۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۸۹۶۴۹
معاون آموزش حوزه مرکزی شیراز:

دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب راهی روشن برای پیشرفت حوزه است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه علمیه مرکزی شیراز گفت: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و برنامه راه پیشرفت حوزه که از سوی پژوهش گران و دردمندان حوزه تدوین شده است می‌تواند سرنخی خوب و راه روشنی برای پیشرفت حوزه‌های علمیه باشد.
طلبه

حجت الاسلام علی حسین کراری، معاون آموزش حوزه علمیه مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، گفت: اصل و اساس تشکیل حوزه و گرد آمدن طلاب برای تحصیل علوم اهل‌بیت(ع) و قرآن مجید و فراگیری علوم آسمانی بوده است.

 

وی در ادامه افزود: بر اساس روایات اعتقاد داریم که همیشه باید طائفه‌ای از مؤمنین باشند تا علوم دینی را فرا بگیرند و به مردم منتقل کنند تا موجب ترس از آخرت و هدایت مردم شوند، این کسب علم و هدایت مردم یکی از اهداف حوزه‌های علمیه است.

 

حجت الاسلام کراری بیان کرد: وظیفه متقابل مدیران و طلاب هم باید اطراف همین محور بچرخد مدیران و مسؤولان حوزه باید قوانین را در این چهارچوب در نظر بگیرند که آن طالب علم بتواند به آن کمال و شایستگی برسد که فقه اهل بیت و احکام الهی را بفهمد و به عبارتی تفقه در دین داشته باشد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: البته بنده نمی‌خواهم فقه را در احکام و فقه مصلح و رایج امروزی منحصر کنم اما آن فقه مصطلح دیگر نماد حوزه است اما دروسی دیگر مثل فلسفه حکمت کلام ادبیات تفسیر قرآن مجید این‌ها همه زیرمجموعه تفقه در دین است.

 

حجت الاسلام کراری بیان کرد:  مدیران حوزوی باید زمینه رشد طلبه‌ها را در تمام این زمینه‌ها فراهم کنند و هرچه که بضاعت مدیران چه از لحاظ معیشتی و معنوی آسایش روانی پیگیری‌های اجتماعی می‌بایست انجام داد.

 

وی تصریح کرد: طلاب هم با انگیزه‌هایی که پا در این امر گذاشته‌اند می‌توانند با تلاش و همت خودشان این مراتب را طی کنند و باقیات و صالحاتی برای یکدیگر باشند.

 

وی در ادامه ابراز کرد: در مورد نشاط طلبگی قرآن می‌فرماید ای پیامبر(ص) بگو به فضل و رحمت خدا امیدوار باشید این بهتر است از آن چیزی که شما جمع می‌کنید، واقعاً زندگی طلبگی تنگناهای زیادی دارد و این نمک زندگی است.

 

حجت الاسلام کراری بیان داشت: آنچه موجب نشاط همه دانش آموختگان مکتب امام صادق(ع) می‌شود، امیدواری به فضل و رحمت الهی است، در ازای انجام وظیفه و خدمت است، ما اگر چشممان به این باشد که خداوند و حضرت ولی عصر(عج) از ما راضی باشد و سعی در رضایت خداوند داشته باشیم این سعی برای ما نشاط می‌آورد.

 

وی ادامه داد: شاعر دارد «گر تو گویی بنده‌ام/ بگذرد از عرش اعظم خنده‌ام» واقعاً اگر خداوند عنایتی به ما نداشته باشد بعضاً ما نمی‌توانیم در محکمه عدل الهی بگوییم تلاشی داشته‌ایم و به آن افتخار کنیم ولی دیگر این بضاعت ما است، که آنچه وظیفه ما بوده سعی کردیم انجام دهیم.

 

حجت الاسلام کراری تاکید کرد: طلبه علم آموزی را برای خود علم بخواهد نه برای جایگاه و منصب و مدرک آن بخواهد و مباحثه‌های طلبگی از قدیم بوده و رفاقت‌های طلبگی که این‌ها خودش نشاطی برای طلبگی که ایجاد می‌کند که بقیه نصیب اندکی از آن دارند.

 

معاون آموزش حوزه‌های تحت اشراف آیت‌الله ایمانی در پایان گفت: دغدغه‌های مقام معظم رهبری و برنامه راه پیشرفت حوزه که از سوی پژوهش گران و دردمندان حوزه تدوین شده است می‌تواند سرنخی خوب و راه روشنی برای پیشرفت حوزه‌های علمیه باشد، که به ثمره‌ای بایسته برسیم./839/302/ب3

ارسال نظرات