۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۲۸۶۱۴۰
حجت‌الاسلام ماندگاری:

50 درصد تبلیغات رسانه‌های غرب علیه روحانیت است/انتقاد از موازی‌کاری در برنامه‌های فرهنگی صدا و سیما

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: متأسفانه 50 درصد تبلیغات رسانه‌های غرب علیه روحانیون است؛ چرا که آنان نمی‌خواهند جوانان ما با روحانیون تبادل فرهنگی داشته باشند.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گروه چهارم و پنجم هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی شامل یک هزار نفر از خواهران فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور هستند.

 همایش های این دو گروه در دو دوره چهار روزه از15 شهریور آغاز شد که در هر دوره 500 نفر از خواهران فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شرکت می کنند.

حجت الاسلام مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در دومین روز گروه چهارم ازهمایش های هشتمین دوره اندیشه های آسمانی خواهران فعال کانون های مساجد امروز 16 شهریور در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد به چگونگی جبهه‌سازی و جبهه‌بندی در کار فرهنگی پرداخت.

وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین گام‌های اساسی برای انجام کار فرهنگی صحیح و ثمربخش شناخت مرزها، حافظت از مرزها و به اصطلاح مرزبانی فرهنگی می‌باشد که باید مورد توجه جدی فعالان فرهنگی قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حلال و حرام و حق‌الناس و حق‌الله به‌عنوان چهارمرزی هستند که نقش اساسی در انجام هر فعالیت دینی، فرهنگی، تبلیغی، آموزشی و اجتماعی دارند و رعایت این مرزها نه تنها لازم بلکه واجب است.

وی ادامه داد: مرزبانی فرهنگی از دیگر گام‌های لازم برای فعالیت فرهنگی است زیرا پس از شناخت مرزها باید همچون یک سرباز و یا درجه‌دار نظامی از مرزهای شناخته شده حراست و حفاظت کرد.

حجت‌الاسلام ماندگاری عنوان کرد: تذکر لسانی، تذکر با اعمال و رتفتار، مرزبانی با دارایی‌ها و مرزبانی با جان و نفس؛ از مهم‌ترین مقوله‌های حفاظت و مرزبانی از مرزها می‌باشند و فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید توجه داشته باشند که در این میان این شهدا بودند که با نثار جان خود به بالاترین مرزبانی دینی و اعتقادی نائل شدند.

وی در ادامه سخنان خود به جبهه‌سازی و جبهه‌بندی در کار فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در کشور انجام می‌شود و حتی در یک مسجد ممکن است سه گروه یا بیشتر به کار فرهنگی مشغول باشند اما مشاهده شده است که بسیاری از این فعالیت‌ها موازی بوده و همچون مجمع الجزایر جدا از هم انجام می‌شود و این مشکل باید در کار فرهنگی وجود نداشته باشد.

جبهه‌سازی فرهنگی حرکت به سوی امت‌سازی حول محور ولایت

حجت‌الاسلام ماندگاری بیان داشت: جبهه‌سازی در کار فرهنگی به این معنی است که تمام توان، هدف، امکانات و برنامه‌های فعالان فرهنگی در هر مسجد، محله، شهر و حتی کشور در راستای یک هدف و یا یک برنامه مشخص انجام شود که هم‌پوشانی داشته و تقویت کننده یکدیگر باشند.

وی تأکید کرد: هدف از جبهه‌سازی فرهنگی حرکت به سوی امت‌سازی یعنی امت اسلامی حول محور امام امت است و در یک مسجد این امام جماعت مسجد است که به‌عنوان امام آن کانون یا تشکل فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تشریح کرد: جبهه‌سازی، امت‌سازی، پذیرش محوریت امام امت اسلامی و تخصصی کردن کارها (براساس توان و استعداد) همه و همه باید در جهت تکمیل نقشه راه جامعه اسلامی یعنی پیاده‌شدن فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی(ص) انجام گیرد.

حجت‌الاسلام  ماندگاری در بخش دیگری از سخنانش به هدایت‌گری در فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: شناخت مبلغ هدایت، هدایت‌گر، پایگاه و الگوی هدایت در این زمینه مهم است.

وی افزود: طرح و برنامه از دیگر اصول کار فرهنگی بود که موارد و اصول حاکم بر یک کار فرهنگی از نظر داشتن طرح و برنامه به اختصار شامل فرهنگ انجام واجبات، فرهنگ ترک محرمات، فرهنگ خدمت به مخلوقات، فرهنگ تحمل مشکلات و فرهنگ فداکاریی و ایثار.

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: امروزه در سطح کشور حدود 70هزار مسجد وجود دارد که باتوجه به تعداد کانون‌های فرهنگی هنری موجود در آن‌ها و تعداد فعالان این عرصه انتظار این است که در جهت تبلیغ و ترویج پرهیز از گناه و ترک محرمات، فعالیت جدی تر از سوی فعالان مربوطه صورت گیرد.

وی انجام کار برای رضای خدا و رسیدن به اهداف والای اسلامی را خالی از وجود مشکلات و سختی‌ها ندانست و افزود: افزایش ضریب تحمل مشکلات از دیگر عوامل موفقیت یک تشکل فرهنگی است و کانون فرهنگی مساجد در کنار داشتن فرهنگ خدمت به مخلوقات الهی باید دامنه صبر و تحمل مشکلات را در خود گسترش دهند.

موازی‌کاری در برنامه‌های فرهنگی صدا و سیما/آرایش نیروهای فرهنگی

وی با بیان این که در زمان پیامبر مشرکان در تلاش بودند تا پیام‌ها به مردم منتقل نشود و لذا مبحث تهاجم فرهنگی که امروز در کشور وجود دارد زمان پیامبر هم نیز با این رویه وجود داشت، افزود: بالاترین دلیل عقلانیت دنیای اسلام این بوده که دنیای امروز نمی‌گذارد مردم به سمت اسلام گرایش داشته باشند حتی امروز دشمن تلاش می‌کند که جوانان مسجدی کانال‌‌های ماهواره‌ای تماشا کرده و این در نوع خود همان رویه تهاجم فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند تبادل فرهنگی آری تهاجم فرهنگی خیر، تصریح کرد: دشمن یکی از شگردهایش این است که با حرف‌های جذاب اهداف شوم خود را به مردم نشان دهد و لذا آرایش نیروهای فرهنگی امروز ضروری بوده و نیاز به جذب نیروی فرهنگی داریم.

ماندگاری خاطرنشان کرد: مسجد باید این گونه باشد که جذب نیروی فرهنگی را در دستور کار قرار بدهد، حتی از مسؤولان می‌خواهم برای شما عنوان خادمان فرهنگی مسجد را در نظر بگیرد همچنین مرزبندی در فعالیت‌های فرهنگی باید انجام بگیرد و هماهنگی‌ها در این موضوع به طور مشخص انجام شود.

رییس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این که دشمن امروز طوری دیگر به مقابله با کشور آمده است، عنوان کرد: دیروز رزمندگان اجازه ندادند یک وجب از خاک ما توسط دشمن اشغال شود ولی امروز دشمن برای جیب و زندگی مردم برنامه‌ریزی کرده است.

حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: تخصصی کردن کارها ضروری است، هم‌اکنون در شهرها کار فرهنگی زیاد است حتی در رسانه بارها گفته‌ام برنامه‌های فرهنگی صدا و سیما باید با هم مکمل باشند ولی همچنان شاهد موازی‌کاری‌ها هستیم.

 رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: متأسفانه 50 درصد تبلیغات رسانه‌های غرب علیه روحانیون است؛ چرا که آنان نمی‌خواهند جوانان ما با روحانیون تبادل فرهنگی داشته باشند.

وی با یادآوری این مطلب که معاویه با بدگویی از حضرت علی(ع) جوانان را از ایشان دور نگه داشت، افزود: امروز برخی از جوانان به دلیل تبلیغات سوء رسانه‌های غربی از روحانیون دوری می‌کند.

