حجاب و عفاف از ضرورتهای دین و مقولهای بسیار مؤثر در فرآیند مهندسی فرهنگی است
حجت الاسلام حسن بابایی، مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: یکی از ضرورت های دینی که آیات الهی و احادیث نبوی و روایات اهل بیت(ع) به آن اشاره کرده اند مسأله حجاب و عفاف است که دارای جنبه های روانی، اجتماعی و خانوادگی است.
وی افزود: همچنین یکی از مقوله های بسیار مؤثر در فرآیند «مهندسی فرهنگی» که ارتباط تنگاتنگی با همه پارامترهای توسعه، اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی دارد و به اذعان صریح دشمنان اسلام از دیرباز، از ابزارهای مهم تهاجم فرهنگی در جهت تضعیف امنیت اجتماعی و قدرت سیاسی جوامع اسلامی محسوب می شود مقوله «حجاب وعفاف» در جامعه است.
حجت الاسلام بابایی گفت: بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملتها و آیینهای جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است، هر چند در طول تاریخ فرازو نشیبهای زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است.
مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به این که دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت میدهند، گفت: کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، مینویسد با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط میشود، و به این دلایل، عقیده عدهای که میگویند «مذهب» موجد حجاب میباشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است.
حجاب یک جهاد مقدس برای زنان است
به گفته وی، حجاب یعنی رعایت حدود شرعی خواسته شده در قرآن و روایات برای پوشاندن بدن، به ویژه برای بانوان و همچنین رعایت شئون و احکام الهی در ارتباطات، مکالمات، نگاه ها و تماس های گوناگون بین زن و مرد است.
وی افزود: پوشش بدن و زیبائی ها و زینت ظاهر و باطن زن بر اساس نظر کارشناسان دین در مقابل نا محرم نیز از مصادیق حجاب است.
وی با یادآوری این که خداوند در آیه 59 از سوره احزاب می فرماید ای پیامبر، به زنان و دختران و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند که اینکار برای این که آنها شناخته شوند به(نجابت و پاکی) و مورد آزار و اذیت(ناپاکان) قرار نگیرند برای آنها خیلی بهتر است و خداوند آمرزنده و مهربان است، افزود: از پیامبر روایت است همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود.
حجت الاسلام بابایی یکی از وظائف زنان در برابر مردان نامحرم را حفظ حجاب دانست و گفت: این مسأله از ضروریات دین اسلام است و بین شیعه و سنّی در آن اختلافی نیست و یک جهاد مقدس برای زنان به حساب می آید.
ترویج بی حجابی نوعی کمک به شیادان و شهوت زدگان است
مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حفظ شخصیت زن، جلوگیری از ابزار شدن زن در جامعه و امور تبلیغی، استحکام بنیاد خانواده، عمل به آیات قرآن و روایات، جلوگیری از فساد عمومی، مانعی برای غرب زدگی، نشانه تقوی در زن و جامعه، مانعی برای بزهکاران، بستن راه عشق جنسی ارزان قیمت و ترقّی عشق های آسمانی، سبب طهارت دل زن و مرد مسلمان، نشانه متانت و وقار زن ، حفظ شعائر اسلامی ، تقویت دین داری برای دیگران ، نشانه زنان آزاده و اصیل ، عمل به روش فاطمه زهرا(س) و جهاد علمی برای زن است و موجب امتیاز زن مؤمن از غیر مؤمن ا از فواید حجاب است.
وی با بیان این که ترویج بی حجابی نوعی کمک به شیادان و انسان های شهوت زده برای آسان رسیدن به تمنیات آنها است، گفت: چادر یادگار حضرت زهرا(س) است، چرا که ایشان هنگام ورود به مسجد برای خواندن خطبه چادر بر سر کشیدند و از پس پرده با مردم صحبت کردند و در خارج از خانه همواره از چادر استفاده می کردند.
به گفته وی، حضرت زهرا(س) برای پوشاندن خود از دید نامحرم، وصیت کرد پس از شهادت، بدن او را در تابوت بگذارند، اما متأسفانه برخی به بهانه مکروه بودن رنگ سیاه، با چادر مبارزه می کنند در حالی که اولاً برای نماز این رنگ مکروه است نه مطلقاً و ثانیاً برای حفظ عفاف و پوشش مستحب است، زیرا جلب توجه کمتری می کند که حکمت حجاب هم همین است.
