم غیب یعنی چیزی که از دیگران پنهان است و یکی از علم غیب هم این است که هیچ کس نمی داند چه زمانی قیامت برپا می شود از این رو مشرکان از پیامبر سوال کردند قیامت چه زمانی تحقق می یابد پیامبر با سوره مبارکه اعراف آیه 187 پاسخ این سوال را دادند.


وی ادامه داد: از تو درباره قیامت سوال می کنند که چه وقت بر پا می شود، بگو بدرستی که علم آن نزد پروردگارم است که جز او کسی آن را به موقع آن آشکار نمی کند، قیامت در آسمان ها و زمین سنگین است و جز ناگهان به شما نمی رسد، از تو می پرسند، گویی تو آن را می دانی، بگو همانا علم آن نزد خدا است، ولی بیشتر مردم نمی دانند.


آیت الله دستغیب خاطرنشان کرد: مراد از ساعت زمان برانگیختن و بازگشت خلایق به سوی خدا است یعنی زمان وقوع و ثبوت آن چه هنگامی است و خداوند به پیامبر امر می کند که بفرماید علم آن نزد پروردگار من است، یعنی در حکم غیبی است که هیچ چیز به آن احاطه ندارد، چون تحقق ظهور رستاخیر مستلزم فنای همه اشیا است و هیچ چیز توانایی احاطه به فنای خویش را ندارد و جز خدای سبحان هیچ کس آن را در موعدش آشکار و ظاهر نمی سازد، یعنی علم به قیامت در آسمان ها و زمین سنگین است و البته سنگینی علم به آن، عین سنگینی وجود آن است.

 

وی اظهار کرد: پیامبر در جواب مشرکان سوره طاها آیه 15 را هم برای جواب معرفی کردند که می فرماید همانا قیامت آمدنی است، می خواهم آن را مخفی کنم تا هر کس در برابر کوششی که می کند پاداش داده شود، چون اگر ثواب و عقابی در کار نباشد و تمایزی بین فرد مطیع از عاصی وجود نداشته باشد، عبادت، عملی لغو و بی اثر خواهد بود و خداوند اراده کرده که امر قیامت را مخفی کند و احدی را از زمان وقوع آن آگاه نگرداند تا به طور دفعی و ناگهانی واقع شود.


تولیت آستان مقدس احمد بن موسی در پایان تصریح کرد: خداوند می فرماید علت مکتوم بودن امر قیامت آن است که مخلصین از غیر ایشان متمایز شده و مشخص شود که چه کسی خدا را به حقیقت بندگی می کند و چه کسی در جستجوی نفع و سودای خویش است و به این ترتیب جزای سعی و عمل محقق شود./839/پ202/ب4

ارسال نظرات