۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۲۷۵۳۰۱
استاد حوزه علمیه:

زهد، داروی بیماری دنیا‌طلبی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با با بیان این‌که زهد داروی بیماری دنیا طلبی است،‌ گفت: مسأله زهد یعنی بی رغبتی به دنیا و زهد به هیچ عنوان نداشتن دنیا نیست.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، بعد از ظهر پنج‌شنبه 25 تیر در مسجد امیر(ع)، گفت: منظور از محاسبه اعمال از سوی خود فرد این است که، انسان واقعا با خودش بیندیشد که اگر ادعا می‌کند انسان است و یا مسلمان واقعی است، آیا در تمام زمینه‌ها این خصوصیات و شرایط را دارد.



وی با اشاره به موضوع حب علی(ع) در زندگی، گفت: صرف دوست داشتن حضرت علی(ع) نمی‌شود ادعا کرد که علی‌وار زندگی می‌کنیم، باید حب به حضرت علی(ع) را در تمام شئون زندگی خود با بهره بردن از صفات ذاتی مولای متقیان نشان دهیم.



استاد اخلاق، گفت: سه راه کلی برای رهایی از دنیا وجود دارد که راهکار اول آن زهد ورزیدن است، بنا بر گفته حضرت علی(ع) هم زهد ورزیدن در دنیا سبب می‌شود که رحمت خداوند در روز آخرت شامل حال فرد شود، ضمن این‌که زهد را می‌توان داروی بیماری دنیا طلبی دانست.



استاد حوزه علمیه با بیان این مطلب که کرامت نفس دومین راهکار رهایی از دنیاست، ادامه داد: کسی که برای خودش ارزش قایل است کریم النفس می‌شود، اما فردی که به‌سمت بی‌حیایی می‌رود لعین می‌شود، زیرا فرد کریم النفس در خلوت خود نیز حیا دارد.



رییس بنیاد فارِس المومنین با بیان این موضوع که یاد مرگ سومین راهکار برای رهایی از دنیا است، تاکید کرد: بر طبق گفته بزرگان دین، کسی که زیاد از مرگ یاد می‌کند از نیرنگ‌های دنیا رهایی پیدا می‌کند.



استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به موضوع اهمیت یاد مرگ، اضافه کرد: چه خوب است که افراد در صورت توان خود هر چند وقت یک‌بار در قبر خالی بخواند و از مرگ یاد کنند.



وی در مورد خصوصیات اهل دنیا، گفت: این افراد پر‌حرف هستند، از خدا نمی‌ترسند، شکر‌گزار نمی‌باشند، اهل عمل نیستند، بدی‌های مردم را فاش می‌کنند، از خدا فرمان نمی‌برند و چند مورد دیگری که آن‌ها را به دنیا دل‌بسته می‌کند.


 
استاد حوزه علمیه در پایان با انتقاد شدید از رفتار برخی از مردم در مراسمات ختم و تشییع جنازه، خاطر ‌نشان کرد: بسیار نا‌پسند است که برخی از افراد در تشییع جنازه هم با تلفن همراه خود صحبت می‌کنند و معامله انجام می‌دهند، و یا در هنگامی که برای مراسم ختم تصمیم‌گیری می‌کنند تنها به فکر خوردن غذا هستند./856/پ202/ب4

ارسال نظرات