۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۸۰۹۳۸
به مناسبت هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی؛

اولویت خطیر نشر اندیشه انقلاب اسلامی در گستره رسانه‌های جهانی

خبرگزاری رسا ـ از جمله نکات ارزشمند و قابل توجه در اجلاس هشتم اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی باید به شعار زیبا، پرمغز و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان اشاره نمود که بار فرهنگی قابل توجهی هم دارد: «پیامبر رحمت، رسالت رسانه‌های مقاومت».
هشتمين اجلاسيه اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي هشتمين اجلاس اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي بازار فيلم اسلامي

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری رسا برگزاری هشتمین اجلاسیه اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی که در تهران آغاز به کار نمود، فرصت مغتنمی است تا توجه و تنبهی جدی و حیاتی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کار فرهنگی و در تبلیغی در گستره جهان اسلام و با پیش آهنگی و جلوداری نظام جمهوری اسلامی و مدافعان اندیشه انقلاب اسلامی روا داریم.


در کشور ما سمینارها و همایش‌های بسیاری در طول سال برگزار می‌شود که شاید هر یک در جای خود مهم و ارزشمند و اثرگذار باشند؛ اما بی‌تردید این همایش یکی از مهم‌ترین نقاط و از بزنگاه‌های رسانه‌ای در زمان و جهان معاصر است.

 

 

جهان امروز؛ عرصه جنگ نرم و مصاف رسانه‌ای قدرت‌های برتر

 


دیگر برای کمتر کسی اندک تردیدی باقی نمانده است که آنچه جهان امروز را هدایت و حمایت و راهبری می‌کند، نه سلاح و بمب و حضور نظامی و جنگ سخت، بلکه امپراطوری رسانه و همان چیزی است که در ادبیات رسانه‌ای این سال‌ها به «جنگ نرم» تعبیر شده است.


جهان امروز در واقع عرصه جنگ سردی است که در مصاف رسانه‌ها و در زور بازوی تبلیغاتی هر یک از قدرت‌های جهانی به منصه ظهور و بروز رسیده است.

 

جهان زیر سایه جنگی که سلاح آن هنر و بیان و اثرگذاری روحی است


جنگی که با هنر بیان و سلاح روان شناسی و ابزار جلوه‌گری به قصد تصرف روح و روان مخاطب به پیش می‌رود و در واقع همه معادلات قبلی و کهنه جهان قدرت را تغییر داده است.


در چنین موقعیتی است که ارزش و اهمیت توجه و تمرکزی از این دست، آن هم در گستره جهان اسلام و با حضور اهالی رسانه این جمعیت عظیم و جغرافیای مهم و استراتژیک دنیای امروز نمایان می‌شود.

 


سال‌هاست که از سیطره بلامنازع آسوشیتدپرس، بی بی سی، سی ان ان و سایر ابررسانه‌های قدرتمند عرصه خبر می‌گذرد و آن‌ها در این مدت تلاش‌های بسیار و گاه موفق و موثری در جهت راهبری افکار عمومی در مسیر خواست‌های مستکبرانه و استعمارگرانه خود به انجام رسانده و گام‌های قابل توجهی هم برداشتند.

 

کارنامه ننگین آمریکا و غرب در سوء استفاده از رسانه


آن‌ها افکار عمومی مردم جهان را برای حمله نظامی آمریکا و متحدانش به عراق آماده کردند؛ در حالی که هیچ نشانی از سلاح‌های کشتار جمعی در عراق نیافتند؛ آن‌ها تصویری هژمونی از ابرقدرتی آمریکا و متحدانش برای یک راهبری «مطمئن» و «منصفانه» و «قابل اتکاء» برای مردم جهان به نمایش گذاشتند و اسطوره‌ای از منجی‌گری جهانی و اتوپیایی از آرامش و رفاه و پیشرفت را برای آحاد مردم دنیا درباره سرزمین افسانه‌ای آمریکا به روی صحنه بردند.


آن‌ها در همین قالب‌های به ظاهر دم دستی اما به واقع اثرگذار و به شدت مهم گزارش خبری و مستند تصویری و میزگردهای تحلیلی و برنامه‌های متنوع و جذاب دیگر، تلاش کردند تا تفوق و تسلط همیشگی آمریکا و غرب و «نظم غیر قابل اجتنابش» را برای مردم سراسر جهان به خصوص جهان سوم و خاورمیانه و کشورهای اسلامی و به ویژه ایران اسلامی و انقلابی، در ذهن و ضمیر، حک کنند.

