۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۷۷۶۹۵
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی خبر داد؛

آغاز نام نویسی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از آغاز ثبت نام مرحله شهرستانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف در استان خبر داد.
مسابقات قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در جلسه هماهنگی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف، با اشاره به آغاز ثبت‌نام مرحله شهرستانی این مسابقات در استان، اظهار کرد: سی و هشتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم در رده سنی بالای 18 سال برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: امسال بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه بیش از پیش به حفظ قرآن کریم و ترویج قرائت همراه با تدبر در آیات قرآن کریم، بخش های مختلف این مسابقات هم از نظر رشته های رقابتی و هم از حیث ضوابط برگزاری، نکات فنی و آیین نامه ای مورد بازنگری کلی توسط اساتید و کارشناسان قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: امسال ثبت نام مسابقات مرحله شهرستانی از هفته نخست مردادماه آغاز شده و تا بیست و چهارم این ماه ادامه خواهد داشت و مسابقات این مرحله نیز از 24 مرداد تا چهاردهم شهریور ماه برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: همچنین از پانزدهم تا سی و یکم شهریور ماه دوره آموزشی ویژه منتخبان مرحله شهرستانی جهت حضور در مرحله استانی برگزار شده و از اول مهر تا پانزده آبان نیز مرحله استانی این رقابت ها برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی زمان برگزاری دوره های آموزش ویژه منتخبان مرحله استانی جهت حضور در مرحله کشوری نیز از پانزدهم آبان تا پانزده آذر بوده و نیمه دوم آذرماه نیز مسابقات کشوری برگزار می شود.

 

وی با بیان این که سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در دو بخش خواهران و برادران برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در بخش خواهران رشته های حفظ 5 جزء قرآن تا مرحله استانی، حفظ 10 جزء تا مرحله کشوری، حفظ 20 جزء تا مرحله کشوری، حفظ کل تا مرحله کشوری، قرائت تحقیق تا مرحله کشوری، قرائت تحقیق همراه حفظ سه جزء فقط در مرحله کشوری و قرائت ترتیل تا مرحله کشوری، رشته های این دوره از مسابقات محسوب می شوند.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی در بخش برادران نیز حفظ 5 جزء قرآن تا مرحله استانی، حفظ 10 جزء تا مرحله کشوری، حفظ 20 جزء تا مرحله کشوری، حفظ کل تا مرحله بین المللی، قرائت تحقیق تا مرحله بین المللی، قرائت تحقیق همراه حفظ سه جزء فقط در مرحله کشوری و قرائت ترتیل تا مرحله کشوری رشته های سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف هستند.

 

وی در ادامه در مورد ملاحظات رشته های حفظ اظهار کرد: شرکت کنندگان رشته حفظ 20 جزء که در ادوار قبل، از مرحله استانی به مرحله کشوری راه یافته اند یا در مرحله کشوری حائز رتبه شده اند، نمی‌توانند در رشته حفظ 10جزء شرکت کرده و همچنین شرکت کنندگان رشته حفظ کل که در ادوار قبل، از مرحله استانی به مرحله کشوری راه یافته اند یا در مرحله کشوری حائز رتبه شده اند، نمی‌توانند در رشته حفظ 10 و  20 جزء شرکت کنند.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی تمام شرکت کنندگان راه یافته به مرحله کشوری در رشته های حفظ، لازم است در آزمون مفاهیم و معارف جزء 30 قرآن کریم شرکت کنند که 10 درصد امتیاز این آزمون به مجموع امتیاز راه یافتگان به مرحله نهایی این رشته لحاظ می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در مورد ملاحظات رشته های قرائت این مسابقات نیز افزود: تمام شرکت کنندگان راه یافته به مرحله کشوری در رشته قرائت تحقیق، افزون بر شرکت در همان رشته می توانند سه جزء از کلام الله مجید را به صورت پیوسته حفظ کرده و پس از کسب نصاب لازم در آزمون حفظ، همزمان در رشته ویژه «قرائت تحقیق همراه با حفظ سه جزء» شرکت کنند.

 

وی ادامه داد: نفرات برتر رشته قرائت تحقیق همراه با حفظ سه جزء، افزون بر تشویق و دریافت جایزه، در صورت دارا بودن سایر شرایط، امکان اعزام به مسابقات بین المللی سایر کشورها که شرط حفظ قرآن در رشته قرائت را دارند، پیدا خواهند کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: تمام شرکت کنندگان راه یافته به مرحله کشوری در رشته قرائت تحقیق، لازم است در آزمون کتبی مفاهیم و معارف اجزای 28 تا 30 قرآن کریم شرکت کنند که 10 درصد امتیاز این آزمون به مجموع امتیاز راه یافتگان به مرحله نهایی این رشته لحاظ خواهد شد.

 

وی در ادامه در مورد شرایط شرکت کنندگان در مسابقات نیز اظهار کرد: سکونت در شهرستان محل برگزاری مسابقه الزامی است، هر نفر تنها می تواند در یکی از رشته های حفظ، قرائت یا ترتیل شرکت کند، شرکت کنندگان باید متولد 1/1/76 به قبل باشند(حداقل سن شرکت کنندگان بایستی 18 سال تمام باشد)، رعایت موازین اسلامی در رفتار و پوشش از سوی شرکت کنندگان در مسابقات الزامی است و در صورتی که شخصی به عنوان داور در مرحله شهرستانی یا استانی داوری کند، حق حضور به عنوان شرکت‌کننده در مسابقه را نخواهند داشت.

 

حجت الاسلام سهرابی در خاتمه در مورد نحوه شرکت در این مسابقات نیز گفت: علاقه‌مندان برای ثبت نام و شرکت در این مسابقات می‌توانند به ادارات اوقاف و یا سایت مسابقات قرآن به آدرس quraniran.ir مراجعه کنند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات