۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۸۶۶۳۷
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بخش عمده اصول فقه اصول اندیشیدن است/ گاهی در حوزه‌ها حرکت ارتجاعی جایگزین اصلاح می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست بخش عمده اصول فقه را اصول اندیشیدن دانست و گفت: ظرفیت های علم اصول بسیار زیاد است و باید آن ها را به طلاب معرفی کنیم، به جای جستجوی ظرفیت دانش، استعدادهای خودمان در استفاده از علوم را بیابیم.
آيت الله ابوالقاسم عليدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، رییس کرسی های نظریه پردازی فقه و اصول، امروز در جلسه پرسش و پاسخ طلاب اصفهانی در مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اصفهان، گفت: بخش عمده اصول فقه، اصول فهمیدن و اندیشیدن است.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد نیازمند متد و روش درست اندیشیدن هستیم و به همین دلیل غیر مسلمان ها هم می توانند آن ها را بخوانند، مباحث الفاظ در علم اصول مانند بحث مطلق و مبین، یک علم جهانی است و کسی که می خواهد قانونی را تفسیر کند یا یک متن حقوق را بخواند باید همه این ها را بداند.

رییس کرسی های نظریه پردازی فقه و اصول افزود: باید ببینیم کسی که می خواهد از علم اصول استفاده کند، چقدر می تواند از آن بهره ببرد، گاهی سراغ قابلیت علم می رویم، گاهی هم باید قابلیت فراگیرنده علم را بسنجیم  و به جای جستجوی ظرفیت دانش، استعدادهای خودمان در استفاده از علوم را بیابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست، اظهار داشت: گاهی دو عالم هم قد و هم وزن در یک سطح علمی داریم که یکی توانایی تطبیق دارد و دیگری این توانایی را ندارد، دانش اصول ظرفیت عظیمی دارد که باید آن ها را به طلاب معرفی کنیم، اصول فقط منحصر به فقه نمی شود و در همه حوزه ها می توان از آن استفاده کرد.

وی ابراز داشت: کاربست علم اصول و همچنین فقه بسیار زیاد است، گاهی مثلاً فکر می کنیم که بحث تشخیص بایع از مشتری چه فایده ای دارد، یکی از بزرگان علم زمانی که در فرانسه درس می خواند قسمتی از مکاسب شیخ انصاری را برای استاد مشاور خود برده بود و باعث تعجب بسیار استاد شده بود که چگونه یک عالم شیعی در اوایل قرن سیزدهم  توانسته این قدر دقیق صحبت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،  بیان داشت: امروز هیچ مصلح و دلسوزی نمی گوید که دیگر رسائل ومکاسب به درد نمی خورد و نباید تدریس شود، این گونه نظرها اشتباه است، البته کسی با اصلاح مخالف نیست، چرا که علوم بشری خالی از نقد نیستند و اگر امام علی(ع) اثری را تالیف کرده باشد قطعاً با اثر شیخ مرتضی انصاری متفاوت خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست تصریح کرد: قطعاً بر کتاب های حوزه نقدهایی وارد است، اما باید بحث ها و اقدامات اصلاحی را با دقت ونشاط پیش ببریم، گاهی به جای اصلاح کردن دروس حوزه اتفاقاتی می افتد که هدف را تامین نمی کنند و حرکت ارتجاعی جایگزین اصلاح می شود./869/202/ب3 

ارسال نظرات