۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۸۲۱۵۴
مسؤول تهذیب حوزه علمیه قزوین تأکید کرد؛

تکیه بر منطق و استدلال؛ راه حل مناسب در مواجهه با اختلاف مذاهب

خبرگزاری رساـ مسؤول تهذیب حوزه علمیه قزوین گفت: بیشتر، افراد متعصبی که آگاهی به زمان ندارند و بر اعتقادات خشک تاکید می‌نمایند و وحدت را درنظر نمی‌گیرند به نوعی به توهین به مقدسات سایر مذاهب می‌پردازند این درحالی است که توهین و تحقیر از نظر دینی کاری غیر عقلانی است، اگر ما با سایر مذهب‌ها اختلاف داریم باید با منطق و استدلال پیش رفته و نظرات خود را مطرح کنیم.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی، مسؤول تهذیب حوزه علمیه قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری  رسا در قزوین، ضمن بیان راه کار مقابله با مافیای پیچیده رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی برای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی گفت: باید مذاهب مختلف اسلامی بر مشترکات خود تاکید کنند و از پرداختن به موارد اختلاف بپرهیزند.

مسؤول تهذیب حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: رسانه‌ها محل پرداختن به اختلاف مذاهب نیست، مباحثات و مناظرات در این رابطه باید بین علمای اسلامی و در جلسات تخصصی بیان شود که حتی شاید برای این امر نیز همیشه فضا و زمینه وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به مشترکات مذهب های مختلف اسلامی عنوان کرد: اعتقاد به خدا و قیامت و همچنین مواجه شدن با دشمنان مشترک از مشترکات مذهب های مختلف اسلامی است که تکیه بر آن‌ها باعث ایجاد وحدت می‌شود.

حجت الاسلام عباسی به وجود وحدت در میان علمای شیعه و سنی اشاره و عنوان کرد: وقتی جامعه را سطح بندی کنیم در بین علمای آگاه شیعه و سنی توهین به مقدسات مذاهب وجود ندارد.  

وی در ادامه به بیان علت کم رنگ بودن توجه به تقریب مذاهب با وجود تاکید اسلام و علمای اسلام بر این امر پرداخت و ابراز داشت: بیشتر افراد متعصبی که آگاهی به زمان ندارند و بر اعتقادات خشک تاکید می‌کنند و وحدت را درنظر نمی‌گیرند به نوعی به توهین به مقدسات سایر مذاهب می‌پردازند.

این کارشناس دینی به منع توهین به مقدسات مذاهب مختلف اشاره کرد و بیان داشت: اگر ما به مقدسات مذاهب توهین کنیم آنان نیز به مقدسات ما توهین خواهند کرد، حتی در دین اسلام ناسزا گفتن به بت‌ها نیز منع شده است.

وی با بیان این‌که توهین کاری غیر عقلانی است اظهار داشت: توهین و تحقیر از نظر دینی کاری غیر عقلانی است، اگر ما با سایر مذهب‌ها اختلاف داریم باید با منطق و استدلال پیش رفته و نظرات خود را مطرح کنیم.

حجت الاسلام عباسی ضمن بیان راهکار عملی مبارزه با اندیشه اختلاف بین شیعه و سنی از جانب علمای این دو مذهب ابراز داشت: بهترین راهکار عملی این است که طلبه ها و مبلغان علوم دینی ضمن تعلیم بیاموزند که حفظ اصول در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

وی درباره نقش مبلغان در حفظ وحدت و مبارزه با توطئه های دشمن توضیح داد: هنگامی که مبلغین اهمیت حفظ اصول را بیاموزند، می‌توانند با قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف و ایام تبلیغ این آموزه را به سایرین نیز منتقل کنند.

این کارشناس دینی در ادامه افزود: بسیاری از مبلغین توانمند با فرقه‌ها و دین‌های مختلف مواجه می‌شوند و به تبلیغ میان آنان می‌پردازند و  در طول این ارتباط نه تنها اختلافی میان آنان پیش نمی‌آید، بلکه به دلیل گفت‌و‌گوی منطقی انس و الفت نیز میانشان شکل می‌گیرد.

وی به اهمیت تاکید بر وحدت در رسانه‌ها اشاره کرد و بیان کرد: در رسانه‌ها باید بر وحدت تاکید شود و حساسیت خاصی نسبت به توهین به مقدسات وجود داشته باشد و هرگونه توهین تخلف محسوب شود.

حجت الاسلام عباسی در پایان با بیان این‌که وحدت لازمه حفظ اسلام است گفت: اگر حفظ اسلام مد نظر باشد، از پرداختن به موارد اختلافی پرهیز می‌کنیم زیرا اختلاف با منافع و حفظ اسلام منافات دارد./955/ت302/ف

ارسال نظرات