حجاب مسألهای اجتماعی و اخلاقی است
حجت الاسلام بابایی گفت: حجاب قبل از آن که مسأله ای مربوط به زنان و دختران باشد، مسأله ای مربوط به انسان و انسانیت و قبل از آن که مسألهای شخصی و فردی باشد، مسألهای اجتماعی و اخلاقی است.
مسؤول تشکلهای دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: اسلام برای بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال در جامعه حجاب را به عنوان اساسی ترین مسأله در جامعه وضع کرده است و می خواهد در محیط کار و اجتماع تفکیک کامل باشد، اما برعکس سیستم غربی کار و فعالیت را با لذت جوییهای جنسی به هم می آمیزد.
وی تأکید کرد: طرح راه اندازی مروجین حجاب وعفاف در کانون های فرهنگی مردمی در راستای نیل به اهداف مقدس ومتعالی اسلام نظر به اهمیت ولزوم توسعه فرهنگ حجاب وعفاف وحمایت از مبانی اعتقادی وفعالیت های مذهبی در میان اقشار مختلف خصوصا بانوان جوان ونوجوان وتشویق وترغیب هر چه بیشتر این قشر وجلوگیری از کمرنگ شدن باورها، حساسیت ها وغیرت دینی در بین این قشر بالنده جامعه اسلامی، راه اندازی شده است.
وی با اشاره به این که حمایت و ذپشتیبانی از فعالیت های فرهنگی و دینی در کانون های فرهنگی مردمی و تأمین بخشی از هزینه های آنها و تداوم فعالیتهای آنان نیازمند برنامهریزی، حمایت و پشتیبانی به منظور تبلیغ فرهنگ حجاب و عفاف است، گفت: با هدایتهای فرهنگی و ارائه طریق در ارتقاء فرهنگ حجاب و عفاف و همچنین با حمایت های مالی و آموزش های مربوطه قدمی در احیای فرهنگ قرآنی حجاب که مورد مغفول جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان قرار گرفته است باید برداشته شود.
چادر پیش از آن که یک حجاب اسلامى باشد یک حجاب ایرانى است
حجت الاسلام بابایی با اشاره به این که واحد تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی با توجه به سهم خود در ارتقاء فرهنگ دینی با بررسی های اولیه در کلیه شهرستان ها، تشکل هایی را در این خصوص شناسایی کرده است، گفت: این امر در جهت گسترش حجاب وعفاف با هدف حمایت از کانون فرهنگی مردمی در راستای توسعه فرهنگ حجاب وعفاف، ایجاد زیر ساخت هایی جهت تربیت بانوان جوان ونوجوان به منظور ارتقای آگاهی های فرهنگی ودینی این عزیزان در خصوص مسئله حجاب، مشارکت در پدید آوردن ونهادینه کردن فرهنگ دینی حجاب در بین بانوان از طریق تشکل های مردمی به منظور پیشگیری از انحرافات فکری و کمک در حفظ وصیانت حریم خانواده ، جامعه ،محیط های آموزشی ،دانشگاه ها ومراکز علمی صورت گرفته است.
مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: امام خمینی(ره) فرمود حجاب به معناى متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامى است، با آزادى مخالفتى ندارد، اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت مىکنیم که به حجاب اسلامى روی آورند و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایى که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمدهاند و به اسلام پناهنده شدهاند.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمود مردم ما چادر را انتخاب کردهاند و ما هیچ وقت نگفتیم که حتما چادر باشد و غیرچادر نباشد اما گفتیم که چادر بهتر از حجابهاى دیگر است که زنان ما مىخواهند حجاب خودشان را حفظ کنند، از این رو چادر لباس ملى ما است و چادر پیش از آن که یک حجاب اسلامى باشد یک حجاب ایرانى است و مال مردم ما و لباس ملى ما است.
به گفته وی در بررسی وصیت نامه شهدا می توان در مجموع یک سری شاخصه ها مانند ولایتمداری، فدایی شدن برای اسلام و میهن، حفظ انقلاب و ارزش های والای آن، توجه و توسل به ائمه اطهار(ع)، استفاده از آیات جهاد و شهادت در مدخل وصیت نامه و ... را مشاهده کرد که حجاب و عفاف نیز یکی از این موارد است که عمده شهدا که وصیت نامه نوشته اند حداقل، توصیه ای به خواهران و خانواده خود برای حفظ حجاب داشته اند و در کنار آن، حفظ حجاب را مهمترین مسأله زنان در مسیر انقلاب قلمداد کرده اند./1307/ت301/ح