۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۲۹۰۲۷۲
آیت الله نمازی:

مال حرام در نسل انسان اثر سوء می‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: کسی که بدون اذن و اجازه در مال دیگران تصرف کند حتی به اندازه یک دانه گندم، چنین فردی صلاحیت دیدن امام زمان خود را ندارد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، چهارشنبه در جمع مردم کاشان، یکی از نشانه های تقوا را پرهیز و دوری از اموال دیگران دانست و گفت: تصرف در مال دیگران بدون رضایت و بدون اجازه جایز نیست و حرام است.

 

وی با اشاره به این که تصرف در مال حرام، خوردن لقمه حرام و مال حرام، تصرف زمین و باغ و غصب کردن و سرقت اموال دیگران با تقوا سازکاری ندارد افزود: امام باقر(ع) هشدار داده است، تصرف در مال دیگران و مال حرام این طور نیست که آثار مخرب آن فقط و تنها برای خود شخص باشد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: تصرف در مال دیگران گاهی اثر سوء در ناموس انسان نیز گذاشته و سبب می شود تا دیگران چشم طمع به ناموس انسان داشته باشند، از این رو کسی که حرام خور است، ناموس او در امان نیست.

 

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه آثار مال حرام گاهی در ذریه انسان و در نسل و فرزندان بعدی انسان اثر سوء می گذارد گفت: امام باقر(ع) می فرماید، اگر کسی از راه حرام مالی را به دست بیاورد، چنانچه به حج مشرف شود حج او پذیرفته نیست و چنانچه عمره ای انجام می دهد پذیرفته نیست.

 

وی افزود: کسب مال حرام سبب می شود، اگر به پدر و مادر، برادارن و خواهران، عمه و خاله ها خدمتی را انجام دهد، خیری برساند و کمک مالی و معنوی کند، مورد قبول درگاه خدا نمی شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزره علمیه قم با تأکید بر اینکه حتی گاهی آثار حرام به ناموس انسان هم تأثیر گذار می شود گفت: در روایات دیگری امام معصوم فرمود، کسب حرام حتی در ذریه انسان هم آثار منفی و آثار سوء می گذارد، بنابراین چیزی را که توسط وحی، قرآن، ائمه و پیامبر گفته شده است حقیقت دارد و هیچ شکی و تردید در آن نیست که اگر اندکی و به اندازه سرسوزنی کسی از مال دیگری را تصرف کند مورد حساب و کتاب است.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به اینکه در بخشی از کتاب  چهار جلدی یکی از علما در رابطه با آثار مال حرام مطالبی را نوشته است ابراز کرد: دو دوست تصمیم گرفتند خود را اصلاح کنند و اگر مالی از کسی نزد آنها است پرداخت کنند و آماده سفر حج برای تشرف به حضور امام زمان شدند، از این رو بعد از مدتی پاکسازی و توبه و حسناتی انجام دادند و احساس کردند می تواند اجازه زیارت امام زمان را کسب کنند.

 

وی افزود: تصمیم گرفتند به مکه بروند، در مکه یکی از این دو نفر توفیق تشرف پیدا کرد و به امام زمان گفت، دوستی دارم او هم با من هم پیمان بوده اگر اجازه بدهید او هم محضر شما مشرف شود، آقا فرمود او شایسته دیدار ما نیست برای اینکه شما با هم به طرف مکه حرکت کردید در راه به زمین کشاورزی رسیدید که گندم های آن سبز بود، دوست شما یک دانه از گندم ها را چید و آن را شکافت برای انکه متوجه شود رسیده و یا نارس است و بعد آن یک دانه گندم را نخورد و در گندم زار انداخت.

 

آیت الله نمازی گفت: بنابراین کسی ‌که بدون اذن در مال دیگران حتی به اندازه یک دانه گندم تصرف کند صلاحیت دیدار امام زمان خود را ندارد.

 

وی افزود: آن یک دانه گندم ملیت نداشته و قیمت مادی نداشت، اما مالکیت داشته است، از این رو گاهی حرام های مسلم دروغ، غیبت، تهمت، نگاه به نامحرم می کنیم و در دعای ندبه روز جمعه هم می گوییم مهدی بیا، آقا می گوید، جامعه ای که این همه مشکل دارد کجا بیام.  

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: شما مردم که این پیام های دینی را می شنوید، به گوش دیگران هم برسانید و دیگران را موعظه و نصیحت کنید و اگر کسی معروفی را ترک می کند و یا منکری را انجام می دهد او را باید موعظه کنید تا جامعه آماده ظهور و حضور حضرت مهدی(عج) شود./1307/202/ب1

ارسال نظرات