۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۲۸۴۸۳۵
کارشناس مسائل فقهی:

وضع نکردن قوانین متقن عامل اصلی بی ثباتی در بانک‌ها است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقهی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) درباره انجام ندادن امور شبهه دار گفت: عده‌ای از افراد متدین برای اینکه به گفته امیرمؤمنان(ع) عمل کنند و وارد کار شبهه دار نشوند از ورود به این موضوع شبهه‌دار خودداری می‌کنند و از سپرده‌گذاری یا وام‌گیری در بانک‌ها می‌پرهیزند.
حجت الاسلام داوود نوروزي
حجت الاسلام داوود نوروزی، کارشناس مسائل فقهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به آیات قرآن به حرام بودن ربا اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم ربا را اضافه گرفتن قرض در هنگام باز پس گیری آن معنی می‌کند و آن را به منزله جنگ با خود اعلام می‌کند؛ همچنین در احکام فقهی حرف از افزایش میزان بازپرداخت قرض نیز حرام است.
وی در ادامه با اشاره به موضوع غیراسلامی بودن جریمه تاخیر در پرداخت بدهی توسط بانک‌ها از نظر مراجع افزود: جای بحث است که آیا بانک‌ها با سودهایی که تعیین می‌کنند حدود ربا را رعایت می‌کنند یا خیر؛ به همین علت عده‌ای از افراد متدین برای اینکه به گفته امیرمؤمنان(ع) عمل کنند و وارد کار شبهه دار نشوند از ورود به این موضوع شبهه‌دار خودداری می‌کنند و از سپرده‌گذاری یا وام‌گیری در بانک‌ها می‌پرهیزند.
حجت الاسلام نوروزی عده‌ای از محققین را معتقد به اسلامی نبودن بانک‌های کشور دانست و عنوان کرد: در هنگام وام دادن نباید سود معینی برای وام در نظر گرفته شود و بانک باید در سود و ضرر ناشی از آن شریک باشد که متأسفانه امروز در کشور ما رعایت نمی‌شود؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که بعضی ها اعتقاد دارند چون بانک‌ها در ایران زیر نظر مراجع هستند، اشکال‌دار نیستند.
 این کارشناس فقهی در ادامه وجود بی ثباتی در بانک‌های کشور را از عدم نظارت بانک مرکزی دانست و عنوان داشت: اگر بانک مرکزی قوانین محکمی برای اسلامی کردن و نظم دهی به بانک‌ها وضع کند و آیین‌نامه‌ها را به اجرا در بیاورد و همچنین بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد قطعا بی ثباتی فعلی در بانک‌ها ریشه کن می‌شود.
وی اولویت آسیب شناسی اقتصادی کشور را بانک‌ها دانست و افزود: این بانک‌‌ها هستند که می‌توانند باعث رکود و یا رونق اقتصادی در جامعه شوند و حتما بانک‌ها در رکود اقتصادی حال حاضر کشور سهم عمده‌ای دارند و اگر بانک‌ها به سمت اسلامی شدن نروند جامعه اسلامی ما همچنان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم خواهد کرد.
حجت الاسلام نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم کسانی را که به جمع مال در دنیا می پردازند را به عذاب دردناکی بشارت داده است، ابراز داشت: امروزه بعضی از بانک‌ها در حال ذخیره پول در خود هستند و این کار از دید قرآن حرام است و در آخرت عذاب الهی را به همراه خواهد داشت.
این کارشناس فقهی در پایان بنا شدن بانک‌ها را در غرب و بر مبنای دادن قرض و گرفتن بهره دانست و گفت: باید کارگروهی متشکل از محققین اسلامی، صاحب نظران اقتصادی، مراجع و بانکداران تشکیل شود و در باره بانکداری اسلامی نظرات خود را ارائه دهند و بانکی را با قوانین بدون شبهه برای جامعه اسلامی بناگذارند. /955/ت303/ب
ارسال نظرات