۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۷۴۴۷۲
معاون تهذیب حوزه علمیه طالبیه:

وداع با رمضان برای کسانی است که با این ماه مبارک انس داشته‌اند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام اصل نژاد گفت: وداع برای کسی است، که با ماه مبارک رمضان مأنوس بوده و این ماه دوست او باشد وگرنه آن کس که با این ماه نبوده، وداعی ندارد، انسان از دوستش و یا کسی که مدّتی با او مأنوس بوده خداحافظی می‌کند.
وداع با رمضان

حجت الاسلام سید ودود اصلی نژاد، معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، گفت: امام سجاد(س) ماه مبارک رمضان را عید اولیاء الله می‌داند، در صحیفه سجادیه دعایی درباره مقام دعا و وداع ماه مبارک رمضان وجود دارد که در مقدمهٴ این دعا حضرت کلیّات نعمت‌های الهی را می‌شمارد و اینکه بخشش‌های خدای سبحان ابتدایی است و از روی استحقاق نیست.

 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) ابتدا اشاره به نعمت‌های پروردگار کرده به خدا عرض می‌کند: «وأنت جعلت من صفایا تلک الوظائف وخصائص تلک الفروض شهر رمضان … وقد أقام فینا هذا الشهر مقام حمدٍ وصحبنا صحبة مبرور»، خدایا نعمت‌های فراوانی به ما دادی، یکی از برجسته‌ترین نعمت‌ها، ماه رمضان و یکی از بهترین فضیلت‌ها روزهٴ این ماه است که نصیب ما کرد.

 

این استاد حوزه ابراز داشت: وداع برای کسی است، که با ماه مبارک رمضان مأنوس بوده و این ماه دوست او باشد وگرنه آن کس که با این ماه نبوده، وداعی ندارد. انسان از دوستش و یا کسی که مدّتی با او مأنوس بوده خداحافظی می‌کند.

 

وی تصریح کرد: مام سجاد(ع) آخر ماه مبارک رمضان که می‌شد، با سوز و گداز دعا وداع با ماه رمضان را می‌خواند و می‌فرمود: ماه رمضان در بین ما اقامت داشت و جای حمد و ثنا بود؛ زیرا به همراه خود رحمت آورد و رفیق بسیار خوبی برای ما بود.

 

حجت الاسلام اصلی نژاد خاطرنشان کرد: سپس حضرت فرمود «وأربحنا أفضل أرباح العالمین»، ما ربح و سودی که در این ماه بردیم، هیچ تاجری در هیچ گوشه دنیا نبرده و هیچ کس در سراسر عالم به اندازه ما از این ماه استفاده نکرده است.

 

وی ابراز داشت: انسان مسافری است که سفر ابد در پیش دارد، ره‌توشه آن سفر ابد را باید همین چند روزه تهیه کند، در این ماه درهای آسمان بر روی مؤمن باز می‌شود، و مؤمن می‌تواند با وارستگی، به باطن عالم راه پیدا کند و اگر بهترین فرصت، ماه مبارک رمضان است، پس بهترین سود را ماه رمضان و اهلش دارند.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: در ادامه فرمود «السلام علیک ما أکثر عتقاء الله فیک؛ سلام بر تو ای ماه، چه بسیار بنده‌هایی را که خدا در زمان تو آزاد کرده است»، خدا آنان را که گرفتار آتش و رذایل اخلاقی بودند، از این بندها آزاد کرده و چه نعمتی بهتر از آزادی است؟

 

وی تأکید کرد: وداع با این ماه با تمامی فضائلش برای کسی که در آن زندگی کرده و ارتباط معنوی داشته است بسیار سخت است./854/ت302/ح

ارسال نظرات