 

 

وقتی همه خوابیم و هزاران شبکه و سایت و رسانه دیگر علیه ما بیدار


صدها شبکه تلویزیونی و هزاران سایت و ده‌ها شبکه مجازی در جهان ارتباطات شبانه روز در تلاش‌اند تا یک هدف و جهت و آرمان را هر روز و هر لحظه، نزدیک‌تر و در دسترس‌تر نمایند. سیطره هژمونی و گفتمان و فرهنگ غربی و به خصوص آمریکایی بر سراسر گیتی.


آن‌ها حتی در هنگامی که با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبور به اخراج تعدادی از کارمندان شبکه بی بی سی می‌شوند، از شبکه فارسی بی بی سی حمایت بیشتری می‌کنند و بر ساعات پخشش می‌افزایند و کمیت و کیفیت برنامه‌ها را ارتقا می‌دهند.


آن‌ها برای دسترسی به تصاویر مستند از جامعه ایران و اخبار و اطلاعات دیگر، به هر دستاویزی متوسل می‌شوند و هر شگرد و ترفند و خباثتی را به کار می‌بندند. زارش مفصلی که چندی پیش در یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1670 به خوبی گویای بخشی کوچک از زوایای پنهان این حرکت خزنده و تکان دهنده رسانه‌های استکباری و غربی در جهت مقابله با آرمان‌های انقلابی ملت ایران است.

 

در چنین موقعیتی و با چنانی مصاف جدی و همه جانبه‌ی است که می‌توان به ارزش و اهمیت کار مدبرانه و دوراندیشانه در حوزه رسانه و تبلیغات صحیح و اثرگذار خاصه در عرصه جهانی پی برد.

 

 

فرصتی برای شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه جهان اسلام در عرصه رسانه

 


در این میدان خطیر و عظیم که اتفاقاً پر از ظرفیت‌های بالقوه و توانمندی‌های ارزشمند و اثرگذار است،جایگاه رادیو و تلویزون‌ای جهان اسلام جایگاهی بی‌دیل و بی‌ظیر است.


جایگاهی که می‌تواند از افکار عمومی جهان اسلام و از توان و ظرفیت عظیم این جمعیت بالغ بر یک میلیاد و نیمی و از مجموعه‌ای بزرگ و پراستعداد در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی و رسانه‌ای و اندیشگی و هنری و... بهترین بهره را ببرد و آن‌ها را برای تبدیل شدن به یک امپراطوری حقیقی و توانمندی جهانی در عرصه رسانه بین الملل یاری رساند و مبدل خوبی برای این حرکت خطیر و حیاتی و مهم باشد.


بی‌تردید هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی می‌تواند فرصتی مغتنم برای به منصه ظهور و بروز رسیدن عملیاتی اولویت خطیر نشر اندیشه انقلاب اسلامی در گستره رسانه‌های جهانی باشد و برای رسیدن به این مهم، عزم ملی در ایران اسلامی و عزم فراملی و بین المللی در همه امت اسلام و در همه رسانه‌هایی که دغدغه ای این چنین دارند و عقله و تعلق خاطری به هویت اسلامی و مرزهای عقیدتی جهان اسلام و آرمانهای دینی و انقلابی اسلام عزیز در خود احساس می‌کنند باشد.

 

 

تلاش برای فروپاشی هژمونی جعلی غرب در منطقه و جهان


زمانی که چنین رخدادی به ظهور رسید و تابش اولین تشعشعات این هم افزایی و همراهی استراتژیک میان رسانه‌های جهان اسلام رخ داد، آن وقت دیگر می‌توان هژمونی قلابی و جعلی غرب به سرکردگی آمریکای مستکبر را در هم شکست و بیماری ایران هراسی را که با تزریق میکروب‌های دست ساز غربی‌ها به بدن کشورهای جهان به خصوص منطقه خاورمیانه و امت اسلام رخ نموده است درمان نمود.


و این همان حقیقت و نکته مهم و خطیری است که در بیانات دبیر محترم اتحادیه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام نمود داشت؛ آنجا که ایشان از مسئله ایران هراسی گفت و از اینکه بایستی در برابر این رویکرد مستکبرانه غرب و امپراطوری رسانه‌ایش راهکاری درخور و مناسب تدارک دید.

