۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۲۷۹۰۵۹
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خبرنگاری، جهاد در راه اطلاع‌رسانی و روشنگری جامعه است

خبرگزاری رسا ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع فعالان رسانه‌ها و مطبوعات استان سمنان با بیان این‌که خبرنگاری، جهاد در راه اطلاع‌رسانی و روشنگری جامعه است، گفت: کسی که خبرنگار می‌شود امانت‌دار مردم و مسؤولان است و اگر کسی بتواند در حفظ امانت به ‌درستی انجام وظیفه کند، مسؤولیت مهمی را به انجام رسانده است.
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، علی اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تقدیر از اصحاب رسانه و مطبوعات استان سمنان به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار که با حضور مسؤولان کشوری و استانی در تالار تئاتر شهر سمنان برگزار شد، با تبریک این روز به خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه و مطبوعات، اظهار داشت: خبرنگاری جهاد در راه اطلاع‌رسانی و روشنگری جامعه است.

 

وی برگزاری همایش‌ها و بزرگداشت‌ها را زمانی مثمرثمر خواند که محدود و منحصر در بیان مشکلات نباشد و منتج به تداوم مباحث کارشناسانه شود و در ادامه افزود: تشکل‌ها در حوزه‌‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی شکل می‌گیرد که بتواند مشکلات را ریشه‌یابی کرده و با توجه به امکانات و منابع موجود کشوری برنامه‌ریزی‌های مدونی برای رفع آنها صورت گیرد که اگر این‌گونه باشد کارها به نحو مطلوب پیش خواهد رفت.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کارهای اخیر سازمان مدیریت و منابع وزارت ارشاد را که نقش مهمی در حمایت از حوزه فرهنگ و رسانه دارد؛ تشکیل جلسات کارشناسی با حضور نخبگان صنوف و افراد صاحب‌نظر عنوان و ‌خاطرنشان کرد: از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکل‌ها، انجمن خبرنگاران، خانه مطبوعات و دیگر مجموعه‌های زیر نظر این وزارت‌خانه خواستاریم انتقادات و پیشنهادات سازنده خود را به وزارتخانه ارسال کنند.

 

کاراندیش مروستی خبرنگاری را کاری خطیر، حساس و ارزشمند دانست و عنوان کرد: کسی که خبرنگار می‌شود امانت‌دار مردم و مسؤولان است و اگر کسی بتواند در حفظ امانت به ‌درستی انجام وظیفه کند مسؤولیت مهمی را به انجام رسانده است.

 

وی با بیان اینکه انتقاد منصفانه و سازنده را همه می‌پذیرند و هنر و اعتقاد دولت تدبیر و امید بر همین پایه و اساس استوار است، تأکید کرد: باید امکانات به صورت عادلانه برای همه توزیع شود واین دولت تأکید بر انتقاد سازنده دارد و از منتقدان منصفی که نقد آنها عاری از هرگونه غرض‌ورزی و تخریب باشد، حمایت می کند.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اعتبار خبرنگار به اعتماد و اعتباری است که مردم برای او قائل هستند و نه مسؤولان، گفت:‌ اگر خبرنگاری در بین مردم اعتبار مردمی داشته باشد، در جامعه نیز از همین اعتبار برخوردار خواهد شد؛ حتی اگر مسؤولان با او مخالفت کنند؛ باز هم جایگاهش محفوظ است؛ اما اگر رسانه‌ای خلاف این عمل کند،‌ مطمئن باشید در مدت کوتاهی اعتبارش را از دست می‌دهد.

 

کاراندیش مروستی تصریح کرد: از شما خبرنگاران به عنوان کسانی که وظیفه نظارت بر حوزه‌های اجرایی و همگانی و کلیه دستگاه‌ها و نهادها را بر عهده دارید، نظارت عمومی را به دقت آسیب‌شناسی نموده و کاستی‌ها و مشکلات را ریشه‌یابی کنید و با مسؤولان امر درمیان بگذارید، در اینجاست که مطمئنا به عنوان یک خبرنگار رسالت‌تان را به درستی و به طور کامل انجام داده‌اید.

 

وی با بیان اینکه رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری و امانتداری سبب اعتبار یافتن خبرنگاران می‌شود، اضافه کرد: مسؤولی در جلسه‌ای حرفی را به زبان می‌آورد، رسالت خبرنگار به عنوان انتشاردهنده آن حرف و سخن این نیست که تفسیر به رأی کند و بخشی از آن سخنان را منتشر و بخشی را حذف کند؛ چرا که خواننده آن خبر شاید به دلیل همین انتشار ناقص سخن سخنران دچار سوء برداشت شود و این خلاف اخلاق رسانه‌ای است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بر اساس گزارشات واصله استان سمنان در جایگاه مطلوبی در بخش مطبوعات و رسانه قرار دارد و خبرنگاران این خطه همواره به اصول و اخلاق خبرنگاری حرفه‌ای معتقد و پایبند بوده‌اند که این اعتقاد و روش قابل ستایش است.

 

کاراندیش مروستی در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرف دو سال گذشته، گفت: در حوزه مطبوعات در این مدت اقدامات مؤثری انجام شده است که از آن جمله می‌توان به شفاف‌سازی یارانه مطبوعات و واگذاری برخی امور به صنوف مطبوعاتی و رسانه‌ای اشاره کرد.

 

وی تصویب قانون تبلیغات، دسترسی آزاد به اطلاعات، توجه به روزنامه‌های محلی در نقاط محروم، تخصیص اعتبارات وزارتخانه به صورت ملی و استانی، پرداخت بودجه آموزش را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه در گذشته شاهد صرف بخش عمده‌ای از اعتبارات در بخش‌‌هایی از قبیل برپایی نمایشگاه کتاب، قرآن، جشنواره فیلم و هنرهای تجمسی، ‌فضای مجازی و رسانه ‌های دیجیتال بودیم که اکنون تصمیم وزارتخانه بر این است که این اعتبارات به سمت فعالیت‌های استانها سوق داده شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به بخش آموزش را یکی از کارهای زیرساختی مهم برشمرد و با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم کار زیرساختی انجام بدهیم کارهای مقطعی نتیجه‌بخش نخواهد بود، افزود: در سال جاری دولت 53 درصد از درآمدهای پیش بینی شده بودجه را توانسته کسب کند که این محدودیت شدید مالی نیازمند مدیریت بهینه است./977/پ202/ح

ارسال نظرات