۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۸۶۲۰۱
استاد حوزه علمیه:

اصلی ترین کار برای تحول و ارتقای فرهنگی جامعه ارتقای فرهنگ دینی در خانواده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این‌که خانواده در اسلام کانون عبودیت پروردگار است و اسلام اساس خانواده را مودت و رحمت می داند، گفت: اصلی‌ترین کار برای تحول و ارتقای فرهنگی جامعه ارتقای فرهنگ دینی در خانواده است.
خانواده

خانم ایرانمنش، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: امروزه اختلال در نظام مقدس خانواده و بی اعتنایی به اصول ضروری و ارزش‌های آن است که پایه‌های اصلی زندگی را به تباهی کشیده و مهم‌ترین عامل در ارتکاب رفتارهای هنجارشکن قلمداد شده است.

 

وی بیان داشت: خانواده در اسلام کانون عبودیت پروردگار است و اسلام اساس خانواده را بر مودت و رحمت می داند و بر حفظ و تشکیل آن تأکید زیادی دارد، مثلاً در این آیه 32 سوره مبارکه نور در مورد اهمیت تشکیل خانواده می فرماید «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛ مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد خداوند گشایش دهنده و آگاه است».

 

این استاد حوزه ادامه داد: در محیط خانواده، فرزند نیاز تکوینی و مستقیم خود را با پدر ومادر تأمین می‌کند و زن و شوهر نیاز جنسی و عاطفی خود را به وسیله یکدیگر برطرف می‌کنند.

 

ایرانمنش با اشاره به اینکه اسلام برای خانواده از ابتدای تشکیل آن برنامه ویژه ای دارد، افزود: از دید اسلام اساس زندگی خانوادگی بر محبت و عشق بنا شده است، خدواند در آیه 21 سوره مبارکه روم می فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید؛ و میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.

 

وی هدف خداوند از بیان آیه را چنین عنوان کرد: باید میان دو همسر مودت و مهر و محبت برقرار باشد و در کنار هم احساس آرامش کنند، بنابراین اصل در زندگی خانوادگی وجود فضایی آرام ومحبت آمیز است، زن و شوهر باید سعی کنند که در محیط خانواده، میان اعضاء آرامش به وجود آید و روز به روز، عواطف و محبتشان به هم بیشتر شود.

 

ایرانمنش اصلی ترین کار برای تحول و ارتقای فرهنگی جامعه را  ارتقای فرهنگ دینی در خانواده بیان کرد و گفت: دین مبین اسلام به عنوان برنامه ای جامع و مدون، دستورهای دقیق و منظمی را برای سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها ارائه کرده است؛ یکی از عمده ترین دستورهای اسلام برای پیروان خود مداومت بر یاد خداوند متعال است، از نظر اسلام و قرآن، یاد خدا آرامش‌بخش دل‌ها و تأمین‌کننده بهداشت روانی است. «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ؛ آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می گیرد».

 

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: اولیای دین با توجه به اهمیت خانواده در حیات انسانی مطالب ارزشمندی را بیان نموده اند که توجه به قرآن و احادیثی که از ائمه به ما رسیده است تضمین کننده موفقیت و کامیابی خانواده است.

 

ایرانمنش در پایان گفت: مطالعه منابع دینی نشان می‌دهد که محور و اساس پایداری خانواده و رضایت زناشویی در گرو مودت و رحمت میان همسران است که از آن به عنوان حسن خلق تعبیر می‌شود./9705/302/ب2

ارسال نظرات