 

 


نکات ارزشمند هشتمین اجلاسیه اتحادیه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام


اما از نکات قابل توجهی که در افتتاحیه هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام قابل اشاره است، علاوه بر حضور شخصیت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ای و نکات ارزشمندی که در بیانات هر یک از این عزیزان خاصه دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، شیخ نعیم قاسم، قائم مقام دبیر کل حزب الله دکتر عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه و البته علی کریمیان دبیر هشتمین اجلاس اتحادیه تلویزیون و رادیوهای اسلامی وجود داشت، توجهی بود که نسبت به حوزه فنی و ارتقای سیستم دیجیتالی رسانه‌های رادیو تلویزیونی در این اجلاسیه رخ داده بود و نمایشگاهی که در حاشیه این برنامه از آخرین دستاوردهای فنی و تکنولوژیک در کنار سایر محصولات و تولیدات شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی جهان اسلام عرضه شده بود.


در حقیقت می‌توان گفت گام اول در جهت رسیدن به آن قله بلند و آرمان اساسی که یادآور شدیم و همانا رسیدن به هم افزایی و دستارودهای بین المللی جهان اسلام در حوزه رسانه بود، شناخت توانمندی‌های بالقوه و بالفعل کشورهای اسلامی در این حوزه است که این نمایشگاه و تعامل و مواجهه فعالان این عرصه در کنار آن، گامی مؤثر و جدی در این خصوص است.

 

 

شعاری نغز و پرشعور؛ از پیامبر رحمت تا حقیقت مقاومت

 


از جمله نکات ارزشمند و قابل توجه در اجلاس هشتم اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی، باید به شعار زیبا، پرمغز و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان اشاره نمودکه بار فرهنگی قابل توجهی هم دارد: «پیامبر رحمت، رسالت رسانه‌های مقاومت.»


شعاری که هم گویای محور، معیار و میزان ارزشمند و حیاتی امت اسلام در قامت رسول مکرم(ص) و ابعاد مختلف شخصیتی و سیره منور ایشان است که می‌تواند الگویی کامل و والا و جامع و مانعی برای همه امت اسلام خاصه در این دوران پرفتنه باشد و نیز توجه و تنبهی که به مقوله «مقاومت» آن هم با نگاهی جدی به عرصه بین المللی در آن وجود دارد.

 

تنها راه نجات، توسل و توکل به پیامبر رحمت و آیین آسمانی اوست


این گفته حجت الاسلام کریمیان دبیر اتحادیه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام در مراسم افتتاحیه هشتمین اجلاسیه اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی پایان بخش این گزارش ماست که: «تنها راه برون رفت از این توطئه شوم، پرداختن به چهره رحمانی اسلام و وجود مبارک رحمت‌العالمین است. از این روست که اجلاس هشتم اتحادیه با شعار «پیامبر رحمت، رسالت رسانه‌های مقاومت» کار خود را آغاز می‌کند تا با بسیج رسانه‌ای گسترده نسبت به معرفی اسلام واقعی و زدودن غبار افراطی‌گری و تکفیر و خشونت از چهره اسلام عزیز اقدام کند.»


نکته آخر اینکه در کنار برگزاری همایش اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی، بازار فیلم کشورهای اسلامی و نمایشگاه تجهیزات رسانه‌ای کشورهای شرکت کننده در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما افتتاح شد.

 

 

خاطر نشان می‌شود این اجلاسیه تا سه شنبه 27 مرداد ماه در تهران ادامه خواهد داشت و در بخش‌های بعدی، گزارش‌های تفصیلی سرویس اندیشه از این اجلاسیه به نظر خوانندگان عزیز خواهد رسید.

 

گفتنی است اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی از سال 86 با 15 شبکه تشکیل شد و امسال در هشتمین دوره این اجلاسیه، این اتحادیه با بیش از 220 شبکه تلویزیونی و رادیویی و با حضور 35 کشور دنیا تشیکل شده است.

 


همچنین همزمان با هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام، جشنواره «اتحاد» نیز که با حضور شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و ارائه آثار یک سال گذشته و داوری و انتخاب برترین آثار آنها خواهد بود برگزار خواهد شد.

 

 

/1327/503/ر

ارسال نظرات