۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۲۸۰۸۰۱
کارشناس مذهبی:

داشتن آرامش از ویژگی‌های بارز انسان متوکل است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به این که داشتن آرامش ویژگی بارز انسان متوکل است، گفت: انسان متوکل با اعتماد کامل امور خود را به خداوند متعال می سپارد؛ چرا که می داند خداوند عالم به غیب است و صلاح او را بهتر می داند.
توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم درانی، کارشناس مذهبی، شب گذشته در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع« توکل و آثار آن» در رواق دارالحکمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: توکل و رضا، درجات بالای عرفانی هستند.

 

وی به معنای توکل اشاره کرد و افزود: توکل بدین معنا است که انسان امور خود را تنها به خداوند واگذار کند و تکیه و اعتمادی به غیر نداشته باشد. خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید:« به عزت و جلالم سوگند، هر کس به غیر من امید داشته باشد ناامیدش خواهم کرد.».

 

درانی با اشاره به این که رضا، درجه ای بالاتر از توکل است، ابراز کرد: انسان باید درکارهای خود به خداوند متعال توکل کند و نیز راضی به نتیجه ای باشد که حاصل می شود؛ در زیارت جامعه کبیره می خوانیم«اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِکَ رَاضِیَةً بِقَضَائِکَ، خدایا قرار ده نفسم را آرام‏ در برابر تقدیرت،خشنود به قضاوتت.».

 

این کارشناس مذهبی با طرح این پرسش که چرا انسان بعد از توکل به ذات اقدس الهی، باید به نتیجه ای که حاصل می شود راضی باشد، ابراز کرد: چون خداوند مهرباترین موجود عالم هستی است و به غیب آگاه است؛ بنابراین اگر بدانیم و باور داشته باشیم که خداوند عالم به غیب است و از همه به من مهربان تر است، هر نتیجه ای که بگیریم راضی و خشنود هستیم.

 

داشتن آرامش ویژگی بارز انسان متوکل است
وی در ادامه، با اشاره به این که داشتن آرامش، ویژگی بارز انسان متوکل است،تصریح کرد: حقیقت توکل این است که انسان با اعتماد کامل کار را به خدا بسپارد و باور و اعتقاد داشته باشد که  کسی جز خداوند متعال نمی تواند به انسان نفعی برساند و نمی تواند لطمه ای به انسان برساند.

 

این کارشناس مذهبی افزود: حضرت رسول(ص) از حضرت جبرائیل(ع) سؤال نمودند توکل بر خدا یعنی چه؟! ایشان فرمودند: توکل به خدا یعنی: «الْعِلْمُ‏ بِأَنَ‏ الْمَخْلُوقَ‏ لَا یَضُرُّ وَ لَا یَنْفَعُ وَ لَا یُعْطِی وَ لَا یَمْنَعُ؛ دانستن آنکه هر که غیر خداست نه ذره‌ای می‌تواند به تو ضرر برساند و نه می‌تواند برای تو سودی داشته باشد نه می‌تواند چیزی به تو عطا کند و نه می‌تواند چیزی را از تو بگیرد.»

 

درانی افزود:خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ، پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم.»، بنابراین انسانی که خداوند به یاد او باشد، چه استرس و اضطرابی دارد.

 

وی با خاطر نشان کردن این که انسان متوکل تلاش و کوشش می کند، اما نتیجه را به خداوند متعال واگذار می کند، ابراز کرد: خداوند جواد و بخشنده است و اگر از خداوند خواسته ای داریم و داده نمی شود، باید باور و اعتماد داشته باشیم که آن خواسته به نفع ما نبوده است؛ چرا که خداوند دانای مطلق است و صلاح ما را بهتر می داند./1309/پ202/ح

ارسال نظرات