۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۲۷۳۲۰۰
مسوول فرهنگی ستاد اقامه نماز:

شب های قدر فرصتی برای تحول روحی انسان و تشخیص راه رستگاری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام راستگو با بیان این که شب قدر، شب تحول روحی قلب و روح انسان ها است، گفت: شب قدر شب اخذ تصمیمات جدی است زیرا که این شب، شب تحول قلوب بوده و خداوند متعال در این شب برای کسانی که تصمیمات جدی می گیرند عنایات خاصی را دارد.
مراسم احياء شب قدر در حرم رضوي

حجت الاسلام محمدحسین راستگو، مسؤول فرهنگی ستاد اقامه نماز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که  عظمت ماه رمضان به سبب وجود شب های قدر است، اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی می فرماید: « قرآن کریم در شب قدر نازل شده است»؛ به همین سبب رمضان منزلت پیدا کرده و مقدرات ما در این شب ها با امضای حضرت ولی عصر(عج) رقم می خورد.


مسؤول فرهنگی ستاد اقامه نماز با بیان این که خداوند سبحان، ماه های رجب و شعبان را به عنوان مقدمه آمادگی این شب قرار داده است، گفت: این ماه های پر عظمت آمادگی برای لیالی قدر است.


وی با بیان این که نزول قرآن در شب های قدر، عظمت و قداست آن را دوچندان می کند، تصریح کرد: در زمینه نزول قرآن گاهی عبارت قرآنی نزول به معنای دفعتا و گاهی انزال به معنای تدریجا برای فرستادن کتاب خدا مطرح می شود؛ اما در حقیقت، قرآن در شب قدر به صورت دفعتا بر روح بزرگوار حضرت نازل شده است.


اعجاز قرآن دلیلی برای بیان عظمت شب های نورانی قدر است

 حجت الاسلام راستگو ادامه داد: برخی ها همین یک باره نازل شدن قرآن بر قلب پیامبر(ص) را ایراد می گیرند و به عبارتی، نزول تدریجی آن را قبول دارند زیرا معتقدند کل حقیقت قرآن در شب قدر بر قلب ایشان نازل شده و پیامبر(ص) تماما بر قرآن واقف بود اما اجازه بیان این آیات در روز بعثت به ایشان داد.


مسؤول فرهنگی ستاد اقامه نماز با بیان این که در روز بعثت، اذن اظهار آیات از سوی خداوند متعال به ایشان داده شد، یاد آور شد: در نقل قولی آمده است: «عظمت شب قدر به این سبب است که تمام آیات بنا شده بر نزول، در این شب بر ایشان نازل شد». همچنین نقل قول صحیح تر که اکثریت علما بر آن اتفاق نظر دارند این است که قرآن دفعتا نازل شد و در طول 23 سال اجازه اذن آن بر ایشان داده شده است.

 

وی با بیان این که نزول قرآن برای مردم تنها مختص به یک زمان خاص نیست، گفت: یعنی این که در تمام دوره ها و زمان ها هر چه ما به جلو پیش می رویم اعجاز قرآن روشن تر خودنمایی می کند. همچنین اگر کسی آیات را با دید نقادانه بخواند و مورد بررسی و واکاوی قرار دهد، می تواند مسیر هدایت خود را پیدا کند. در حقیقت این کتاب سبب هدایت بشر بوده و تا قیامت چراغ راه انسان ها خواهد بود.

 

حکمت مشخص نبودن شب های قدر، فضیلت آن را دوچندان می کند

حجت الاسلام راستگو ادامه داد: اگر مردم بدانند که شب قدر چه شبی است شاید نتوانند آمادگی لازم را برای عبادت در این شب کسب کنند؛ همچنین در میان علما هم این نظر وجود دارد که شب 23 رمضان احتمالا شب قدر بوده و بر طبق سخنان بزرگان دینی این شب، شب مبارکی است که قرآن در آن نازل شده و شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) و شب شهادت ایشان نمی تواند شب قدر باشد. در حقیقت اگر می دانستند که شب قدر کدام شب است، قدر و اندازه آن را به پا نمی داشتند اما همین مجهول بودن آن، اهمیت و ضرورت و مرتبه اش را بالا می برد.

 
مسؤول فرهنگی ستاد اقامه نماز با بیان این که شب قدر، شب تحول روحی قلب و روح انسان ها است، تصریح کرد: به تعبیر بنده و برخی از کتب دینی، شب قدر شب اخذ تصمیمات جدی است زیرا که این شب، شب تحول قلوب بوده و خداوند متعال در این شب برای کسانی که تصمیمات جدی می گیرند عنایات خاصی را دارد و بزرگ ترین تصمیم در این زمینه توبه است. حال شرایط توبه می تواند چندین بار فراهم شود اما تصمیم جدی زمانی خواهد بود که انسان برای فاصله از گناه اراده جدی داشته باشد./864/ت302/ب5

ارسال نظرات