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر این نکته ‌که باید تبادل فرهنگی داشته و بدون فکر و چشم بسته هر مسأله‌ای را نپذیریم، بیان داشت: ما باید بنده استدلال باشیم و باید توجه داشت که دشمن حرف‌های قشنگ را با اهداف غیر زیبا به ما می‌گوید.

حجت‌الاسلام ماندگاری افزود: بیش از 250  آیه قرآن بر تعقل تاکید دارد، ما در حجاب و عفاف، نماز و بسیاری از موضوعات دیگر زیباترین استدلال ‌ها را داریم.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان این مطلب که باید در مسجد استعداد جوانان را شناسایی کنیم، بیان داشت: برای این‌که این اقدامات در مسجد به نتیجه برسد، باید هر فرد را به تناسب استعدادش در جایگاه مناسب قراردهیم.

توصیه به فعالان خواهر کانون های مساجد

حجت‌الاسلام ماندگاری خطاب به فعالان خواهر کانون های مساجد خاطرنشان کرد: برای این‌که به راحتی از عهده کارهای سخت برآییم، باید روحیه کار تعاونی داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به این‌که جوانان مسجدی دارای روحیه انعطاف پذیری باشند، افزود: در کار تعاونی باید دو نکته را رعایت کرد، مانند تشکر از افراد که در انجام فعالیت، مشارکت داشته‌اند و دیگری تقسیم تقصیر در انجام کارهای اشتباه.

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر این مطلب که متأسفانه تشکر فقط از روسا صورت می‌گیرد، بیان داشت: امروز در جامعه هر جناحی سعی دارد، تا جناح مخالف را در ایجاد مشکلات مقصر جلو دهد، مشکلات کشور این‌گونه درست نمی‌شود، باید هر دو جناح اصلی دست‌شان را بالا بیاورند و بگویند ما مقصریم.

وی با بیان این مطلب که باید در کار فرهنگی مرز حلال و حرام را رعایت کنیم و مواظب باشیم تا دیگران مورد اذیت قرار نگیرند، گفت: رهبری هر زمان که به دفترشان در قم می‌روند، در زمان بازگشت از همسایه خود عذر خواهی می‌کند، امام راحل نیز سالی یکبار همسایه ‌هایشان را دعوت و از آنان عذر خواهی می‌کردند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه باید با عمل، ثروت و جان خود از مرزهای فرهنگی حفاظت کنیم، بیان داشت: شهدا مرزبانانی بودند، که با جان خود از مرزهای کشور دفاع کردند.

وی خطاب به فعالان خواهر کانون های مساجد با بیان این مطلب که باید در اقدامات فرهنگی مساجد وحدت داشته باشیم، گفت: اقدامات فرهنگی خود را تخصصی کنید، زیرا این نشان دهنده هدف ما که همان مطرح و اجرا کردن فرهنگ اسلامی در کشور است، می باشد.

حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: باید اصول هدایتگری را رعایت کرد، و با دیانت خود دیگران را مشتاق به نماز و اقدامات فرهنگی سازیم، گرایش به سمت پیامبر(ص) زیاد بود، به همین دلیل دشمنان، اسلامی دروغین ساختند و برخی از جاهلان به سرعت به آن گرایش یافتند.

وی افزود: شاید برای اهداف دیگر راهی جزء مسجد باشد؛ اما برای هدایت معلوم نیست غیر مسجد مکان دیگری وجود داشته باشد.

 گفتنی است، چهارمین گروه از همایش اندیشه های آسمانی کانون های مساجد با حضور خواهر فعال عضو کانون ها است که این دوره ها از15 شهریور در مشهد آغاز شد و آیت الله خاتمی، امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام پناهیان، مدرس حوزه و دانشگاه،  حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رجبی دوانی کارشناس تاریخ اسلام، لاله افتخاری عضو کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و دکتر خزعلی به سخنرانی می پردازند.

هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی در دو گروه برادران و خواهران برگزار می شود که دوره برادران از تاریخ 31 مرداد در سه دوره پنج روزه برگزار شد ودوره خواهران از 15 شهریور در مشهد آغاز به کار کرد./934/201/ب3 

 

ارسال نظرات