۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۸۲۶۸۰
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

شیعیان گمراه،‌ بزرگ‌ترین چالش زمان امام رضا

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته دانشگاه با اشاره به مشکلات زمان امام رضا(ع)، گفت: در برخی اوقات امامان ما با اهل سنت مشکل داشتند، اما در زمان امام رضا(ع)، شیعیان گمراه کارشنکی می‌کردند.
دکتر معارف دکتر معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر مجید معارف، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، صبح یک‌شنبه 1 شهریور در مراسم افتتاحیه همایش عملی امام رضا(ع) و پاسخ‌گویی قرآن به پرسش‌های عصر حاضر، گفت: همایش امام رضا(ع) به موضوع جالبی پرداخته است، زیرا باید در نظر داشت که قرآن باید در همه وقت پاسخ‌گوی نیاز‌های بشر باشد.



وی افزود: وقتی که به زندگی امام رضا(ع) نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که در آن زمان نیز محفل‌های بحث و جدل در بین شیعه و سنی و حتی در بین شیعیان به‌طور جدی وجود داشته و به مسایل بینادی و فکری پرداخته می‌شده است.



معارف ادامه داد: در دوران 20 ساله امامت امام رضا(ع)، ایشان با استفاده از قرآن کریم، مسایل بسیار مهمی را حل کردند، این‌گونه می‌توان گفت که پاسخ‌گویی قرآن به شبهات عملا در سیره علمی امام هشتم وجود داشته است.



رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به مباحث در خصوص امام رضا، خاطر‌نشان کرد: باید ابتدا ببینیم که مقصود از روایات قرآنی امام رضا(ع) چیست، دوما اقسام روایات قرآنی در روایت قرآنی ایشان چیست، سوم این‌که رابطه روایات قرآنی امام هشتم با شرایط زمان ایشان جه بوده است، سر آخر نیز، باید کارکرد‌های روایات قرآنی امام رضا(ع) در حل شبهات زمان ایشان را دانست.



استاد برجسته دانشگاه در خصوص روایات قرآنی امام رضا(ع) با معرفی کتابی در این خصوص، تاکید کرد: کتاب مسند الامام رضا(ع) با 2200 روایت از آن بزرگوار می‌تواند سند خوبی برای مراجعه و استفاده از روایات قرآنی آن امام معصوم باشد.



وی با بررسی اقسام روایات قرآنی امام هشتم، اضافه کرد: یک دسته از روایات توصیفی هستند و قرآن را توصیف می‌کنند، دسته دیگر نیز به تفسیر قرآن می‌پردازند، دسته سوم نیز روایات کلامی احتجاجی است.



معارف با تشریح دوران زندگی امام رضا(ع)، خاطر‌نشان کرد: یکی از ویژگی‌های عصر امام رضا(ع)، چالش‌هایی بود که شیعیان در آن دوران ایجاد می‌کردند، افرادی که حتی در برخی موارد ولایت ایشان را نیز انکار می‌کردند.



رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به کار‌کرد‌های روایات امام رضا(ع)، گفت: نخستین کارکرد این روایات حل مشکلات مردم از طریق روایات است، دومین کارکرد نیز تثبیت عقاید شیعی در برابر برداشت‌های غلط و پاسخ به شبهات است.



استاد برجسته دانشگاه با اشاره به آیه 122 سوره بقره، تصریح کرد: در این آیه سفارش می‌شود که باید حق روایت به جا آورده شود، متاسفانه امروز نه تنها این امر محقق نمی‌شود، بلکه حتی عده‌ای نیز به قرائت قرآن نیز نمی‌پردازند.



وی در پایان در خصوص زندگی شخصی امام رضا(ع)، گفت: ایشان بسیار به قرآن اهمیت می‌دادند و در تمام طول زندگی خود به قرائت قرآن می‌پرداختند./856/پ202/ب4

ارسال نظرات