۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۸۱۲۲۸
امام جمعه موقت اصفهان:

استفاده نکردن از قوه تعقل انسان را جهنمی می کند/ سعادت انسانی در گرو پیروی از قرآن و اهل‌بیت

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی با بیان این که اگر کسی از کمال عقل برخوردار شود، مَثَل خداوند و مِثل امام معصوم می شود، گفت: افرادی که از قوه تعقل خود، استفاده درست نمی کنند، جهنمی می شوند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در خبرگان رهبری عصر امروز در جلسه پرسش و پاسخ که در هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: اگر کسی از کمال عقل برخوردار شود، مَثَل خداوند و مِثل امام معصوم می شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا منظور از واژه صبر در آیه «واستعینوا بالصبر و الصلاة» روزه است؟ ابراز داشت: صبر یعنی انسان خواهش های نفسانی اش را کنترل کند و در مسیری که شرع معین کرده قرار دهد و اگر در این آیه به صراحت مشخص نشده است که صبر یعنی روزه، همان معنای اصلی منظور بوده است.

 

آیت الله مهدوی در رابطه با مفهوم نظام احسن در قرآن، بیان داشت: انسان به بهترین شکل ممکن خلق شده است و در خلقت چیزی کم ندارد ولی این بدان معنا نیست که انسان کامل آفریده شده، بلکه منظور این است که پتانسیل قرار گرفتن در قله کمال، در وجود او نهاده شده است.

 

نماینده مردم اصفهان در خبرگان رهبری با بیان این که بالاترین چیزی که خداوند در وجود انسان قرار داده، عقل است، گفت: برتری انسان نسبت به سایر موجودات، داشتن عقل نیست و اگر انسان به درستی از عقل خود استفاده نکند، از حیوانات هم پست تر است.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه «لهم قلوب لا یفقهون بها» بیان داشت: مصداق این آیه افرادی هستند که از قوه تعقل برخوردارند، ولی از آن استفاده نمی کنند.

 

آیت الله مهدوی گفت: چشم و گوش از نعمت های الهی است که برای تشخیص حق و باطل به انسان داده شده است و اگر کسی نتواند به واسطه این دو(چشم وگوش)، بین حق و باطل، حق را انتخاب کند، از این دو نعمت به درستی استفاده نکرده است.

 

وی با اشاره به آیه صد و هفتاد و نهم از سوره اعراف، اظهار داشت: عمل افرادی که از عقل، چشم و گوش خود به درستی استفاده نمی‌کنند، مانند حیوان است ولی رتبه آن ها از حیوان پایین تر است.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان بیان داشت: به دلیل این که در وجود حیوان، قوه تعقل وجود ندارد، اگر از انسانی، عمل حیوانی سر بزند، آن انسان در مرتبه پست تری از حیوان قرار می گیرد.

 

آیت الله مهدوی با بیان این که افرادی که از قوه تعقل خود، استفاده درست نمی کنند، جهنمی می شوند، افزود: اگر کسی از کمال عقلانیت برخوردار شود، مَثَل خداوند و مِثل امام معصوم می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیات «الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون الذین آمنوا و کانوا یتقون» بیان داشت: در این آیه «کانوا یتقون» یعنی که اولیاء الهی در هر حالتی تقوای خود را حفظ می کنند.

 

آیت الله مهدوی با بیان این که ما در به دست آوردن کمالات، هرگز نمی توانیم همانند امام معصوم شویم ولی باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم، گفت: خداوند برای هدایت انسان به سمت کمال دو چیز در اختیار او قرار داده است که انسان برای سعادتمند شدن، باید از کلیات قرآن استفاده کند و امام معصوم را الگوی خود قرار دهد./867/پ202/ح

ارسال نظرات